Waarom steekt een merk als Basso zoveel energie in een frame dat niet gemaakt is voor competitie? Simpel: bij Basso mikken ze niet op het profwielrennen, maar willen ze topfietsen maken voor de gewone, sportieve renner. Niet iedereen kan 20 uur per week trainen. De meesten moeten zich tevreden stellen met zo’n 5 à 7 uurtjes. SV of Sempre Veloce betekent ‘altijd snel’. Dit is dan ook een fiets waarmee elk soort berijder verandert in de snelste versie van zichzelf, verduidelijken ze bij Basso. Hij biedt profwaardige prestaties aan de gewone man en vrouw. Want vergis je niet, dit is geen trage, luie fiets waarop je met rechte rug wat rondtoert. Nee, dit is een efficiënte, op snelheid gerichte endurance racer met een geometrie die geënt is op de data van een bikefitstudio uit de regio van Bassano en gemixt met de nodige carbon-knowhow.

Geen slome comfortfiets
Net als een aantal van de beste endurancefietsen van het moment vult de Basso SV een leemte op in de fietswereld. Vaak heb je ofwel een efficiënte, pure koersfiets die gericht is op profrenners en daardoor vaak niet goed aanpasbaar is aan de noden van de doorsnee sportfietser, ofwel een comfortfiets die een te braaf rijkarakter heeft en waarbij je het gevoel hebt dat je te veel moet inboeten op het vlak van prestaties. Deze SV zet zich daartussen, met zijn vlot aanpasbare geometrie die toegankelijk is en zijn efficiënte rijgedrag. Die aanpasbaarheid zie je in de zeven maten, de 16 opties qua sturen (in twee verschillende vormen) en de twee zadelpennen (met of zonder offset).
Lichter en stijver





De SV is gemaakt van Torayca T1100- en T1000-carbonvezels en weegt zonder verf of extra toebehoren (alle hardware is vernieuwd en lichter gemaakt, zelfs de balhoofdklemming) 780 gram in de maat 53. Die verf weegt trouwens maar 20 tot 80 gram, afhankelijk van de kleurkeuze. Basso maakt zijn frames in eigen huis – ja hoor, dat gebeurt nog altijd in Italië – en heeft ook een eigen lakkerij, waar er blijkbaar heel nauwkeurig met de verfspuit wordt omgegaan. Binnenkort verhuizen die verschillende afdelingen trouwens allemaal naar één gebouw, waar nu de hoofdvestiging is, in San Zenone degli Ezzelini, op een steenworp van Bassano del Grappa. De vork weegt 370 gram, de zadelpen 180 gram en de nieuwe Fuga-cockpit 300 gram (de bestaande Levita-cockpit van 330 gram blijft trouwens ook nog een optie voor wie liever een traditionelere stuurvorm heeft). De stijfheid van het bracket en de voorkant is hoger dan bij de Diamante SV en de sportievere Diamante, terwijl de stijfheid van de achterdriehoek gelijk bleef aan de Diamante SV en iets minder is dan bij de Diamante.
Herkenbare lijnen



Bij zo’n Italiaanse fiets denk je niet meteen aan een geoptimaliseerde aerodynamica maar dat was wel degelijk een aandachtspunt bij deze SV. Het frontale oppervlak werd met 16% verkleind ten opzichte van de Diamante SV. Zoals we gewoon zijn, zien we vooral buizen in de vorm van een afgesneden druppel, de Kammtail-vorm, dus. Het voorwiel lijkt zowat uitgesneden uit de schuine buis om een goede luchtstroom te krijgen. De opening voor de steekas is weggewerkt aan de rechterkant van de voorvork en achteraan zien we een UDH-derailleurpat. De wat hoekige belijning van het frame is iets dat je kan herkennen van eerdere Basso’s en helpt aan de herkenbaarheid.
Comfortgericht

Om comfort te creëren, koos Basso deze keer voor een meer aflopende bovenbuis, zodat de zadelpen meer lengte krijgt om door te buigen, en keert de Diamante-zadelpen terug. Die is ontworpen om doorbuiging mogelijk te maken en kreeg nu een verbeterde zadelklem. Het 3B Clamp System is toe aan zijn tweede generatie en heeft nog altijd een tussenstukje tussen frame en zadelpen ter hoogte van de zadelpenklem om trillingen te absorberen. Met ruimte voor banden tot 35 mm breed kan je ook qua rubber variëren naargelang je wensen van het moment.
Smalle, moderne cockpit

De geïntegreerde Fuga-stuurcombinatie is met zijn 300 gram niet alleen licht, maar met zijn 37 cm ook opvallend smal aan de bovenkant. Op dat vlak biedt Basso geen afwijkmogelijkheden, maar gelukkig wel qua stuurpenlengte. Die gaat van 80 tot en met 130 mm. Het stuur brengt je automatisch in aero positie, met de schouders naar binnen, maar houdt het comfortabel dankzij een terugzwaai van 1° aan de bovenkant, een aangename, afgeronde vorm van diezelfde bovenkant, een korte reach naar de shifters (65 mm) en een flare die het stuur 40 cm breed maakt aan de uiteindes onderaan. De Levita-cockpit is 30 gram zwaarder en biedt mogelijkheden van 80/380 tot 130/420 mm.
Details
Knap is de aandacht voor details. Naast de preciezere zadelkop, de lichtere steekassen (30 en 38 gram) en de lichtere vorkplug (34 gram) kwam Basso met de Microtech Solid Oil Bearings, een nieuw stel balhoofdlagers met vaste smering, waardoor ze drie keer zo lang zouden moeten meegaan als traditionele lagers. Bovendien verzachten ze het stuurgedrag, wat de fiets stabieler moet maken. Daarnaast komt deze Basso SV nu met 5 jaar garantie.

Veel merken kiezen tegenwoordig weer voor een bracket met schroefdraad, maar Basso houdt vast aan het PressFit-bracket. Het is volgens Basso altijd beter dat je geen extra spullen in je frames moet lijmen. Bovendien is het de lichtste optie. Er is één voorwaarde: de toleranties moeten natuurlijk perfect zijn. Daarom doen ze 14 checks voor een frame de deur uitgaat.
Knappe kleurcombo’s

Opvallender dan het bracket zijn de kleuropties. Naast de standaard Pure Black komt Basso met White Burano (een matwitte bovenkant met oranje logo’s en een onderkant die het pure carbon blootlegt), Viola Galaxy (kleuren die naargelang de lichtinval veranderen van dieppaars tot levendig oranje) en Rosso Vivo (blootgelegd carbon met vuurrood en chroom, maar wel met een meerprijs van 450 euro). Qua afmontage heb je de keuze uit vier groepsets en verschillende wielsets:
Shimano Ultegra Di2 met DT Swiss ERC 1600 (7949 euro), ARC 1100 50 (8999 euro) of Fulcrum Sharq (8999 euro)
SRAM Red AXS met Fulcrum Sharq of DT Swiss ARC 1100 50 (allebei 11.999 euro)
Shimano Dura-Ace Di2 met DT Swiss ERC 1600 (10.499 euro), ARC 1100 50 of Fulcrum Sharq (allebei 11.799 euro)
Campagnolo Super Record S Wireless met Campagnolo WTO 45 Dark (11.999 euro)
Losse frameset (4999 euro)
Eerste indruk

Je merkt het al aan de prijzen: dit is geen beginnersfietsje of zelfs een middenklasser, maar echt een luxemodel voor de ervaren renner. Ik mocht het proberen met de SV met Dura-Ace en ERC 1600-wielen in de fenomenaal mooie Viola Galaxy-kleuren. Dat paars en oranje is niet voor de bescheiden man of vrouw in de straat. Aan de andere kant: het karakter van de SV is ook niet bescheiden. Dit is een enduranceracer die het racegedeelte in zijn benaming even belangrijk vindt als het comfortaspect. Ik vind het – in één woord – schitterend.

Ik voelde inderdaad de overschot aan stijfheid in het bracket en de voorkant, want hij nodigt uit om recht te staan op de pedalen om te accelereren. Ook bergop is het een genot om uit het zadel te komen. Deze Basso swingt graag met je mee als je het toerental wil opdrijven. Bergaf vond ik hem minstens even leuk. Ondanks de natte, vaak vettige wegen had ik het vertrouwen om het gaspedaal stevig in te drukken in de bochtige, dalende stroken. Ik kon de SV moeiteloos in de richting krijgen die ik voor ogen had en ondervond nergens een moment waarop ik de schrik te pakken kreeg. Vrij vertaald: dit is een snelle, directe maar stabiele fiets.


En inderdaad, die zitpositie voelt meteen vertrouwd aan. Ik had nog liever de zadelpen zonder offset gehad, maar zelfs met een zadelpen die wat naar achteren boog zat ik nog dicht genoeg bij het stuur en moest ik niet te diep reiken. Dit is nu eens een fiets waarop je op je gemak zit en toch de gashendel volledig open kan draaien. De demping vanuit de zadelpen was voelbaar, maar dit is zeker geen schommelpaard. Je blijft verbonden met het asfalt zonder dat je elke trilling tot in je ruggengraat voelt doortrekken.
Het stuur is wat smaller dan ik gewoon ben, maar daar bleek ik geen last van te ondervinden. Integendeel, ik vond de vorm verrassend aangenaam en zou de Fuga-cockpit gerust op mijn eigen fiets willen zetten. Dit stuur past helemaal binnen het concept van comfort vermengd met snelheid. Dvat concept is, net als het uiterlijk van deze Basso SV, perfect geslaagd.