Gewichtsbesparing en stijvere wielen, dat is waar Fast Forward op inzet met deze wielen. Enerzijds door de lichtere velgen, anderzijds doordat ze voor het eerst gebruikmaken van carbon spaken. Die besparen gewicht, waardoor het zwaartepunt meer naar het centrum van het wiel verschuift. De nieuwste RAW-wielen hebben hierdoor een gewicht dat 10% lager ligt, terwijl de wielen 17% stijver zijn.
Doordat Fast Forward voor het eerst wielen aanbiedt met carbon spaken, vond het dat dit iets extra vroeg. Daarom werkte het samen met CeramicSpeed voor aangepaste naven en keramische lagers.
Fast Forward lanceert de nieuwste RAW-wielen in drie velghoogtes. De nieuwste RAW wordt gelanceerd in een 33 mm (1350 gram), 44 mm (1395 gram) en 55 mm (1460 gram) model. Deze hebben allemaal een interne velgbreedte van 21 mm en zijn geschikt voor zowel tubeless als voor binnenbanden. De wielen worden enkel uitgebracht voor schrijfremmen.
Deze wielen zijn het enige model dat beschikbaar is in een zwart glanzende afwerking, bovenop de matzwarte afwerking die we van de andere FFWD-modellen kennen.
De adviesverkoopprijs voor alle modellen en opties is per wielset € 2499.
Meer info op de website van FFWD >>
Eerste indruk
We konden de RAW 55 intussen al testen in een aantal stevige ritten met goed veel hoogtemeters. Daaruit bleek dat dit echt zo’n wielset is die je vleugels geeft. Hoe vaak horen en lezen we niet dat nieuwe wielen je allerlei voordelen beloven, waarna blijkt dat ze de vele, dure beloftes toch niet helemaal kunnen waarmaken. Bij deze FFWD’s ligt dat dus net even anders. Nieuwe wielen horen een upgrade te zijn en dat is hier duidelijk het geval.
Onze Vittoria Corsa Pro’s stonden in een handomdraai tubeless – de velgen zijn al voorzien van tubeless velglint en ventielen – en de velgbreedte bleek voldoende om een brede, stabiele basis te voorzien. In het bochtenwerk ondervonden we daardoor geen last van tegenwringende banden en op slecht wegdek kon het brede rubber volop voor comfort zorgen. Ondanks de velghoogte van 55 mm bleken de wielen verrassend goed te controleren in winderige omstandigheden. De brede, ronde velg en niet al te dikke spaken bleken daarbij een goede combinatie.
Waar de RAW echt in uitblonk, waren de acceleraties, hernemingen na een bocht en de versnellingen bergop. Hier kwamen het lage gewicht en de duidelijk hoge stijfheid helemaal tot hun recht. Rechtstaan op de pedalen was elke keer opnieuw een plezier. Elke inspanning werd beloond met instant snelheid. Dat gevoel is exact waarom we als fietsers investeren in betere wielen.
Carbon spaken klinken als iets heel fragiels maar FFWD maakte ons meteen duidelijk dat ze dit concept eerst twee jaar hebben getest. Ook wij hebben al eerder goede ervaringen gehad met wielsets met carbon spaken. Deze RAW 55 kon daarbij probleemloos wedijveren met de concurrenten die we al hebben getest. Bovendien zijn ze gewoon traditioneel gespaakt met spaaknippels en niet verlijmd in de velg en naaf, zodat eventuele reparaties geen probleem mogen zijn.
We testen deze wielen nog verder, dus hou onze kanalen in de gaten voor een volledig testverslag!