Deel dit artikel:

Giant Defy wordt nog comfortabeler en een pak lichter

De Giant Defy is een begrip onder de comfortracers en de nieuwe versie ziet er nog een pak straffer uit. Het frame is namelijk bijna 300 gram lichter geworden en een pak efficiënter. De Defy komt opnieuw in drie uitvoeringen én je kan hem zondag testen tijdens Grinta! Test Fest Oudenaarde.

Deze vijfde generatie van de Defy-serie omvat drie uitvoeringen in verschillende montages: de Defy Advanced SL, Defy Advanced Pro en Defy Advanced. Daardoor kan bijna iedereen een langeafstandsfiets/endurance racefiets/comfortracer (omcirkel de benaming die je het beste vindt) volgens zijn budget kopen, gaande van 2799 tot 11.999 euro. Alle drie de nieuwe uitvoeringen kunnen pronken met grote verbeteringen op het gebied van gewicht en efficiëntie.

FUNCTIONELE EENVOUD

Er zijn veel comfortracers die beroep doen op technologische ingrepen om het optimale comfort te vinden. Bij Giant maken ze het liever niet te ingewikkeld omdat die technologieën vaak wel werken, maar ten koste gaan van het gewicht, de duurzaamheid en het onderhoudsgemak. Daarom heeft het ontwikkelingsteam ervoor gekozen om niet te vertrouwen op schokdempers, bussen of andere toevoegingen.

Wel bouwt de Defy voort op eigenschappen die het al had. Zo is de D-Fuse-zadelpen, die wegtrillingen opvangt zonder gewicht toe te voegen, vernieuwd en zien we een nieuwe Contact D-Fuse-stuurpen die trillingen aan de voorkant weg filtert.

De Defy Advanced SL is opnieuw het topmodel en dat frame weegt slechts 785 g in maat medium, wat een volledige 293 g (19,9%) lichter is dan het topmodel van de vorige generatie. Tests tonen aan dat het nieuwe frame ook 28 procent meer trapefficiëntie biedt. De vork is met zijn 350 g 15 procent lichter dan bij de vorige generatie. De nieuwe Contact SLR D-Fuse-stuurpen is nu 8 procent lichter.

FLEXIBILITEIT

Giant is natuurlijk een van de weinige fabrikanten die effectief een eigen carbonfabriek heeft. Daardoor heeft het van nature een voorsprong en die benut het voor de Defy door het met de hand vervaardigde frame de correcte dosis verticale flexibiliteit te geven. Achteraan de fiets absorbeert de verlaagde staande achtervork wegtrillingen en schokken. Aan de voorkant is de opnieuw ontworpen vork, afhankelijk van de serie, gemaakt met Giants Advanced SL of Advanced carbon, die schokken wegfiltert die omhoog komen via het voorwiel.

Naast de frames hebben alle nieuwe Defy-modellen geïntegreerde componenten met de nadruk op flexibiliteit. De eerste is de D-Fuse carbon zadelpen, een ontwerp dat tien jaar geleden is ontwikkeld door Giant en nu veel wordt gebruikt door andere merken. De D-vormige carbon pen absorbeert schokken en voegt een kleine hoeveelheid flex (tot 7 mm) toe, wat de energie van hobbels en trillingen dempt. Tests tonen aan dat het nieuwe Defy Advanced SL-frame en de zadelpen samen 42 procent meer flexibiliteit produceren dan de vorige generatie Defy Advanced Pro-serie.

Deze technologie wordt ook toegepast aan de voorkant van de fiets met nieuwe Contact SLR/SL D-Fuse stuurpennen. De sturen gebruiken vergelijkbare D-vormige carbon buizen aan de bovenzijde wat zorgt voor meer neerwaartse flexibiliteit en tegelijkertijd de opwaartse stijfheid vergroot. Dit betekent dat je schokabsorberende eigenschappen krijgt en ook een betere efficiëntie voor inspanningen uit het zadel, zoals sprinten of klimmen. De nieuwe en aerodynamisch gevormde Contact SLR D-Fuse-stuurpen, die wordt geleverd bij de Defy Advanced SL en een aantal Defy Advanced-modellen, levert 40 procent meer flexibiliteit in vergelijking met de vorige generatie. De kabels lopen eronder en blijven uit het zicht vooraleer ze in het frame gaan.

Het bijpassende, carbon Contact SL(R) D-Fuse stuur heeft een ergonomische vorm met een korte reach en een flare van 8 graden voor stabiel stuurgedrag in afdalingen en bochten. Het is eveneens gebouwd om schokken te absorberen.

TOTALE CONTROLE

Vertrouwen en controle zijn twee kernwoorden die essentieel zijn voor een comfortracer. Naast zijn endurance-geometrie zorgt een oversized en taps toelopende balhoofdbuis voor extra stijfheid aan de voorkant voor een scherp stuurgedrag.

Van de brede, hookless carbon velgen van de Defy Advanced SL en Defy Advanced Pro series tot de 32 mm tubeless banden die bij elk Defy-model worden geleverd, werken de wielen en banden als een systeem om efficiëntie, grip en controle te bieden. Wil je nog breder? Dat kan, want er is ruimte voor banden tot 38 mm. Alle modellen bevatten geïntegreerde bevestigingspunten voor spatborden. Bovendien worden alle Defy-modellen geleverd met twee carbon bidonhouders, speciaal ontworpen voor het Defy-frame.

In de Benelux worden zeven modellen aangeboden, waaronder een frameset.

  • Defy Advanced SL 0: adviesverkoopprijs € 11.999
  • Defy Advanced SL 1: adviesverkoopprijs € 8999
  • Defy Advanced SL frameset: adviesverkoopprijs € 3599
  • Defy Advanced Pro 0: adviesverkoopprijs € 6399
  • Defy Advanced Pro 1: adviesverkoopprijs € 4899
  • Defy Advanced 1: adviesverkoopprijs € 3599
  • Defy Advanced 2: adviesverkoopprijs € 2799

Meer informatie vind je op de site van Giant >>