Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Origine maakt Fraxion snel én toegankelijk

Origine stelt op Nieuwjaarsdag zijn nieuwe snelle fiets voor, maar noemt het nadrukkelijk geen aero fiets, wel een 'geprofileerde' racefiets. En die Fraxion lijkt heel wat van onze bedenkingen bij aero fietsen te beantwoorden. Dat zou hem veel toegankelijker moeten maken.

De uitstraling van de Fraxion zegt één ding: snelheid! Maar als we het verhaal achter deze nieuwe fiets bestuderen én het soepele, snelle en lichtvoetige karakter van de huidige Origine-racefietsen in gedachten houden, zou deze rappe jongen meer moeten zijn dan de zoveelste aero racefiets. De ingesteldheid waarmee Origine de ontwikkeling van deze Fraxion heeft aangepakt, klinkt alvast verfrissend.

“Aero racers zetten al een poosje de toon in de fietsmarkt en Origine stond aanvankelijk niet te springen om een dergelijke fiets te bouwen”, klinkt het bij de Franse fabrikant. “Omdat Origine enorm veel belang hecht aan de ‘toegankelijkheid’ van een fiets. Voor ons moet een racefiets bruikbaar zijn voor zowel de pure prestatiezoeker als voor mensen die op zondagochtend op een jaagpad langs een rivier van de buitenlucht willen genieten. De meeste aero racefietsen zijn enkel bruikbaar voor de afgetrainde renners, recreanten komen op veel aero racers niet aan hun trekken omdat deze fietsen vaak hard, oncomfortabel en nerveus zijn. De rijdbaarheid en toegankelijkheid van de fiets voor een grote doelgroep waren dan ook belangrijke aandachtspunten voor de Origine-ontwerpers en -ingenieurs toen ze met de Fraxion aan de slag gingen. Het kostte onze ingenieurs flink wat tijd om een aerodynamisch geoptimaliseerde fiets te ontwikkelen die qua rijsensaties, klimvermogen en stuurgedrag de strijd kan aangaan met onze Axxome GTR Evo, maar we zijn ervan overtuigd dat we met de Fraxion met glans in die opdracht zijn geslaagd. Omdat die fiets op alle terreinen moet uitblinken en voor alle fietsers toegankelijk moet zijn, spreken wij trouwens niet over een aero racer maar noemen we de Fraxion een geprofileerde racefiets.”

“Net zoals alle Origine fietsen stelt de klant de Fraxion 100% zelf samen op www.origine-cycles.com. Je kiest zelf de kleur (er is keuze uit monocolour en bicolour kleurenschema’s) van je fiets en de kleur, het formaat en het design van de merk- en modelstickers. En ook de onderdelen kies je zelf in functie van je budget, je lichaamsbouw en je voorkeuren. De Fraxion is compatibel met mechanische en elektronische groepen, een complete fiets heb je al voor iets minder dan 3000 euro. In de Fraxion passen bandjes tot 30 mm breedte, voor de integratie van de kabels in de voortrein gebruiken we het ACR kabelgeleidingssysteem. Origine heeft het Fraxion-frame in vier maten op voorraad (S-XL), bij het frame hoort een modelspecifieke zadelpen die in 0 en 20 mm offset beschikbaar is. Nadat een klant online besteld heeft, worden de frames in onze ateliers in Noord-Frankrijk gelakt en gemonteerd. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de onderdelen kunnen de eerste fietsen binnen de acht weken worden uitgeleverd aan klanten. In eerste instantie geven we voorrang aan de complete fietsen, losse framesets (inclusief zadelpen en stuurpen/stuur of integrated cockpit) komen in het voorjaar beschikbaar.”

Je kan je Fraxion helemaal naar jouw eigen wens configureren op de online configurator.

Ondanks de aero buizen en de interne bekabeling blijft het framegewicht beperkt tot 900 gram, terwijl de voorvork 485 gram weegt. Voor de Fraxion wordt hetzelfde principe voor de mal gehanteerd als bij de Axxome Evo. Bij die Unique Matrix Layup worden de vooraf van hars voorziene carbonmatten (de zogenoemde prepregs) in één keer rond één enkele binnenmal geschikt. Op die manier zijn er geen overlappingen meer, geen restmateriaal en geen overtollige hars in de hoeken. Minder ‘foutjes’ betekent minder gewicht door overbodig carbon. Dankzij die interne mal kunnen de vezels onder pneumatische op een uniforme manier samengeperst worden over de volledige hoofddriehoek van het frame. Ook de kabelgeleiding is goed doordacht. Geen enkele kabel of remleiding creëert wrijving, waardoor de Fraxion soepel stuurt. Kabels vervangen zou evenmin voor frustraties moeten zorgen: handig voor de thuismecanicien.

Of die Origine Fraxion even snel rijdt als hij eruitziet én ook zo comfortabel is als wordt beloofd, hopen we je binnenkort te kunnen melden.