Deel dit artikel:

Hoe alles meenemen op fietsreis? De Thule ambassadeurs tonen het … in stijl

Wanneer op de bonkende beats van Icona Pops 'I love it' een resem (wereld)kampioenen uit het surfen, skiën, volleybal, mountainbiken, trial... de catwalk opkomen, weet je dat je niet op een doorsnee productshow aanwezig bent. Grinta! was in november als enige Belgische magazine in Zweden voor de Thule Experience 23|24 en maakte er kennis met de armada aan Thule-ambassadeurs die een even indrukwekkende collectie outdoormateriaal showden en demonstreerden.

All-in actief buitenleven

Wie aan een fietsdrager denkt, komt onvermijdelijk uit bij Thule. De Zweedse fabrikant heeft die in tal van versies, maakt die ook voor verschillende automerken maar biedt als specialist in outdoormateriaal nog heel veel meer. Onder het motto ‘bring your life’ ondersteunt Thule het sportief avonturieren met een universum aan producten dat begint bij design bagage, over sportieve kinderwagens en fietsstoeltjes tot zelfs daktenten. Alles wat je kunt nodig hebben bij het (fiets)reizen. In dat aanbod zitten ook een aantal nieuwigheden, die in 2024 gelanceerd worden, maar midden november 2023 al voorgesteld werden tijdens Thule Experience 23|24. De internationale pers reisde af naar Hillerstorp voor een kijkje in het testcentrum, voor ze in Malmö werden weggeblazen door een impressionante show.

Thule heeft naast fietsdragers ook een aanbod dat gaat van design bagage, over sportieve kinderwagens en fietsstoeltjes tot zelfs daktenten

Alles wat je kunt nodig hebben bij het (fiets)reizen

Zweedse bakermat

In Hillerstorp – een dorp met nog geen 2000 inwoners in de bosrijke regio Småland (Zuid-Zweden) – begon het verhaal van Thule toen Erik Thulin in 1942 een vissenval ontwierp en die begon te verkopen aan de Scandinavische vissers. Al snel werden andere praktische producten aan het portfolio van het bedrijf toegevoegd. Begin jaren 60 kwamen daar de autogerelateerde zaken bij, al snel gevolgd door het eerste skirek. In 1979 verkocht de familie Thulin haar bedrijf maar in de Thule Group leeft de geest van hun ondernemerschap en passie verder. Op vandaag is de Thule Group een beursgenoteerd bedrijf met de missie om het mensen gemakkelijk te maken om alles waar ze van houden mee te nemen op een zekere, veilige en stijlvolle manier.

In het testcenter worden alle producten tot het uiterste op de proef gesteld

Stevig doortesten

Het huidige hoofdkantoor mag zich dan bevinden in Malmö, in bakersmat Hillerstorp bevindt zich nog steeds het imposante testcentrum van de producent van sportief outdoormateriaal. Vlak naast de R&D-afdeling worden jaarlijks meer dan 100 crashtests uitgevoegd, terwijl op de dynamische duurtestbank talrijke dak- en fietsdragers met hun last versneld tweemaal de wereld rond bewegen. In Hillerstorp worden de producten eveneens op de proef gesteld met woestijnhitte, vrieskou, UV-straling, vocht en chemicaliën. Volgens de huidige ISO-normen? Thule ontwikkelde zijn eigen testprogramma met 25 standaarden die nog veel verder gaan. Naast de beproevingen in het testcentrum krijgen de prototypes ook lakmoesproeven in de echte wereld. Alle functies worden er tot het uiterste getest, zodat alle producten veilig en gemakkelijk te gebruiken zijn.

In de industriële setting van een oude locomotiefwerkplaats pakte Thule uit

THEX 23|24 @Lokstallarna

Met een beschrijving als ‘immersive brand event’ kan een evenement best wel nog alle kanten uit. Thule koos als locatie voor haar event de ruim 100 jaar oude locomotiefwerkplaats Lokstallarna.

In de industriële setting werd een bar ingericht, een podium met DJ-booth geïnstalleerd en meerdere foodtrucks opgesteld. Voor de ‘productshow’ zelf was een aparte ruimte met catwalk voorzien, met in de achtergrond een gigantisch scherm en tribunes langs beide zijden van het uitgelichte paradepad.

Op de catwalk toonden de ambassadeurs wat Thule in zijn mars heeft

Opzwepende beats begeleidden de opkomst van de talrijke ambassadeurs, getooid met rugzakken, duffle bags n trolleys. Daarna passeerden de (sport)helden meermaals nog de revue, al dan niet op hun sportuitrusting. De mountainbikers – en zeker ook de trialriders – maakten daarbij indruk met hun kunsten. Pakkende livemuziek werd afgewisseld met pompende tracks terwijl ambassadeurs met kinderen ook de multifunctionaliteit van de kinderwagens toonden, zelf de wagens vooruit duwend dan wel de kar trekkend achter een fiets of zelfs op skilatten.

Tussendoor passeerden ook diverse voertuigen met daktenten, fietsendragers, skiboxen of de combinaties daarvan, zodat de ambassadeurs vlot ter plekke het gebruiksgemak konden demonstreren. Symbolisch was de passage van een oude Porsche 911 met daarop de hele eerste Thule skibox, op de voet gevolgd door een recente elektrische Porsche Taycan met de allernieuwste skibox…

De daktent ging eraf

Als afsluiter van de show kwam de uitgelaten menigte ambassadeurs nogmaals de catwalk af, om daarna enthousiast het publiek voor te gaan in de hal waar intussen alle producten klaar stonden. Experts, maar ook de ambassadeurs, stonden vervolgens de aanwezigen deskundig te woord, onder het genot van een hapje en drankje… en later op de avond zelfs een dansje. Het ontlokte een Nederlandse collega de uitspraak ‘de daktent ging eraf’; een heel korte, maar accurate omschrijving voor een heel geslaagd event.

Dé nieuwkomer tijdens de show was de Thule Outset, een op de trekhaak te monteren tent. Vanaf 2024 verkrijgbaar.

(Fiets)nieuws uit Zweden

De grootste eyecatcher – en noviteit – tijdens de productshow was de Thule Outset, de eerste op de trekhaak te monteren tent, gemaakt voor comfort en ontworpen voor avontuur. Deze kregen we te zien in première want hij is pas op het einde van het voorjaar 2024 verkrijgbaar.

De Thule Epos is het paradepaardje onder de fietsdragers.
Voor liefhebbers van het betere sleutelwerk is de optionele fietsreparatiehouder een aanrader.

Op fietsvlak pakte Thule op THEX 23|24 vooral uit met topmodel Thule Epos. Directeur productmanagement voor de bikecategorie bij Thule Baptiste Chaussignand gaf ons uitleg over de handige features en beantwoordde ook de vraag waarom er geen fietsdakdragers op de show waren. “Ons aanbod fietsdakdragers is vrij compleet en daar is ook nog weinig doorontwikkelen aan. Omdat daar geen baanbrekende revoluties zijn, pasten ze niet echt in de productshow. We merken ook in het algemeen een trend die zich doorzet om meer richting trekhaak te denken. Dat heeft zijn aerodynamische redenen, maar ook de groeimarkt e-bikes (die zwaarder zijn) en de opmars van hogere SUV’s liggen aan de basis van die trend. De vraag naar fietsdragers voor op het dak neemt dan ook sterk af. Voor fietstransport op de trekhaak pakken wij graag uit met de Thule Epos; een opvouwbare fietsrek geschikt voor alle types fietsen, van racers tot elektrische fietsen. Naar keuze kan je een versie voor 2 of 3 fietsen verkrijgen. De telescopische fietsarmen maken het mogelijk om op een plek naar keuze op het fietsframe te bevestigen. Interessante aanvullingen zijn de accessoires zoals een opplooibare oprijgoot of een fietsslot (i.s.m. ABUS).”

Onze persoonlijke favoriete toevoeging is de optionele fietsreparatiehouder, die ook zo getoond en gedemonstreerd werd. “Deze stang is voorzien van een compact gereedschapsbankje waarin schroevendraaiers en/of inbussleutels kunnen geplaatst worden terwijl het magnetische bakje de schroeven bijhoudt.” Met dit accessoire functioneert de fietsarm als montagestandaard zodat je de fiets ter plekke kunt smeren, repareren of ineen steken… heel handig!

Fietstransporttrend richting trekhaak

Thule is niet de goedkoopste op de markt, maar staat wel voor kwaliteit. Dat is wel iets wat het merk toch telkens moet uitleggen aan potentiële klanten. Mikael Österling, international product manager bij Thule: “Kwaliteit heeft zijn prijs. Je hebt gezien hoeveel R&D er in onze producten zit en hoeveel testen ze ondergaan om onder zelfs de zwaarste omstandigheden optimaal te functioneren… In combinatie met de beste materialen is het dan ook logisch dat we niet onderaan het prijsspectrum prijken. Het lukt vandaag ook wel om klanten dat duidelijk te maken. Zeker het fietspubliek begrijpt dat kwaliteit niet goedkoop is. Fietsers betalen duizenden euro’s voor fietsen: wegfietsers willen het nieuwste lichtgewicht model, oudere fietsers opteren voor een e-bike… Als je vervolgens die dure fietsen op jouw auto wil meenemen, neem je dan ook best geen genoegen met het goedkoopste rek maar opteer je best voor gegarandeerde kwaliteit… van Thule natuurlijk.”

De Thule-ambassadeurs zijn een bonte bende sportieve enthousiastelingen

Ambassadeursarmada met (goede) doelen

Een mythische sherpa, legendarische surfer, skiroyalty, een meervoudige wereldkampioen slopestyle… een indrukwekkende armada ambassadeurs zette tijdens THEX 23|24 de ambities van Thule kracht bij. Het Zweedse merk wil mensen inspireren tot een actief buitenleven, en kiest dan ook zorgvuldig haar ambassadeurs uit. Het zijn stuk voor stuk persoonlijkheden met een intrigerend verhaal dat verder gaat dan hun pure (top)sportprestaties.

Zo is er Mount Everest gids Apa Sherpa die met zijn Apa Sherpa Foundation kinderen in Nepal door onderwijs een betere toekomst geeft. Er zijn heel veel ambassadeurs uit het skiën, maar ook fietsende ambassadeurs. Dan gaat het bijvoorbeeld om viervoudig wereldkampioen slopestyle Emil Johansson en freerider Martin Söderström. De eerste inspireert met zijn comeback op het hoogste niveau na de diagnose van een auto-immuunziekte; de ander slaagde erin om zijn competitiestress te bedwingen door terug de verbinding met de natuur aan te gaan. Ook een ambassadeur is Eliot Jackson, die als downhiller met zijn Grow Cycling Foundation werkt aan een meer inclusieve wielersport. Aan de andere kant van de wereld inspireert ook ninjatrailrider Tomomi Nishikubo een nieuwe generatie (Japanse) fietsers, daarbij gesteund door Thule.

Natuurlijk heeft Thule ook oog voor de vrouwelijke ambassadeurs. Met freerider Micayla Gatto en biker/skister Brooklynn Bell heeft het Zweedse merk in haar rangen iemand die meestrijdt aan de top in een door mannen gedomineerde sport en een grafisch designer die zwarte meisjes aanmoedigt om deel te nemen aan extreme sporten.

Veel van deze ambassadeurs zijn naast top in hun sport ook nog vaak toegewijde ouders, die ook hun kind(eren) betrekken bij hun actieve buitenlevensstijl. Dat sluit dan weer perfect aan op de lijn kinderwagens en autozitjes die Thule heeft.

Ninjatrailrider Tomomi Nishikubo gaf tijdens de show een staaltje van zijn kunnen

Thule ambassadeurs zijn persoonlijkheden met een intrigerend verhaal dat verder gaat dan hun pure (top)sportprestaties

Geïnspireerd eropuit

Wie aanwezig was op dit ‘immersive brand event’ moest nadien toch alle moeite van de wereld doen om zijn of haar enthousiasme te bedwingen. Talrijk waren dan ook diegenen die zich in en rondom de opgestelde en uitgeruste 4×4’s vergaapten aan fietsdragers, dakkoffers en -tenten. Ook de kinderwagens en kinderzitjes konden op belangstelling rekenen terwijl bij de bagages alvast werd ingeschat welke versies geknipt waren voor de persoonlijke hoeveelheid (fiets)kledij… Niet enkel de verhalen van de ambassadeurs werkten dus inspirerend. Velen begonnnen ter plekke al avontuurlijke (sport)reisplannen te maken. Wij konden alvast niet wachten tot de volgende keer waarop we onze fiets kunnen vaststrappen en op reis vertrekken, mét de daktent erop!

THEX 23|24: The Movie