Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: Isaac Boson Disc

In het rijtje fietsen die meedongen naar de titel 'Racefiets van het Jaar' sprong deze Isaac Boson Disc eruit omwille van zijn klasse. De lijnen zijn strak en de donkerblauwe kleur staat hem wonderwel. Isaac belooft comfort, snelheid en een toegankelijke geometrie. Onze test ontgoochelde niet.

Op het eerste gezicht valt de Boson niet enorm op in het rijtje van dertien deelnemers aan ‘Racefiets van het Jaar – powered by Grinta!’ maar bij een nadere inspectie blijven we wel even hangen. Hij is niet schreeuwerig maar toont wel dat hij een jongen met standing is. De blauwe met zwarte kleur lijkt als een maatpak dat op hem gegoten is. De uiterlijke kenmerken zijn die van de moderne allroundfiets met aero invloeden. Dat betekent: een laag aangezette staande achtervork, D-vormige buizen, een geïntegreerde zadelpenklem en aero zadelpen. Deze gentleman heeft zijn zaakjes duidelijk goed op orde.

Het Nederlandse Isaac positioneert de Boson als een snelle endurance racer. Het comfortgedeelte wordt enerzijds verzorgd door de geometrie. Die is een stukje minder sportief dan bij de Element. Dat uit zich vooral in een hogere balhoofdbuis bij een gelijkaardige bovenbuislengte. Zo zit je iets meer rechtop of moet je minder spacers onder je stuurpen steken om comfortabel te zitten. Op onze testfiets zaten zelfs geen spacers. Voor het overige zien we geen extreem luie balhoofdhoek of een uitgestrekte wielbasis, dus is het op papier alvast geen slome fiets.

Veelzijdigheid troef

Dat blijkt ook op ons testparcours. Alle experts keren opgetogen en lichtjes verrast terug. Oké, hij laat de monden niet openvallen zoals de Element dat vorig jaar deed in deze verkiezing maar hij blijkt toch heel veelzijdig. Aan de ene kant vindt iedereen er heel snel zijn positie op. Je zit meteen comfortabel zonder dat het een luie ligstoel wordt. Kleinere trillingen worden goed gedempt, dus de constructie van het frame lijkt eveneens aan de doelgroep aangepast. Om grotere klappen op te vangen zou je dikkere banden moeten monteren dan de Schwalbe One 25 mm. Dat is overigens geen probleem, want er is ruimte tot 30 mm.

Aan de andere kant blijkt het toch een snelle fiets te zijn. Er is voldoende stijfheid aanwezig om elke krachtexplosie instant om te zetten in een flitsende acceleratie. Als je een clubsprintje verliest, zal het niet aan deze Isaac liggen. Het stuurgedrag ligt in diezelfde lijn: niet te nerveus maar wel direct en betrouwbaar. De balhoofdset is dan ook anderhalve inch dik. Dat dient enerzijds om de kabels voldoende ruimte te geven om intern te kunnen lopen maar creëert ook extra stijfheid. Mocht het een pure aero racer zijn, zou je kunnen stellen dat het frontale oppervlak daardoor te groot wordt, maar aangezien dit toch vooral een comfortracer is met aero invloeden vormt dat geen enkel bezwaar.

Volgens opgave weegt een frame in maat L 1150 gram. Dat is toch een pak meer dan de Element. Het totaalgewicht van de fiets stelden we vast op 7,89 kilo en dat valt toch goed mee voor dit type fiets. De intern lopende remleidingen maakten geen lawaai, net zo min als het PressFit-bracket, dus dat is alvast hoopgevend.

Isaac van kop tot teen

Isaac vindt de onderdelen vooral in eigen huis. De wielen zijn van zustermerk Fore en zijn oké. Ze tillen de fiets niet naar een veel hoger niveau maar zijn wel een stapje hogerop ten opzichte van de standaard keuze, de DT P1800. Die Fore Four CRD heeft een 40 mm hoge velg met een interne breedte van 20 mm. Dat is niet alleen helemaal mee met de tijd maar biedt ook ruimte aan tubeless banden. De meegeleverde banden zijn echter enkel te gebruiken mét binnenband. Tegenwoordig levert Isaac zijn fietsen met Goodyear-banden in de plaats van Schwalbe, maar ze blijven wel 25 mm breed. Zelf zouden we bij dit type fiets eerder opteren voor 28 mm en tubeless.

Ook de cockpit draagt de Isaac-stempel. Lengte en breedte kan je helemaal zelf kiezen in de configurator. Zowat elke tester gaf goede commentaren over de stuurvorm. Die ligt goed in de hand en de flare (de beugels die iets naar buiten gericht staan) zorgt ervoor dat je gemakkelijk de weg naar de onderkant van het stuur vindt. Het klassiek gevormde Isaac Sphere-zadel zouden we zelf niet kiezen, maar je kan opteren voor de kortere en bredere Surface Powerbox.

Isaac laat je kiezen tussen Shimano- en SRAM-groepen. Op onze testfiets zit de SRAM Force eTap AXS, die we intussen van binnen en van buiten kennen. De intuïtieve manier van schakelen is een stevige meerwaarde en het ruime versnellingsbereik is handig als je in heuvelachtig gebied of zelfs in de bergen gaat fietsen.

Conclusie

De knappe, ranke Boson is een enorm toegankelijke fiets. Niet alleen qua uiterlijk maar vooral qua geometrie en rijgedrag. Toegegeven, er zijn wel meer fietsen met gelijkaardige looks maar het complete pakket is mooi uitgevoerd: de snelheid is duidelijk aanwezig en het comfort is goed uitgedokterd. De Isaac Boson is verkrijgbaar in Indigo Blue of Onyx Black vanaf 3199 euro. Onze testuitvoering komt echter op 5849 euro.

Meer info op de website van Isaac.

Gerelateerde artikels