Een paar maanden geleden waren wij nog danig onder de indruk van de Moterra SL1.
“De Cannondale Moterra SL1 is een erg fijne, speelse en wendbare fiets, waarmee het goed toeven is op de leukere trails. Elke rit die we deden met deze Moterra SL1 deden we met een grote glimlach.”
Wie de volledige test wil nalezen, kan dat hier: https://grinta.be/100-getest-cannondale-moterra-sl1/

De Moterra doet het met een carbon frame, de nieuwste Bosch Performance Line CX-motor en de van Cannondale gekende Proportional Response-technologie.
Full carbon frame
Het nieuwe carbon frame en de onderdelen van het elektrisch systeem zijn samen bijna 1000 gram lichter dan het vorige model. Waar we de vorige versie reeds licht en wendbaar vonden, moet de nieuwe versie daar meteen nog een flinke schep bovenop doen.




De batterij gaat in de onderbuis en voor langere ritten is de Moterra compatibel met de 250Wh PowerMore range extender van Bosch. Overigens zijn de nieuwe Bosch Power-Tube 800 Wh en 600 Wh onderling perfect inwisselbaar.

In de HeadsUp stuurpen bevindt zich de ingebouwde Bosch Kiox 500 display (Moterra 1) of Kiox 300 (Moterra 2). In de liggende achtervork aan de zijde van de schijfrem is de mogelijkheid voorzien een kickstand te monteren.


Bosch-motor
De Moterra ontleent zijn turbo aan de nieuwste versie van de het krachtigste aandrijfsysteem van Bosch. De Performance Line CX levert zijn koppel stiller, soepeler en natuurlijker dan ooit.

Maatspecifiek
De Moterra werd maatspecifiek ontworpen volgens de Proportional Response technologie. Niet enkel de geometrie maar ook de kinematica worden helemaal aangepast aan de framemaat. Dat maakt dat elke framemaat afgestemd is op de verwachte lengte en het zwaartepunt van de rijder voor die maat.


De balhoofdhoek werd iets vlakker gemaakt (64,4° voor de Moterra en 64° voor de Moterra LT), de reach werd korter (455 millimeter voor de Moterra en 450 millimeter voor de Moterra LT) en de zitbuishoek werd steiler.
Moterra of Moterra LT?
De standaard Moterra draait op 29”-wielen en krijgt 150 millimeter veerweg via een Four Bar ophanging en is daarmee de ideale Moterra voor urenlang trailplezier.
Mag het wat ruiger, dan is er de Moterra LT. Die krijgt 170 millimeter veerweg vooraan en 65 millimeter veerweg achteraan, een spiraalveer en een mullet set-up (29” vooraan, 27,5” achteraan).

Modellen
Van de Moterra komen er twee modellen, de Moterra LT doet het met slechts een model.



Voor de Moterra 1 betaal je 8799 euro, de Moterra 2 is de jouwe voor 6999 euro. Ruige trails aanvallen doe je op de LT die 7399 euro moet kosten.
Moterra
Moterra LT
Meer info via www.cannondale.com