Deel dit artikel:

Extreem design van Bianchi Oltre laat zich onderscheiden

Het was hoog tijd om de Oltre onder handen te nemen en Bianchi heeft duidelijk de mouwen opgestroopt om de nieuwe generatie van het aero model te ontwikkelen. De Italianen noemen het zelf een ‘hyperbike’ en ze ontwierpen naast de frameset ook zelf wielen, cockpit, zadel en andere randonderdelen. De Oltre komt er in drie prijsklasses.

Bianchi meldt dat het een ‘aerovolutie’ heeft ontketend met dit nieuwe Oltre-platform. Het topmodel is de Oltre RC, wat ze de ‘hyperbike’ noemen, en dat wordt aangevuld met de Oltre Pro en Oltre. Daarin volgt Bianchi de trend van heel wat andere merken die verschillende uitvoeringen van hetzelfde model op de markt brengen om zo meer prijspunten te kunnen aantikken dan mogelijk was met de strategie van één frameset voor alle afmontages. De Air Deflector-technologie definieert het opvallende uiterlijk van deze nieuwe generatie.

Het concept van die Air Deflectors stamt uit het motoracen en zie je in vooraanzicht, want die twee ‘deflectoren’ zitten aan de zijkanten van de balhoofdbuis om van daaruit de luchtstroom te geleiden en een lagedrukzone te creëren aan de achterkant van de buis. Dat werkt samen met de nieuwe, schuin opstaande aero cockpit, die luchtwervelingen van lage druk creëert en die via een centrale opening (aan de voorkant van de ‘stuurpen’) naar de benen van de fietser richt. Windtunneltests toonden volgens Bianchi aan dat dit de aerodynamica opmerkelijk verbetert. Meer nog, de Oltre RC zou bij een snelheid van 50 km/u 17 watt besparen ten opzichte van de Oltre XR4, en 45 seconden sneller zijn over 40 kilometer bij een vermogen van 250 watt. Bij variabele windomstandigheden zou de fiets 30 procent beter zijn dan de beste aero fietsen van het moment. Bij die laatste claim zien we echter weinig extra uitleg.

Voorts zien we vooral extreme uitingen van designelementen die typisch zijn voor aero fietsen, zoals de (hier ver doorgetrokken) lijn van de voorvork die overgaat in het balhoofd en de onderbuis, een aero zadelpen met ingewerkte zadelpenklem, een laag aangezette achtervork, de zadelbuis die zich rond het achterwiel kromt, net zoals de onderbuis doet rond het voorwiel. Iets aparts is wel de twist in de bovenbuis.

Reparto Corse-componenten

Om de prestaties van het complete Oltre RC-systeem te optimaliseren, creëerde het team specifieke onderdelen, zoals de Reparto Corse RC50 en RC65 tubeless-ready wielen. Die moesten stijf, soepel, licht en mooi zijn. Ze zijn volgens Bianchi enorm responsief, wegen 1540 gram en rijden soepel dankzij de SPB-technologie (Super Precision Bearings).

Het RC139 carbon air-zadel heeft een zadeldek met 3D-technologie (we zien inderdaad een 3D-geprinte structuur zoals bij een Specialized Mirror-zadel of een Fizik Adaptive), weegt 168 gram en moet zijn berijder toelaten om een aero positie zo lang mogelijk aan te houden op een ergonomisch verantwoorde manier.

Oltre RC

Het topmodel uit de reeks is gemaakt voor profrenners – benieuwd of Bianchi hiermee opnieuw in de WorldTour zal verschijnen – en kan pronken met alle Reparto Corse-onderdelen, met name de cockpit, wielen en het zadel. Het frame weegt volgens Bianchi 915 gram (voorvork is 420 gram), is beschikbaar in drie kleurstellingen (antraciet met celeste, antraciet met wit en antraciet met paars met regenboogeffect), telkens met ultralichte verf en blootgesteld carbon, en in zes maten, vanaf 13.800 euro. Ondanks de dikke buizen en aero wielen weegt een complete Oltre RC in maat 55 amper 6,85 kilo.

Oltre Pro

De Pro profiteert dan weer van de trillingsdempende CV-technologie, die we nog kennen van eerdere Bianchi-modellen, en weegt 965 gram in dezelfde maat 55 (voorvork 430 gram). Hij komt met hetzelfde zadel en de cockpit maar met wielen zonder SPB Tech en met gelijke hoogte voor en achter (50 mm). Het regenboogkleurtje verdwijnt, want de derde kleuroptie bij de Pro is met zwarte logo’s. Verkrijgbaar vanaf 8000 euro.

Oltre

Een instappertje kan je de gewone Oltre bezwaarlijk noemen, want hij kost nog altijd minstens 5400 euro. In tegenstelling tot de RC en de Pro moet hij het stellen zonder Air Deflectors, maar Bianchi vermeldt wel dat hij nog altijd stijf en responsief is, en dat voor een gewicht van nog altijd maar 995 gram (voorvork 390 gram). De gewone Oltre wordt uitgerust met nieuwe Velomann-componenten, zoals het aero stuur met stuurpen, V50R-wielen en Mitora-zadel. Ook hier drie kleuropties: celeste, wit en metallic donkergrijs.

De drie uitvoeringen op een rijtje.

In de Metaverse

Bianchi heeft een digitale 3D-communicatieruimte gemaakt met virtual en augmented reality, zodat je de nieuwe Oltre bijna kan aanraken. Zo kan je ook online watertanden bij Bianchi’s nieuwste aero fiets.

Ben je meer van de traditionele aanpak, weet dan dat de drie verschillende uitvoeringen vanaf november beschikbaar zijn via het dealernetwerk.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE