Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Deda Elementi introduceert lichte racewielen en gravelspullen

Deda Elementi kan pronken met een aantal opvallende nieuwigheden in het gamma, waaronder een set heel lichte racewielen voor schijfremmen, Superzero-sturen voor race en gravel en andere gravelaccessoires.

Deda’s nieuwe RS4DB-wielen volgen de jongste standaarden voor racewielen, zo merken we aan de interne velgbreedte van 19 mm (26 mm extern), aerodynamisch gevormde naven (dankzij een geribbeld oppervlak) die bovendien 80 gram lichter zijn, en een tubeless-ready velg. Toch is het het gewicht dat het meeste opvalt. Een indrukwekkende 1340 gram is het resultaat van de lichtere naaf en de carbon velg met variabele dikte, versterkt ter hoogte van de spaaknippels en dunner in de tussenzones. Het 2-ratelsysteem in de achternaaf, met een kleinere ratel in de body en een grotere in de naafflens, moet garanderen dat de body snel aangrijpt als je opnieuw begint te trappen. De RS4DB is beschikbaar met XD-R-, Shimano- en Campagnolo-body voor 2359,5 euro.

Eveneens uit de RS-lijn, het topgamma bij Deda Elementi, komt het Superzero RS-stuur van 215 gram (44 cm breedte). Het is aerodynamischer, lichter en stijver gemaakt. De sturen van Deda werden al geroemd voor de comfortabele en compacte RHM-vorm, maar deze Superzero RS heeft de nieuwe RHM-EVO-vorm met een compacte drop van 120 mm. Dankzij het Deda Internal Cable Routing-systeem (DCR) kan je de kabels volledig integreren, maar ook semi-interne kabelgeleiding is mogelijk. De opening op de kabels door te voeren, is vergroot om de montage te vereenvoudigen. Het carbon stuur kost 338,80 euro en is verkrijgbaar in vier breedtes, van 40 tot 46 cm (buiten-buiten gemeten).

Bij het stuur past de Superzero RS-stuurpen met bijpassende afwerking ene aero topcap. Het is gemaakt van 2014-aluminium en heeft titanium schroeven met zwarde PVD-afwerking. De pen weegt 140 gram in de lengte 110 mm en kost 175,45 euro.

Upgrade voor gravelsegment

Het gravelsegment van Deda Elementi wordt uitgebreid met een carbon en aluminium stuur, en een wielset. Het aero Superzero Gravel-stuur weegt amper 225 gram en richt zich op de ambitieuze gravelcoureur. Het heeft een flare van 16 graden voor de nodige stabiliteit en controle. De Eos Speed-vorm (Endurance Optimized Shape) heeft een aangepaste reach (60 mm) en drop (110 mm) om de remgrepen dichterbij te kunnen brengen. Het is verkrijgbaar in drie maten (42, 44 en 46 cm), die in de onderste positie tussen de 48 en 52 cm meten. De Superzero Gravel kost 310,97 euro.

De Gera Alloy-lijn bestaat uit een stuur en wielen. Het stuur is afgeleid van het Gera Carbon-model, maar gemaakt van 6061-aluminium. Door de ingewikkelde vorm zijn verschillende handposities mogelijk. Vanaf het midden springt het stuur eerst naar voren, buigt dan naar achteren en neemt dan een steile, korte bocht (55 mm reach, 100 mm drop) naar onderen met een flare van 24 graden. Het stuur is beschikbaar in vier breedtes, weegt 310 gram en kost 133,10 euro.

De Gera Alloy-wielen hebben een interne velgbreedte van 23 mm, waardoor brede gravelbanden zich mooi rond kunnen vormen. Ze zijn vanzelfsprekend tubeless-ready en hebben een asymmetrische velgvorm van 25 mm hoog. De achternaaf heeft een vrijloop met vier onafhankelijk van elkaar werkende palletjes met een aangrijphoek van amper 5 graden, waardoor je bij het opnieuw aanzetten meteen vertrekt. Verkrijgbaar voor Shimano, X-DR en Campagnolo Ekar. De set weegt 1690 gram en kost 816,75 euro.

Voor wie een fiets met een interne DCR-kabelloop heeft maar een normale stuurpen wil, heeft Deda de S-DCR Headset. Dankzij het speciale ontwerp kunnen de kabels tussen het balhoofdlager en de vork worden doorgevoerd.