De ontwikkeling van lichte e-mountainbikes zit duidelijk in de lift. Bikes als de Scott Lumen, Trek Fuel EXe, Specialized Levo SL of de Canyon Spectral:ONFly doen het – met name in regio’s waar elektrische ondersteuning meer dan welkom is – behoorlijk goed. Logisch, je krijgt immers een lichte fiets met de daarbijbehorende rijcapaciteiten en wendbaarheid, maar dan eentje die je graag de berg ophelpt. Waar de meeste van die fietsen voorzien zijn van een kleine motor en dito batterij, smijt Cannondale het met de Moterra SL over een andere boeg.
Lichtere motor, lichtere batterij
In tegenstelling tot de standaard Moterra, voorzien van de Bosch Performance CX-motor, doet de SL het met de vernieuwde Shimano EP801. Cannondale combineert dat met een lichte en in het frame geïntegreerde 601 Wh-batterij van Darfon. Die Shimano EP801 weegt 2,7 kilogram en levert een koppel van 85 Nm en een maximaal vermogen van 600 Wh.
De batterij werkt met behulp van speciale cellen die meer energie per kilogram kunnen opslaan. De batterij weegt slechts 3,1 kilogram. En zo krijg je dus een volwaardige en krachtige motor en batterij voor een e-mountainbike in een totaalpakket van minder dan zes kilogram.
De bediening is ons bekend van andere e-mtb’s die voorzien zijn van een Shimano-motor en werkt met de vier bekende instellingen: eco, trail, boost en turbo. Cannondale heeft de motor echter zodanig gepersonaliseerd dat die gevoeliger reageert bij een hogere trapfrequentie.
De bediening doe je zoals gebruikelijk met de gekende drukknoppen op het stuur. Verder is er een minimale bediening in de bovenbuis, waardoor je zonder scherm en bediening aan het stuur toch verder kan.
Flex pivot en lichtgewicht carbonframe
De Moterra wordt op pad gestuurd met 160 millimeter veerweg vooraan en 150 millimeter achteraan. De mullet-montage, waarbij je een 29”-voorwiel combineert met een 27,5”-achterwiel, zorgt voor een verbeterde wendbaarheid. Wie toch in een volledige 29”-set-up wilt rijden, dient daarvoor enkel de flip-chip om te draaien.
Net als bij crosscountry-racer Scalpel (lees de test hier nog eens na) maakt Cannondale op deze Moterra gebruik van de Flex Pivot-technologie als veerprincipe en ook dat heeft zijn invloed op het gewicht. De Flex Pivot is gebaseerd op een Four Bar Linkage-systeem met een Horst Link-scharnierpunt gecombineerd met ranke carbon chainstays. Het scharnierpunt zit achter de liggende achtervork en dankzij de chainstays is het mogelijk zonder lagers te werken.
Dat is niet enkel gemakkelijker in onderhoud maar ook beter voor … inderdaad, het gewicht. Uiteraard moest dat concept voor deze Moterra aangepast worden aan het hogere gewicht (in vergelijking met de Scalpel), maar het principe is vergelijkbaar. De achterdriehoek buigt dus mee door op de dunne carbon chainstays. De flexstays zijn overigens voorzien van stevige rubberen bescherming.
Drie modellen, hoogwaardige afmontage
De Cannondale Moterra SL line-up bestaat uit drie modellen, waarvan deze SL1 met een prijs van 9999 euro het middelste model is. Wie meer centen te spenderen heeft, kan terecht bij de SL LAB71 versie van 13.999 euro. Minder te spenderen? Kijk dan even naar de SL1 die voor 7999 euro de jouwe kan zijn. Nu is tienduizend euro niet meteen spotgoedkoop, maar in ruil word je wel verwend met een prachtig carbonframe en een reeks onderdelen waar wij amper over te klagen hebben. Wat dacht je anders van een voortreffelijke Fox Float Factory 36 Grip 2-vork en een Fox Float X Factory-demper?
Sram levert een prima functionerende, draadloze X0 AXS-groep, Magura brengt met een setje MT7-remmen en 203 millimeter grote schijven het boeltje tijdig weer tot stilstand. Voor stuur, stuurpen en seatdropper shopt Cannondale in het eigen warenhuis. Het HollowGram Save Riser-stuur is 780 millimeter breed, de stuurpen 35 millimeter kort en de DownLow-dropper bezit 170 millimeter drop. Een Fizik Terra Redon X3-zadel onderhoudt je bips. De DT Swiss XM 1700 Spline-wielen zijn misschien niet meteen wat je verwacht voor een fiets met deze prijs, maar weet dat dit wel heel erg sterke en betrouwbare wielen zijn. Maxxis zorgt met een DHF (29×2,5”) vooraan en Dissector (27,5”x2,4”) achteraan voor het nodige rubber.
Mooi aan het frame is dat op het vlak van kabelgeleiding Cannondale je de keuze laat: ofwel gaan de kabels door de headset, ofwel meteen langs de zijkanten het frame in.
Al dat fraais zorgt voor een totaalgewicht van 19,5 kilogram. Dat is dan meteen lichter dan zowat elke andere e-mountainbike die voorzien is van dergelijke krachtige motor en volwaardige batterij.
Geometrie
Wij weten niet hoe het met jou zit, maar wij snuffelen nogal graag eens aan geometrietabellen (ieder zijn afwijking). Een cijfer dat meteen opvalt, is de wel heel erg vlakke balhoofdhoek van 62,5°.
Dat is de meest extreme waarde, want dankzij de omkeerbare Acros-cups kan je die hoek zelf aanpassen. Verder is de reach met 445 millimeter en de chainstays met 449 millimeter redelijk kort. De steile zitbuishoek (77°) catalogiseren we onder de noemer ‘hedendaagse enduro-geometrie’. Ook de Moterra hanteert het Proportional Response Design, waarbij de geometrie aangepast wordt aan de framemaat.
Terreintest
De idee achter zowat elke SL-versie van een e-mountainbike is een lichte en wendbare fiets. De Moterra voegt daar echter nog de autonomie en de kracht van een full blown e-mountainbike aan toe. Hoe zich dat op de trails manifeesteerde, wel, daar kunnen we kort en krachtig over zijn: heerlijk. De eerste test deden we op de toch wel vaak – althans naar Belgische normen – technische trails van Bois des Rêves in Ottignies. Twee uur later stonden we lichtjes teleurgesteld terug aan de auto, met een lege batterij. Dat teleurgesteld had deze keer niets met de fiets te maken, maar alles met onszelf. Hadden we maar niet de hele tijd op standje ‘Boost’ gereden, hadden we die batterij maar volledig opgeladen, dan waren we nu nog door het droombos aan het knallen. Die les indachtig gingen we de volgende keren toch met net iets meer beleid met de batterij om.
Het vermogen van de krachtige Shimano EP801-motor brengt je snel en gezwind naar boven. We reden eerder met de Trek Fuel EXe en de Scott Lumen, twee e-mtb’s met een lichtere motor. En hoewel dat twee heerlijke fietsen zijn, zijn ze op het vlak van koppel en vermogen in niets te vergelijken met de Cannondale Moterra SL. Nergens wordt het vermogen echter zo brutaal vrijgegeven dat je een soort van gevecht met je fiets moet aangaan om hem op de trails te houden.
Nu, laat ons wel wezen, bergop allemaal goed en wel, maar bergop dient toch vooral de bergaf die daar op volgt. En laat dat nu net iets zijn waar de Moterra SL helemaal mee in zijn nopjes is. Even terug naar Bois des Rêves. Wie daar een beetje vertrouwd is met de trails, weet dat je zowat alles wat een mountainbikehart begeert voor de wielen wordt gesmeten, met uitzondering van echte rotspartijen. Kombochten, boomwortels, drops, aangelegde obstakels en sprongetjes … de Cannondale Moterra SL1 doet het met zoveel gemak dat het werkelijk een pretje wordt om mee te rijden. Het is een fiets waar je je meteen vertrouwd op voelt en waarbij je van de eerste meters al de aandrang hebt om harder te gaan dan je gezond verstand zou goedkeuren.
Stabiel wanneer nodig, speels wanneer gewenst. Dankzij het verstelbaar Acros-balhoofd kan je dus de balhoofdhoek naargelang terrein en voorkeur aanpassen. Zoek je een erg stabiele fiets, dan kies je voor de extreem vlakke balhoofdhoek van 62,5°. Wat je wint aan stabiliteit, boet je echter in aan wendbaarheid en speelsheid. Op de testtrails hier in eigen land kwamen we al snel uit bij een balhoofdhoek van net geen 64°, een compromis tussen stabiliteit en wendbaarheid.
Hou er wel even rekening mee dat je met een trailbike onderweg bent, geen enduro-bike. Wordt het terrein echt (te?) ruig, dan bots je automatisch op de limieten van de Moterra. Je kan dan misschien wel met een extreem vlakke balhoofdhoek rijden, de achterkant moet al dat geweld ook de baas kunnen. Daar is niets fout mee, dat is niet het inzetbereik van de Moterra. Waar deze e-mtb het echt bijzonder goed in doet, is op flowy en speelse trails het beste van zichzelf geven en het beste uit jou als rijder halen. Aanvankelijk hadden we wat bedenkingen bij het Flex Pivot systeem op een – toch wel zware, als je het vergelijkt met een analoge mtb – elektrische trailbike. Eenmaal in het terrein waren we ons geen seconde bewust van de Flex Pivot. De vering reageert soepel en correct. Tijdens het trappen is er amper invloed van je trapbeweging op de vering.
Op erg hoge snelheid komt de Moterra tot zijn limiet, maar ook dat is geen bezwaar, de wendbaarheid compenseert dat ruimschoots met een toegenomen rijplezier. De mullet set-up met het 27,5”-achterwiel draagt zeker zijn steentje bij aan dat speels rijplezier. Een noodzaak voor speelsheid en knallen op afdalingen is gedoseerde remkracht. Daar hebben de Magura MT7-remmen ons meer dan aangenaam mee verrast.
Ondanks de net geen 20 kilogram wordt een speelse rijstijl – even over een obstakel wippen, sprongetje hier, mini-wall ride daar – echt beloond. Je blijft natuurlijk wel met 20 kilogram onderweg, dat ga je na verloop van tijd onvermijdelijk aan je lichaam beginnen voelen. Dat ‘verloop van tijd’ mag je heel erg letterlijk en lang nemen. De autonomie van de Moterra SL1 is behoorlijk indrukwekkend. Een rit van ruim zestig kilometer vormt geen enkel probleem. De combinatie batterij en motor verbruikt bijzonder weinig, waardoor je langere ritten doet dan gebruikelijk op een e-mtb.
Conclusie
De Cannondale Moterra SL1 is een erg fijne, speelse en wendbare fiets, waarmee het goed toeven is op de leukere trails. Het is een e-mtb voor mountainbikers die zowel een technische, uitdagende afdaling als een speelse, flowy rit kunnen waarderen. De combinatie van laag gewicht en een stevige motor lijkt ons alvast helemaal geslaagd. Het lichte carbonframe, de geometrie, de gebruikte onderdelen … het plaatje klopt helemaal. Elke rit die we deden met deze Moterra SL1 deden we met een grote glimlach. Dat je daarvoor even flink in de buidel moet tasten, is niet meteen verwonderlijk.