Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

CarbonX en Ere Research ontwikkelen ‘ultieme raceband’

De afgelopen twee jaar hebben CarbonX, een spin-off van de TU Delft, en Ere Research in het diepste geheim gewerkt aan de ontwikkeling van een gloednieuw materiaal voor high-performance racefietsbanden. Het resultaat is nu te zien in de nieuwe Ere Genus CCX-band. Deze is uitgerust met CarbonX-technologie.

De nieuw ontwikkelde technologie is vandaag gelanceerd op de Tire Technology Expo in het Duitse Hannover. Het gaat om een 3D carbon structuur, genaamd CarbonX, die werd uitgevonden aan de TU Delft. Met dit nieuwe materiaal kunnen rubbercompounds worden aangepast en specifiek worden afgestemd op de eisen die professionele wielrenners stellen.

CarbonX is samengesteld uit minuscule carbonvezels die chemisch met elkaar verbonden zijn tot een driedimensionaal netwerk ter grootte van een micron. Deze innovatieve structuur maakt het mogelijk om eigenschappen op nieuwe manieren te combineren. Het gebruik van CarbonX in banden genereert volgens de makers een drastische verbetering van de rolweerstand. De snelheid neemt toe, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de grip of slijtage. 

CarbonX werd in 2007 uitgevonden bij de vakgroep Scheikundige Technologie van de TU Delft. In 2009 werd patent verleend. De ontwikkelaars waren al snel in staat om de productie op te schalen en grotere volumes carbon van hoge kwaliteit op wereldschaal te leveren. CarbonX breidde ook zijn R&D-mogelijkheden uit om nauwkeurige gegevens te genereren en innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor het leveren van hoge prestaties en duurzaamheid. 

“Toen medeoprichter Rutger van Raalten Ere Research benaderde om te praten over het nieuwe CarbonX-materiaal, waren we geïntrigeerd en enthousiast om er meer over te weten te komen”, zegt Piet van der Velde van Ere Research. “Hij dacht dat het geweldig zou werken bij high-performance banden voor wielrenners. Maar we waren ook sceptisch, want er zijn al eerder pogingen op de markt geweest die grote prestatieverbeteringen beloofden. Veel van deze pogingen leverden geen echt merkbare prestaties op.”

Om kennis te maken met het nieuwe CarbonX en de toepassing daarvan in banden, koos Ere Research ervoor om het bestaande Genus CC-model als uitgangspunt te nemen. De Genus CC wordt al gebruikt in het profpeloton en heeft goede referenties. “In een cyclus van twee jaar kun je je voorstellen hoeveel banden we hebben getest en hoeveel compounds we hebben ontwikkeld om tot de perfecte compoundmix te komen”, zegt Van der Velde. “Samen met de laboratoriumtesten en veldtesten met onze profrijders hebben we het perfecte CarbonX-rubber voor onze banden ontwikkeld.”

Het resultaat is nu een gloednieuwe band: de Genus CCX. Voor deze 320TPI handgemaakte band wordt CarbonX gebruikt. Door het nieuwe materiaal te gebruiken, bereikten Ere en CarbonX een 2 watt lagere rolweerstand en een toename van de grip en de anti-lekwaarde van de band. Het verhogen van al deze waarden tegelijkertijd is volgens Ere Research een baanbrekende, nog niet eerder vertoonde ontwikkeling. 

Tegelijkertijd heeft Ere gewerkt aan het karkas van de nieuwe Genus-banden. Om ze veiliger te maken voor tubeless en hookless velgen, en om het gewicht laag te houden en de flexibiliteit van deze banden hoog te houden, gebruikt Ere Zylon in plaats van Kevlar als hieldraad in de banden. Zylon wordt vaak gebruikt in F1-auto’s en is een sterk materiaal. De nieuwe Genus CCX banden zijn vanaf komende zomer in de winkels verkrijgbaar voor 89 euro.