De Allez Sprint groeide uit de populaire Allez-modellijn, die startte als stalen racefiets in 1981 en evolueerde in carbon/staal in 1988 en alu in 1994. In 2013 werd dan de D’Aluisio Smartweld-technologie toegevoegd om de lasnaden weg te halen van de plek waar de buizen kruisen. Dat zorgde voor een lichter frame. In 2015 verscheen de eerste versie van de Allez Sprint ten tonele en die was meteen populair omdat hij betaalbaar, stijf en snel was. Er kwam er eentje voor fixiefanaten en er werd een schijfremversie toegevoegd, samen met tal van kleurdesigns.
Door de aerodynamische lessen van de Tarmac SL7 toe te passen op dit nieuwe model, is deze Allez Sprint volgens Specialized zomaar even 41 seconden sneller dan de vorige versie. Een belangrijk onderdeel daarbij is de wulps gevormde balhoofdbuis, de meest complexe aluminium balhoofdbuis die ze ooit hebben ontworpen, daar in Morgan Hill. Die is gemaakt van één stuk aluminium dat mechanisch in deze aero vorm is gedwongen, terwijl de wanddikte van de buis uniform bleef. Uiteraard speelt ook de integratie van de kabels zijn rol en zien we qua buisvormen veel gelijkenissen met de jongste Tarmac.
In vergelijking met de vorige versie verliest deze Allez Sprint twee lasplekken. Het bracket is niet meer gemaakt als een schelp maar uit één deel, samen met de onderbuis. Daardoor zitten er maar drie lasnaden aan het bracket: de zadelbuis en de liggende achtervorken. Bovendien levert dit ook een stijf bracket op, net wat je nodig hebt in dit type snelle fiets.
De uitstekende aerodynamicawaarden en krachtoverbrenging worden gecombineerd met comfort dankzij de Tarmac SL7-zadelpen en -vork, de laag aangezette staande achtervork en ruimte voor banden tot 32 mm breed. De geometrie van de Tarmac werd eveneens overgenomen.
De interne bekabeling is herwerkt om soepeler te schakelen, terwijl de derailleurhanger afneembaar is, waardoor je er een echte criteriumfiets met een 1X-groep van kan maken, zoals bij de LTD-uitvoering.
De Smartweld-techniek maakt opnieuw een essentieel onderdeel uit van het ontwerp. Aan het balhoofd zijn de lasnaden nog verder naar achteren verschoven, waardoor overbodig materiaal weggelaten kon worden. Bij Smartweld zijn de randen afgerond, zodat je een goot creëert waarin het lasmateriaal zijn werk kan doen. Naargelang de maat verschilt natuurlijk ook de stijfheid om telkens dezelfde rijervaring te hebben. Dat gebeurt door de wanddikte van de buizen te veranderen naargelang de framemaat.
Er zijn twee uitvoeringen maar ook zes verschillende framesets, want het frame is te combineren met elk type hydraulische schijfremgroep. Gewichten zijn vergelijkbaar met de vorige Allez Sprint Disc. Een complete LTD-fiets is 8,5 kilo.