Deel dit artikel:

100% Getest: Basso Astra

Basso kan niet alleen pronken met carbon frames die effectief in Italië worden gemaakt maar ook met knap ontworpen kaders. De vernieuwde Astra past mooi in dat rijtje. Met zijn gebalanceerde eigenschappen zou het de perfecte allrounder moeten zijn.

Op dé vraag die we telkens opnieuw krijgen, kunnen we al antwoorden dat, nee, Basso niets te maken heeft met ex-wielrenner Ivan. Alcide Basso startte eind jaren ’70 met het maken van stalen frames met geometrie als startpunt voor elk kader. Nog steeds worden de frames in Italië met de hand gemaakt, maar het materiaal is veranderd naar carbon. Bij de Astra is dat volledig 3K Torayca High Modulus carbonvezel, een mix van T700- en MR60-vezels.

Dit model valt tussen de high-end Diamante (SV) en de betaalbare Venta. De update die dit nieuwe model kreeg, tilt hem uit boven de middelmaat en maakt er een stijlvolle racefiets van. Hij neemt nog wat van de vorige Astra over, zoals de staande buis die is uitgehold voor het achterwiel, maar de integratie en framevorm brengen hem helemaal up to date. De laag aangezette achtervork zien we tegenwoordig vaak, net als de interne zadelpenklem (die de aero zadelpen perfect vasthoudt), en de vloeiende overgangen van voorvork naar balhoofd- en onderbuis. Dat laatste lijnenspel is zo typisch Italiaans gevormd dat we ernaar kunnen blijven kijken.

Daarboven zie je dan de even mooi uitgewerkte combinatie van de wulpse Basso-stuurpen met aero spacers. De kabels lopen er overigens niet door. Basso koos voor het gebruiksgemak van kabels die pas vanaf de onderbuis (of de voorvork) in het frame komen. Aangezien we zelf aan onze fietsen werken, kunnen we dat alleen maar toejuichen.

Netjes gedragen

Opvallend: de bovenbuis blijft redelijk hoog, beginnend aan de top van de balhoofdbuis en slechts lichtjes afzakkend richting zadelpen. Dat zorgt enerzijds voor een klassieke uitstraling maar biedt anderzijds weinig ruimte aan de zadelpen om door te buigen. We merken op kasseien en slechte wegen inderdaad niet al te veel flex in de zadelpen – iets dat je bijvoorbeeld wel merkt in zo’n buigzame zadelpen van Canyon of Specialized – maar de fiets vangt desondanks heel veel klappen en trillingen op. Op een kasseistrook gedraagt de Astra zich voorbeeldig, houdt hij goed zijn lijn en valt hij niet stil, terwijl hij de harde slagen gemakkelijk incasseert.

De geometrie helpt het comfort eveneens vooruit. De bovenbuis is een paar millimeter korter maar het balhoofd is vooral twee centimeter hoger dan een Diamante Disc in dezelfde maat. Daardoor zit je iets minder laag uitgestrekt op een Astra, wat er een uitstekende fiets voor lange afstanden van maakt.

Het rijkarakter draagt bij aan dat imago van langeafstandsracer. Deze Basso is voldoende direct en stijf om er een koersfiets van te maken, maar blinkt het meest uit in zijn vermogen om de snelheid vast te houden. Zeker in een lange rechte lijn kan je gemakkelijk je snelheid van 30 per uur of meer aanhouden. Daarin laat hij zich niet van de wijs brengen. Het insturen gaat vertrouwd, precies en correct maar niet nerveus. Bij het uitkomen van de bocht voel je dat je gelanceerd wordt, maar krijg je niet de sensatie dat je vooruitschiet als een raket, zoals je dat wel krijgt bij de vinnigste koersfietsen. Problematisch is dat helemaal niet, want Basso promoot de Astra als allrounder en hij kwijt zich perfect van die taak dankzij zijn uitgebalanceerde karakter.

Keuze genoeg

We laten niet na om wat meer uit de doeken te doen over de afmontage, maar we willen eerst vermelden dat Basso heel wat opties biedt bij het samenstellen van jouw ideale fiets. Trouwens, wil je alleen de frameset (2281 euro) of een rollende frameset zonder groepset, dan kan dat ook. Je hebt niet vier of vijf maar zeven maten om uit te kiezen, net als drie kleuren. Naast onze grijze fiets met paarse accenten, die overigens verkleuren naargelang de inval van het zonlicht, heb je nog Ice Black en Samoa Red, stuk voor stuk designs die stijlvol en tijdloos zijn. Belangrijk voor je positie is de stuurpenlengte (90 tot 130 mm) en -hoek (0 of -11°) en de stuurbreedte van het compacte aluminium Microtech XL-stuur. Naast de standaard 3×5 mm aan spacers, kan je nog opteren voor carbon spacers of voor gekleurde exemplaren om er bijvoorbeeld een Italiaans vlagje in te verwerken.

Uiteraard volgt dan de keuze qua groepset (Shimano Ultegra mechanisch of nieuwe Di2, SRAM Rival of Force AXS, of Campagnolo Chorus 12s). Onze testfiets is uitgerust met Force eTap AXS, een groep die in deze testrubriek al vaak aan bod is gekomen. Telkens kunnen we melden dat de werking even goed is als bij de duurdere Red, maar dat hij zo’n 300 gram zwaarder is. De 10-36-cassette heeft iets te grote sprongen voor op onze voornamelijk vlakke wegen, maar meer kunnen we er niet op aanmerken. Remmen en schakelen gaat zoals het hoort en de afwezigheid van kabels voor de derailleurs houdt de voorkant van de fiets cleaner dan bij mechanische groepen.

De standaard wieloptie is de Microtech MR Lite met aluminium velgen, maar op onze fiets zit de RE38. Die set weegt 1560 gram, voegt 1000 euro toe aan je eindafrekening en heeft tubeless-ready carbon velgen met een interne breedte van 23 mm. Daardoor vallen de Continental UltraSport-banden van 28 mm extra breed uit, wat zeker bijdraagt tot meer comfort en zekerheid op vettige wegen. Het zadel kan je dan weer niet kiezen, maar wij kunnen helemaal niet klagen over de brede Selle Italia Novus Boost Evo TM Superflow met zijn moderne, korte neus.

Conclusie

De Basso Astra is met zijn 8,5 kilo niet de lichtste of vinnigste fiets, maar wie een ideale allrounder zoekt, heeft hier een betrouwbare kompaan aan. Zijn oprecht Italiaanse uitstraling – echt ‘made in Italy’ – en zijn gesofisticeerde uiterlijk zullen de kenners en de liefhebbers van schoonheid aanspreken en we kunnen hen geen ongelijk geven.

Prijs: 6499 euro

Info: www.bassobikes.com