De V4Rs wordt in een nieuw jasje gestoken met een paar aanpassingen. Pogacar zelf reed al een tijdje op het Y1Rs model maar de vorige jaren reed hij rond met het de V4Rs. De V5Rs is 12,5 procent lichter dan zijn voorganger. Dat komt neer op ongeveer 146 gram. Dit hebben ze kunnen verwezenlijken door een combinatie van nieuwe lamineer- en productietechnieken.


Stijfheid, aerodynamica en geometrie
De uitdaging was om de precisie van de positionering van elke laag te verbeteren om een ambitieuze gewichtsdoelstelling te bereiken met behoud van de stijfheidseigenschappen van de fiets die zo zijn gewaardeerd door de rijders die de V4Rs gebruiken.
Het maken van lichtere frames en meer aerodynamische buisprofielen gaat vaak gepaard met een compromis in framestijfheid maar door een andere samenstelling van verschillende soorten carbon hebben ze dat kunnen tegengaan. Ook geometrie is natuurlijk belangrijk bij het maken van een nieuwe fiets. De iets steilere balhoofdbuis en zitbuis zorgen voor een meer naar voren gerichte positie. Er is ook ruimte voor bredere banden tot 32 millimeter.

De V5Rs heeft een slankere balhoofdbuis en nieuwe vorkbladprofielen die bijdragen aan de betere aerodynamica. Daarnaast zijn de profielen van de zadelpen en zitbuis aanzienlijk dunner en dieper. Het frontale oppervlak van de V5Rs is nu 13% dunner dan dat van de V4Rs.
Pogacar kan met de V5Rs beroep doen op een echte allrounder. Voor wie op zoek is naar extreme aerodynamica en maximale reactiesnelheid in een sprint, is de futuristisch uitziende Y1Rs een meer logische keuze.
Prijzen
De prijzen wisselen per fiets omdat het afhangt van verschillende factoren. In het lijstje hieronder vind je een duidelijk overzicht.

Klik hier voor meer informatie over de nieuwste Colnago.