Deel dit artikel:

FFWD Wheels vernieuwt het RYOT-platform

Stilstaan is achteruitgaan: ook voor wielenbouwers is dat de harde realiteit. En dus innoveert ook het Nederlandse FFWD constant om relevant te blijven. Vandaag krijgen de populaire RYOT-wielen dan ook een opfrisbeurt.

RYOT is zowat de populairste productlijn van FFWD en koppelt al jaren prima rijeigenschappen aan een correcte prijs. De nieuwe RYOT-wielen komen in vier velghoogtes: 33, 44, 55 en 77 mm. Daarbij krijg je telkens de keuze uit DT Swiss 240 EXP-naven of de eigen N/Gage naven. Ook die zijn nieuw ontwikkeld samen met de RYOT-lijn en vervangen de TWO/ONE-naven. Wielen met N/Gage naven zijn doorgaans ietsje zwaarder – al scheelt het slechts zo’n 50 gram – en goedkoper dan wanneer er DT Swiss-exemplaren worden gebruikt.

De nieuwe FFWD RYOT met 33 mm hoge velgen…
…en met 77 mmhoge hoepels.

De vernieuwingen binnen het RYOT-gamma laten zich samenvatten in drie woorden, die in het Engels ook nog eens lekker rijmen. Kudos voor de marketing-afdeling van FFWD! De nieuwe RYOT-wielen zijn volgens de Nederlanders ‘wide, light & bright’. ‘Wide’ omdat de velgen nu een interne velgbreedte van 23 mm hebben, wat goed nieuws is voor de montage van bredere banden. De minimale bandbreedte is nu 25 mm, maar een band die tussen de 28 en 32 mm breed is, past het best op de velgen. Die zijn trouwens niet hookless en uiteraard ook geschikt voor tubeless montage.

Naast breder zijn de RYOT-wielen ook een stuk lichter geworden. Vergeleken met de vorige RYOT-generatie, scheelt het bij de jongste telgen telkens zo’n 100 gram in de verschillende velghoogtes. De gewichtsbesparing is te wijten aan het gebruik van de nieuwe N/Gage naven, maar daarnaast werd op deze wielen ook de technologie toegepast die FFWD gebruikte om de nog lichtere – en duurdere – RAW-modellen te ontwikkelen. De carbon lay-up van de velgen is vergelijkbaar met die bij de RAW-wielen. Een set RYOT-wielen met velghoogte van 77 mm en FFWD N/gage-naven klokt volgens het merk zelf af op 1840 gram. Voor de laagste wielen van 33 mm hoog, wordt dat 1465 gram.

Tot slot is het design van de RYOT-wielen helemaal veranderd. Ook daarvoor werd de mosterd gehaald bij de hoogwaardige RAW-collectie. Minimale branding moet zorgen voor een wielset met een tijdloze look. Anders dan bij RAW is natuurlijk wel dat de RYOT-wielen geen carbon spaken hebben, maar zowel vooraan als achteraan 24 straightpull spaken van Sapim.

De RYOT-wielsets zijn vanaf vandaag verkrijgbaar en kosten €1499 voor een setje met FFWD N/Gage-naven en €1799 voor een stel wielen met DT Swiss 240 EXP-naven. Welke velghoogte je kiest, heeft dus geen effect op het prijskaartje.

Meer info over de nieuwe RYOT-wielen vind je op de website van FFWD.

FFWD RYOT – 44 mm hoog
FFWD RYOT – 55 mm hoog