Iets wat Canyon als ‘onlinemerk’ de voorbije jaren erg vaak kreeg aangesmeerd, dat was de beperkte mogelijkheid om een fiets aan te passen aan jouw noden en wensen. Zowel qua lakwerk als qua afmontages zijn de keuzes bij de modellen telkens beperkt. Daar willen de Duitsers echter verandering in brengen en met ‘MyCanyon’ zetten ze nu een eerste stap richting de opbouw van fietsen op maat en helemaal naar de smaak van hun klanten.
Vooraleer je een gat in de lucht springt: het MyCanyon-programma is voorlopig nog beperkt tot de Aeroad CFR en wordt in Europa pas na de zomer gelanceerd. Eerst zijn vanaf vandaag de USA aan de beurt en in april wordt het customverhaal uitgerold in Azië. Het is duidelijk dat dit voor Canyon nog een experiment is, eerder dan een grootschalige lancering. Het is achter de schermen dan ook een hele uitdaging voor een bedrijf als Canyon. Het merk is volledig georganiseerd en geöriënteerd op de rechtstreekse verkoop van grote volumes en het is dus risky business om nu plots het roer om te gooien en in te spelen op de grillen van fietsers over de hele wereld. Vandaar allicht de heel gefaseerde aanpak die momenteel beperkt blijft tot één high-end model.

De keuze voor de Aeroad CFR is uiteraard niet toevallig. Uithangborden Mathieu van der Poel, Japser Philipsen, Kasia Niewiadoma en Chloë Dygert zullen tijdens de voorjaarsklassiekers dit jaar koersen met enkele van de meest opvallend gelakte modellen. Er hangt aan dat lakwerk bovendien ook een serieus prijskaartje. Afhankelijk van de gewenste afwerking betaal je tussen de 500 en 1500 € extra voor een fiets. Het zou dus weinig logisch zijn om pakweg je Ultimate CF SL van een laag verf te voorzien die je haast evenveel kost als het frame zelf. Vandaar dat ‘MyCanyon’ dus -althans voorlopig – enkel beschikbaar wordt voor de Aeroad CFR.
(Lees verder onder de foto’s)


Concreet krijg je als MyCanyon-klant de keuze uit 13 verschillende designs die in drie collecties ondergebracht worden: de ‘Fabrio’-collectie heeft verschillende afwerkingen die veranderen onder invloed van het zonlicht. De ‘Mano’-collectie focust dan weer op handgeschilderde motieven. Tot slot zijn er ook nog twee ‘Opus’-edities: dat zijn de duurste en meest in het oog springende designs van de hand van kunstenaars Felipe Pantone en Elena Salmistraro. Er gaat een enorm complex procedé vooraf aan dat lakwerk, wat de hoge meerkost van € 1500 verklaart. Maar toegegeven: de ontwerpen zijn wel echte pareltjes!
(Lees verder onder de foto’s)

De uitgebreide opties qua lakwerk springen het meest in het oog, maar minstens even belangrijk is dat je binnen het MyCanyon-proces ook qua positie en functionaliteit meerdere opties krijgt. Er zijn aanpassingen van de cockpit, het zadel, de wielset, de onderdelengroep en het stuurlint mogelijk. Al wil Canyon ook hier nog niet ‘all the way’ in gaan. Naar eigen zeggen om het niet te overweldigend te maken voor de klant.

Voor een optimale klantenbeleving heeft Canyon niet enkel een 3D-cofigurator gebouwd, maar je kan ook extra online advies krijgen wanneer je een fiets ana het samenstellen bent, je krijgt meteen accurate info over prijzen en beschikbaarheden én er komt een tracking-functie. De doorlooptijd wanneer je een custom Canyon bestelt, zoal zo’n 6 à 8 weken bedragen.
Meer info vind je op de website van Canyon!
