Deel dit artikel:

Pinarello lanceert F- en X-serie voor racers en comfortzoekers

In navolging van de Dogma F lanceert Pinarello nu een complete F-lijn, die zich eveneens richt op racers, met daarnaast de X, voor wie comfort maar tegelijk ook prestaties wil.

De Pinarello F is net als de Dogma F ontworpen als een perfecte allrounder die zowel goed is in het klimmen (het frame weegt 950 en 990 gram, afhankelijk van de uitvoering) als in het dalen. De geometrie is ook grotendeels afgekeken van die grotere broer maar er zijn wel maar 9 in de plaats van 11 maten, wat nog altijd een mooi aantal is. Ook deze F profiteert bijvoorbeeld van de lichte maar kostbare 3D-geprinte titanium zadelklem. De fiets is ontworpen voor snelheid en dat merk je ondermeer aan de aero vormen in de zadelpen, de onderbuis (met uitsparing voor de bidon) en de balhoofdbuis. Zowel de bovenbuis als de zadelpen zijn smaller gemaakt met hetzelfde oogpunt. Daardoor verhuisde de eventuele Di2-batterij naar het bracket, waar een opening is voorzien.

Pinarello haalde de carbonvezels opnieuw bij specialist Torayca. Bij de F9 en F7 is dat T900, bij de F5 is dat T700. Een met carbon versterkt polymeer moet zorgen voor maximale stijfheid bij een laag gewicht. Op plekken waar extra stijfheid nodig is, kozen de ingenieurs voor een vezel met een hoge modulus (HM), terwijl dat een vezel met hoge sterkte (HT) is bij plekken die vooral stevig moeten zijn. Zo vermijd je breuken in het kader.

De Pinarello F biedt ruimte aan banden tot 30 mm, maar de achtertrein is toch compact gehouden om de vinnigheid te bewaren. De interne zadelpenklem is nu 36 gram lichter dan bij het vorige model. Asymmetrie is een typisch kenmerk bij Pinarello-frames en dat zien we hier opnieuw. Zo worden de krachten correct verdeeld.

Voor de Pinarello F heb je de keuze uit verschillende afmontages. De F9 komt met Dura-Ace Di2 of Red AXS (allebei 11.900 euro), de F7 met Ultegra Di2 (8850 euro) of Force AXS (8750 euro), de F5 met 105 Di2 (6800 euro met de Most Ultrafast 40-wielen zoals bij de duurdere modellen of 6150 met Fulcrum R800) of mechanische Ultegra (5150 euro).

X betekent endurance

De Pinarello X komt eveneens in 9 maten maar die zijn veel meer gericht op comfort, net als de layup van de carbonvezels. Vooral de achterkant is gemaakt om trillingen beter te verdelen. De liggende achtervork hebben een speciale vorm. Pinarello koos voor een vergevingsgezinde T600-carbonsoort. Net zoals bij de F zien we een interne zadelpenklem en remleidingen en kabels die volledig binnendoor lopen.

De X3 is verkrijgbaar met 105 Di2 (5660 euro) of Rival AXS (6070 euro), de X1 met mechanische 105 (3680 euro).