Deel dit artikel:

Eerste indruk: X-Lab AD9 + Vision Metron 45 RS

X-Lab was afgelopen winter de meest besproken nieuwe fietsconstructeur in het World Tour-peloton. De Chinese fietsfabrikant werd niet enkel fietsenleverancier van het Astana-team, het werd ook eigenaar van de Italiaans-Kazakse formatie. Een Chinese fiets in de World Tour, dat schreeuwde om een test. Onze man was de gelukkige om als één van de eerste journalisten in Europa, zo niet de allereerste, deze teamfiets op de testbank te leggen. Die was trouwens uitgerust met de gloednieuwe Vision Metron 45 RS wielen. Twee vliegen in één klap!

Vision is de wielenpartner van Astana en het is dankzij hen dat er enkele zeer gewilde exemplaren van deze teamfietsen in Europa landden tijdens een persevent in Toscane. Met enige scepsis nestel ik me in het zadel voor een middellange rit door de heuvels van de provincie Grosetto. Een Chinese fiets, kan die wel concurreren met de bekende Westerse merken die overlopen van knowhow? Kunnen Chinezen meer dan enkel namaken?

Mijn argwaan valt quasi meteen aan diggelen, want van bij de eerste pedaaltrappen voelt deze fiets bijzonder vertrouwd aan. Waaraan dat precies ligt, kan ik aanvankelijk nog moeilijk in één woord samenvatten. Na afloop van mijn testrit kom ik tot de conclusie dat het te wijten is aan de combinatie van een extreem laag gewicht, bestuurbaarheid, reactiviteit, stijfheid en comfort.

(Lees verder onder de foto)

Dit alles samen verpakt in een blits kader dat qua paintjob er best goed uitziet … met uitzondering van de plek waar het logo in schreeuwlelijke letters werd neergezet. Dit geeft de fiets een andere uitstraling dan zijn ware karakter. Want vergis je niet, deze volbloed racemachine ‘pusht’ je om steeds sneller te gaan. Bij elke aanzet voel je dat de geleverde kracht rechtstreeks omgezet wordt in voorwaartse energie.

Zoals je dat van een high-end aero teamfiets zou verwachten, stak XDS Carbon-Tech dan ook veel tijd en moeite in de ontwikkeling van het frame. XDS Carbon-Tech is de grootste carbonfabriek van de wereld, met haar thuisbasis in het Chinese Shenzhen. Voor de productie van de X-Lab AD9 werd de windtunnel ingeschakeld, zo valt meteen de opvallende vorm van het de balhoofdbuis en de ‘vin’ achteraan de voorvork op, beide zouden voor optimale aerodynamica zorgen.

Snelheid en controle

Het meest onder de indruk raak ik bij een eerste snelle afdaling met enkele scherpe bochten. Zoals ik dat gewend ben tijdens een test met een fiets die ik nog niet helemaal in de vingers heb, gebeurt dat eerst nog voorzichtig. Echter, het insturen verloopt zo ‘smooth’ dat ik al snel meer risico’s durf nemen en voor ik het goed en wel besef, knal ik aan een razende vaart door de bochten, zonder het gevoel te hebben dat ik de controle lijk te verliezen.

Dankzij het lage gewicht behoudt de fiets zijn speelse karakter in deze kronkelende trajecten en als ik dan toch eens een bocht te overmoedig inga en moet corrigeren, lukt dat heel gemakkelijk. Daarvoor dient zich een speciale vermelding aan voor de wielen die op deze AD9 gemonteerd staan: de Metron 45 RS uitgerust met 45 mm velgen en Pirelli P Zero Race RS tubeless banden in 30 millimeter. De bandendruk tijdens mijn testrit bedroeg 4,5 bar achteraan en 4,4 bar vooraan. De Metron 45 RS is de gloednieuwe telg uit de Vision-familie, die eind vorige maand werd gelanceerd maar al sinds het begin van het seizoen in gebruik is door de profs van onder andere Astana. Deze wielen combineren bewezen aerodynamica met lichtere en stijvere carbon spaken en soepelere naven om zo tot een premium aero wielset te komen. Een wielset die in 45 mm slechts 1,3 kilogram op de weegschaal brengt en die prijzig is (3110 euro voor de 45mm-set), maar voor dat bedrag haal je mogelijks wel het beste paar wielen op de markt in huis.

(Lees verder onder de foto)

De meerwaarde van carbon spaken

Dat lage gewicht merk je duidelijk tijdens het klimmen, dat opmerkelijk vlotter ging dan op mijn persoonlijke racefiets. Het straffe aan deze wielen is dat er geen snelheidscompromis lijkt te zijn op glooiend terrein of bij snel afdalen. Het is bijzonder gemakkelijk om je snelheid na een acceleratie vast te houden op deze fiets en wielen. De carbon spaken geven tegelijk een uniek gevoel door onmiddellijk te reageren op pedaalkracht en helpen ook om vibraties vanuit het wegdek op te vangen.

Vision draagt overigens niet enkel met de Metron-wielen bij aan de uitmuntende capaciteiten van deze teamfiets. Ook de aerodynamische cockpit is ronduit geweldig. Het ergonomische carbon stuur met stuurpen Vision Metron 5D EVO ligt bijzonder fijn in de hand met de handen bovenop het stuur. Het vormt een bijzonder geslaagde combinatie met het Prologo OneTouch Neutro-stuurlint, dat je vooral zonder handschoenen een zeer aangenaam en grippy gevoel geeft wanneer je in de beugels aan het afdalen bent.

De Dura-Ace Di2-groep, tot slot, behoeft geen introductie. Die heeft z’n strepen al verdiend als ‘top of the bill’-schakelgroep die garant staat voor snel, accuraat schakelen vanuit handgrepen die als gegoten liggen.

Nog dit: de X-Lab AD9 is nog niet te koop in Europa, althans, niet afgemonteerd. De frameset, die slechts 850 gram op de weegschaal brengt in maat M, is online wel terug te vinden voor de prijs van 2807 euro. Daarmee schaart deze fiets zich bij de goedkoopste framesets van de World Tour.

Verovert X-Lab weldra ook de Westerse markt? Rekening houdend met de lage prijs en na mijn indrukwekkende testrit ben ik sterk geneigd om die vraag met ‘ja’ te beantwoorden.