Deel dit artikel:

Campagnolo vervangt nu ook kabels door batterijen

De komst van Campagnolo Super Record Wireless was niet meteen nog een groot geheim maar wij konden wel als eersten met de nieuwe groep rijden om de vernieuwingen zelf te ervaren.

De groep is nog steeds 12-speed en de grootste vernieuwing zit uiteraard in het feit dat de derailleurs en shifters draadloos werken maar er zijn nog een aantal opvallende kenmerken te onderscheiden. De belangrijkste daarvan is het wegvallen van de typerende duimschakelaar. Dat bleek bij een bevraging het grootste struikelblok om over te schakelen naar Campagnolo, dus loste de Italiaanse fabrikant dat op met twee schakelknoppen boven elkaar, achteraan de remhendel. Elke knop doet nog altijd maar één actie, volgens Campa om verwarring te vermijden. Bij onze testrit bleek het gemakkelijk om de knoppen van elkaar te onderscheiden en klikten ze duidelijk wanneer we ze indrukten.

Door de weggevallen ‘lepel’ aan de binnenkant konden de remhendels een licht veranderde vorm krijgen. Wees gerust, die ligt nog altijd even goed in de hand als de vorige Campa-hendels. Bovendien is de remgreeprubber iets zachter geworden, waardoor hij aangenamer aanvoelt wanneer je handen daar rusten – wat toch het overgrote deel van de tijd is. Met een druk op het kleine knopje aan de binnenkant van de shifter krijg je de batterijstatus te zien. Langer drukken brengt je naar de instellingen.

De batterij aan de voorderailleur is duidelijk zichtbaar, voor die aan de achterderailleur moet je al goed zoeken, wat het uitzicht van dit stukje techniek toch naar een hoger niveau tilt. Je schuift die accu er namelijk langs onderen in en zet hem vast met een schuifknop. De oplaadpoorten zijn magnetisch en daarvoor kan je de accu’s uitnemen of op de fiets laten. Qua bereik geeft Campagnolo zo’n 750 uur aan, maar dat willen we graag zelf nog eens nagaan, aangezien we verwachten dat dit een zeer conservatieve prognose is.

De ketting zet je vast met een snelsluitschakel.

Er zijn drie mogelijke combinaties van voorste tandwielen (50/34, 48/32 en 45/29) en die zijn kleiner dan voorheen om te combineren met een kleiner zwaarste kransje van 10 tanden achteraan. De mogelijke cassettes zijn 10-25, 10-27 en 10-29, wat ervoor zorgt dat het grootste tandwiel achteraan opnieuw compacter is. Dat zal bij traditionalisten als muziek in de oren klinken. Het ontwerp van de cassettekransen is onder handen genomen en dat zeggen we niet zomaar, want het viel op hoe hypersnel we konden schakelen, zelfs onder belasting. Je kan bij Campa nog altijd over de hele cassette schakelen door gewoon de knop ingedrukt te houden. De cassettes passen op de N3W-body’s.

De cranks zijn Ultra Torque, hebben een titanium as en de lagers hebben een ProTech-afdichting om vocht en vuil buiten te houden. De unidirectionele carbon traparmen zijn beschikbaar in de lengtes 165, 170, 172,5 en 175 mm.

De schijfremmen hoorden al bij de top – en dat kunnen we zeggen nadat we er al vele kilometers mee hebben gereden -, waardoor de veranderingen in dat departement dus beperkt zijn gebleven. De achterkant van de remblokken is nu bijvoorbeeld van aluminium in de plaats van staal. De remmen bijten nog altijd zoals we het kennen van eerdere groepen, ze zijn goed moduleerbaar en vooral stil.

Bekijk onze eerste indruk hier:

En bekijk hier de opbouw van een gloednieuwe Cannondale SuperSix Evo Lab 71 met de nog nieuwere Campagnolo Super Record Wireless. Zo ging dat van a tot z bij Niels Albert Bike Store in Tremelo: