Deel dit artikel:

Basso steekt de Astra in een nieuw kleedje

De Astra is de allround racefiets binnen het gamma van het Italiaanse Basso. Voor modeljaar 2023 krijgt de Astra een grondige make-over. Comfort, veelzijdigheid en rendement zijn de sleutelwoorden.

De Basso Astra is een evergreen, een model dat reeds jarenlang meedraait maar toch bij elke upgrade beter en veelzijdiger wordt. Voor wie vertrouwd is met het gamma, de Astra situeert zich tussen high-end racefiets Diamante en de goedkopere Venta. Dat maakt van de Astra een soort allemansvriend, eentje waarop elke gemotiveerde wielertoerist of racer in wording zich perfect kan uitleven.

Het nieuwe carbonframe (voor de kenners: een 3K Torayca High Modulus carbonvezel) weegt slechts 980 gram en ziet er heel erg knap uit. Wij houden wel van dat beetje klassiek aandoend en erg stijlvol uiterlijk waarbij de bovenbuis hoog blijft. De vloeiende overgangen tussen balhoofd en de overgang van voorvork in de onderbuis, de vorm van de liggende achtervorken, en de ranke, laag aangezette staande achtervorken…maken er visueel een erg knappe verschijning van. 

In tegenstelling tot de vorige versie lopen de kabels deze keer wel door de fraaie Basso-stuurpen. Het Paradigma-integratiesysteem, bestaande uit stuurpen, balhoofd en spacers, is ontworpen voor maximale compatibiliteit met de op de markt beschikbare groepen. De Paradigma stuurpen blijft vrij van kabels, zodat die op elk moment kan worden verwijderd zonder dat de kabels moeten worden losgemaakt. Het zorgt er ook voor dat het stuurgevoel licht en direct blijft.

Verder heeft Basso in samenwerking met de grote leveranciers van fietscomputers- en verlichting een eigen mount geïntegreerd aan de stuurpen.

De aero-zadelpen wordt op zijn plaats gehouden door het gepatenteerde Basso’s 3B-klemsysteem. Het systeem werkt met drie punten die een solide geheel tussen zadelpen en zitbuis vormen. Het is een mooi geïntegreerd, quasi onzichtbaar systeem dat prima werkt. Verder zou het 3B-klemsysteem een soort van anti-vibratiefunctie, die het comfort op een slecht wegdek verhoogt, in zich hebben. Dat gaan we de volgende weken met plezier uittesten.

De geometrie werd onder handen genomen waarbij het race-DNA van de fiets wel degelijk behouden blijft maar zonder dat de Astra enkel voor topatleten berijdbaar wordt. 

De Basso Astra is standaard voorzien van 28 millimeter banden, maar de speling is voldoende ruim om ook 35 millimeter banden te monteren. En dat maakt dat je er ook mee kunt gaan gravelrijden. Veelzijdig, zei je?

De prijs van de Basso Astra – volledig handgemaakt in Italië – schommelt afhankelijk van de gekozen onderdelen tussen 4100 en 6900 euro. Dat maakt er in dit segment een erg competitieve prijs van. Zoals steeds bij Basso kan je ook de Astra helemaal naar je eigen smaak samenstellen. Op vlak van wielset krijg je de keuze tussen een Microtech MR Lite en een Microtech RE38, bij de groepen kies je uit de nieuwe Shimano 105 Di2, Shimano Ultegra Di2, Campagnolo Chorus, Sram Force AXS of Sram Rival AXS.

Hier op kantoor staat een Basso Astra met Shimano 105 Di2 en Microtech MR Lite-wielen te blinken. Klaar om de volgende weken in de strijd te gooien. Onze eerste indrukken waren behoorlijk positief. Het is een comfortabele fiets met een erg uitgebalanceerd rijgevoel en een direct stuurgedrag. Verwacht je binnenkort aan een uitgebreide test. 

Lees in afwachting van de test van de nieuwe Basso Astra nog even onze vorige review op na: 100% Getest: Basso Astra.

Gerelateerde artikels