De BH RS1 is geen onbekende deelnemer aan onze ‘Racefiets van het Jaar’-verkiezing. In 2021 deed zijn duurdere broertje, de RS1 5.0, reeds een gooi naar de titel. Die RS1 5.0, het topmodel in gamma, werd toen geprezen om zijn looks, het directe snelheidsgevoel en de opvallend hoge mate van comfort, althans voor een aerobike.
Mooi gevormd
De RS1 is een opvallende verschijning en dat heeft alles te maken met de bijzondere vormen van frame en vork. De Kamm Tail-vormen geven de RS1 zijn aërodynamische en snelle looks mee. Voor de RS1 stond immers de BH G8 model en dat is een aeroracer pur sang. De RS1 kreeg een meer rechtop zit, wat het comfort ten goede komt. Vergeleken met de G8 is de RS1 acht millimeter hoger en vier millimeter korter. De voorkant ligt een stuk hoger dan bij een traditionele aerobike en dankzij de oversized balhoofdbuis is het niet noodzakelijk om daarbij buitensporig veel spacers te gebruiken. Het geeft de fiets heel erg snelle looks zonder dat je ook noodzakelijk een tot op het bot afgetrainde atleet moet zijn om hiermee aan de slag te gaan. Je kan een meer relaxte fietshouding aannemen en het zo urenlang volhouden.
BH maakt gebruik van haar Hollow Core Internal Molding-technologie die elke onvolkomenheid in de carbonbuizen moet vermijden. Het is een technologie voor enkelwandige frames waarbij de carbonvezels onder hoge druk in de mal worden geperst om zo enerzijds een compact materiaal te bekomen en anderzijds luchtbelletjes en onvolkomenheden tegen te gaan. Het maakt ook dat BH kan spelen met de diktes van de buizen afhankelijk van de plaats in het frame.
De achtervork van de RS1 is erg kort gehouden en dat leidt tot een responsieve fiets die snel reageert op elke pedaalslag. Een overmaats bottom bracket en uit de kluiten gewassen onderbuis dragen hun steentje bij aan de torsiestijheid en algehele stijfheid van de achterkant. Blijven we nog even achteraan hangen, dan merken we dat banden tot dertig millimeter gemonteerd kunnen worden. Ook mooi zijn de hendeltjes die in de steekassen van de wielen zijn weggewerkt.
De zadelpenklem is geïntegreerd in de zadelpenbuis en verbetert zo de aerodynamica van de bovenbuis. De zadelpen is optioneel verkrijgbaar met een offset van 15 millimeter, mocht je wat meer naar achteren willen zitten. De bekabeling gaat dankzij het ACR-balhoofdsysteem helemaal binnendoor.
Be Unique
Smaken verschillen en over geuren en kleuren kan je niet discussiëren, we weten het wel. Maar de BH RS1 is best een mooie fiets. En ben je toch niet helemaal tevreden met de zes beschikbare standaard kleuren, weet dan dat je met het BH Unique-programma de RS1 helemaal naar jouw smaak kan samenstellen.
Met de Shimano Ultegra Di2-groep hoor je ons hier alvast niet klagen. Een crankstel met een vertanding in 52-36 en een 11-34-cassette zorgen voor een ruim bereik. Zowel klimmer als sprinter moet hier zijn of haar ding in kunnen vinden. Het Ultegra-crankstel draait in een BB386EVO-bracket en is in elk geval stijf genoeg.
Erg mooi is de Evo Monocoque-cockpit. Het stuur is vlak en hoekig, zodat je tijdens lange ritten na verloop van tijd vaak wat moet zoeken naar een goede houding voor je handen.
Vision levert met de Team 35 een setje sterke en duurzame wielen met aluminium velgen van 35 millimeter hoog. Met een velgbreedte van 19 millimeter kan je banden tot 28 millimeter monteren. Maar met een door de fabrikant opgegeven gewicht van twee kilogram is dit toch een behoorlijk zware wielset die wel degelijk zijn invloed heeft op het rijgedrag van de RS1 4.5. Het totaalgewicht van onze testfiets kwam daarmee op 8,8 kilogram, waarmee hij een van de zwaardere fietsen in onze verkiezing is.
Vergelijken we even met topmodel RS1 5.0 waarmee BH twee jaar geleden deelnam, dan merken we dat toen een setje Evo C38 disc carbon wielen voorzien waren, goed voor een gewicht van 1460 gram. De huidige 5.0 wordt met Vision TC40 carbon wielen geleverd, maar is wel meteen zevenhonderd euro duurder. De Hutchinson Nitro is een prima band met een lange levensduur. De 28 millimeter breedte zorgt daarbovenop voor de nodige demping.
Comfort versus snelheid
Wanneer je als fietsenfabrikant claimt een comfortabele aeroracer te maken, dan gaan wij daar natuurlijk extra hard op letten tijdens onze testritjes. En eigenlijk moeten we toegeven dat het op het vlak van comfort wel snor zit met de RS1 4.5. De 28 millemeter banden en de laag aangezette staande achtervorken moffelen de hardste klappen wel weg. Dokkerend over die ene kasseistrook op ons testparcours konden we netjes onze snelheid aanhouden en werden we niet uit het zadel gekatapulteerd. Nog meer comfort nodig? Weet dan dat je op de fiets banden tot 30 millimeter kan monteren.
De BH RS1 is een behoorlijk veelzijdige fiets waarmee je ook over langere afstanden aan de slag kan. Uiteraard is comfort relatief, zeker op Vlaamse kasseien, maar je merkt wel een zekere vorm van demping en het carbon absorbeert oneffenheden netjes. Na verloop van tijd wordt het wel wat zoeken naar een goede houding van je handen op het vlakke stuur.
Dan rijden we liever met de handen in de beugels, een snelle fiets smeekt dan ook om een sportieve houding. En ja, de BH RS1 gaat hard, erg hard. Maar… die bijna negen kilogram aan gewicht spelen de 4.5 wel degelijk parten. Hernemingen, acceleraties, sprintjes, klimmen… het kost allemaal net dat tikje meer moeite dan leuk zou zijn. En hoewel de RS1 wel degelijk snel en strak stuurt, voelt de gehele fiets een beetje log aan. Vervang die wielset door een lichter exemplaar en je krijgt ongetwijfeld een heel ander rijgevoel.
De fiets voelt ook minder stijf aan dan het gros van de aerodynamische racers. Overdreven stijfheid gaat nu eenmaal niet goed samen met comfort, maar de balans lijkt in deze wat te veel doorgeslagen richting comfort. Langs de andere kant zorgt een comfortabelere fiets er wel voor dat je veel langer kan en wil doorgaan.
Conclusie
De BH RS1 4.5 is wat BH belooft: een comfortabele racefiets met de snelle looks van een aerobike. De geometrie, een beetje meer rechtop, een beetje minder sportief, maakt van de RS1 een fiets die uitnodigt om te genieten van je rit, zelfs wanneer je hard wil gaan. BH doet geen toegevingen op het vlak van een strak en direct gevoel maar dan zonder dat elke klap rechtstreeks doorheen je ruggengraat gaat. Sturen gaat snel en direct zonder nerveus te worden.
Het uiterlijk van een strakke racer met het comfort van een klimfiets maakt de BH RS1 toegankelijk voor een breed publiek. Reken daar nog de mogelijkheid tot het helemaal personaliseren van de kleuren bij en je krijgt een mooi uitziende en unieke fiets.