Genie
Fraai is ie wel, de Scott Genius met Shimano XTR 12-speed die we bij Shimano in Mechelen kunnen ophalen, maar tegelijk worden we meteen een beetje uit onze comfortzone gehaald. Want stilletjes hadden we gehoopt een cross-country gerichte fiets (hardtail of fully met relatief weinig veerweg) ter beschikking te krijgen om de nieuwe 12-speed mountainbikegroep te kunnen testen, gewoon omdat cross-country de MTB-discipline is ons het beste ligt en het dichtst aansluit bij ons Grinta!-publiek. Maar ook een geleend paard kijk je niet in de bek, dus nemen we de Genius met de glimlacht in ontvangst.
12 kransjes, 3 materialen
Hoewel Shimano ook op 12-speed niveau zijn klanten nog altijd de keuze biedt uit 1×12 en 2×12 aandrijvingen, is in dit geval de keuze voor ons gemaakt. Hoewel de Genius een endurofiets is en Shimano van de nieuwe XTR een specifieke 11-speed enduroversie maakte, is deze testfiets van Shimano Europa opgebouwd met een 1×12 aandrijving met een 30T kettingblad en een 10-51 cassette. Voor het XC-gebruik op minder extreme omlopen is er een 10-45 cassette beschikbaar, in ons geval gaan we dus met een 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T cassette op pad. Anders dan Sram dat zijn duurste 12-speed cassettes uit één blok metaal freest, kiest Shimano voor drie verschillende materialen. De drie kleinste kransjes zijn van staal gemaakt, de vijf middelste van titanium en de drie grootste uit aluminium. De hele mikmak wordt op een spider samengebracht en dan op de nieuwe Micro Spline body geschoven. Die nieuwe cassettebody was nodig omdat het kleinste kransje van de groep (met 10 tandjes dus) niet op de bekende HG-body past. De Micro Spline body heeft 23 groeven zodat de cassette er stabieler op zit. De XTR wielset heeft de nieuwe Scylence-technologie in de achternaaf waarbij de pallen door een ratelsysteem zijn vervangen om de weerstand tijdens het vrijlopen te verminderen en tegelijk een vrijwel geruisloze naaf te creëren.
Direct mount en Shadow RD+
Het 30T kettingblad zit direct op de crank met als grootste voordeel dat direct mount systemen lichter zijn dan cranks waarbij de kettingbladen op een spider zitten. De crankarm is naar aloude Shimano traditie hol en gesmeed, bij de XTR-groep hoort een kettinggeleider. Uiteraard is de achterderailleur helemaal nieuw, met als meest in het oog springend de 13T derailleurwieltjes (vroeger hadden de derailleurwieltjes elf tandjes) wat het klapperen van de ketting moet verminderen. De XTR-achterderailleur geniet nog altijd van de Shadow RD+ geometrie en is kabelbediend want de nieuwe XTR is er (voorlopig) niet als elektronische Di2 versie. Super handig aan de I-SPED-EV shifters is dat je de bevestigingsklem op het stuur kunt laten zitten waarna je de remhendels en shifters kunt instellen. De shifters zijn zijdelings over een afstand van 14 millimeter instelbaar en over een hoek van zestig graden. Een streepje rubber op de shifters zorgt voor een tikkeltje meer grip.
Nieuwe achterderailleur met grotere derailleurwielen, verbeterde ergonomie en grip op de shifter.
Remmen met één vinger
Ook de remhendels werden nieuw ontworpen, wat de de remklauwen betreft is de Scott Genius testfiets voorzien van de exemplaren met twee keramische zuigers. De afstand van de ‘One Finger’ remgrepen tot het stuur is met een schroefje instelbaar is er voortaan keuze uit tweezuiger remklauwen en remklauwen met vier zuigers.
Tweezuiger remklauwen voor het zwaardere werk en korte remgreepjes om met één vinger te remmen.
De nieuwe standaard
Goedkoop zijn de Shimano XTR-onderdelen nog nooit geweest en dat is in het geval van de nieuwe 12-speed groep niet anders want de Scott Genius testfiets heeft voor 1.649 euro aan onderdelen voor remmen en aandrijving aan zijn frame hangen. Gelukkig krijg je voor dat geld ook wel wat want de werking van de nieuwe XTR is simpelweg subliem. De aandrijving laat geen enkele steek vallen en zelfs onder maximale belasting schakelt de achterderailleur precies en direct. De ergonomie van de shifters en remgrepen werd nog verbeterd en de hele aandrijflijn werd beduidend stiller. De voorrem van onze testfiets was niet bepaald de stilste van de planeet, maar hij deed zijn werk wel uitmuntend. De tweezuiger remklauwen grijpen heel direct aan, zonder dat de remkracht en de dosering van de remkracht daaronder lijden. Een échte 100% Getest is dit trouwens nog niet want van onderdelen uit deze prijscategorie verwacht je ook een zekere duurzaamheid en die konden we nog niet testen. Maar dat komt binnenkort misschien nog wel, hopelijk op een XC-fiets… Alle details op www.ridextr.com
De nieuwe XTR-onderdelen zijn er in verschillende configuraties zodat je er zowel Enduro als Cross-Country mee kunt rijden.
Outfit check
Helm: Uvex Quattro
Bril: Smith Arena PivLock
Jacket: Gore C5 Gore-Tex Shakedry 1985
Broek: Specialized Enduro Comp
Beenwarmers: Isadore Lycra Leg Warmers
Schoenen: Gaerne Carbon G.Sincro
Handschoenen: GripGrab Raptor