Deel dit artikel:

100% Getest: Wilier Granturismo SLR

Voor het eerst in een decennium komt het Italiaanse Wilier met een volledig nieuwe versie van de Granturismo SLR. Met zijn relaxte geometrie, perfect voor de recreatieve fietser en endurancerijder, zal hij waarschijnlijk niet te zien zijn in het profpeloton. Omdat ze bij Wilier beseffen dat veel mensen echter houden van de ‘looks’ van zo’n proffiets én van bepaalde eigenschappen, ontwierpen ze het laatste paradepaardje met die zaken indachtig. Afgelopen zomer al mochten wij er op het plateau van Asiago mee op pad.

De voorbije maanden moesten we de lippen nog stijf op elkaar houden. Want hoewel we eind juli voor het eerst mochten kennismaken met de Granturismo SLR en gecharmeerd waren door de looks en het rijplezier van Wiliers nieuwste creatie, wilden de Italianen de consument absoluut niet doen watertanden met een fiets die niet beschikbaar zou zijn. De aandachtige bezoeker op ons Grinta! Test Fest in Valkenburg kon op de stand van Wilier echter al een glimp opvangen van de Granturismo SLR.

Look pro, go slow

Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Granturismo SLR was duidelijk. Wilier wilde een fiets creëren die zich qua materiaalgebruik, componenten en uitzicht op het allerhoogste niveau in het gamma zou bevinden, zonder daarbij de specifieke wedstrijdgerichte eigenschappen te bezitten waar de doorsnee fietser niets mee is. En dus werd een relaxte geometrie met hogere balhoofdkop in een erg professioneel ogende bolide gegoten. Om een idee te krijgen, de balhoofdbuis bij een frame in maat Medium meet bij de Granturismo SLR 15,7 cm, wat 2,1 cm hoger is dan bij de wedstrijdgerichte Zero SLR. Waar je als wielertoerist bij de meeste wedstrijdfietsen een aantal spacers onder je stuurpen moet gooien, ziet het er bij de nieuwe Granturismo allemaal heel echt en professioneel uit. De kortere stack en reach hebben dus absoluut een meerwaarde. De ‘SLR’-stempel krijgt de Granturismo omdat hij is opgebouwd met dezelfde high-end carbon lay-up als de Zero SLR en de Filante SLR uit het racegamma. Dat resulteert in een frame met een gewicht van 1100 gram, inclusief de Actiflex 2.0-demper.

Actiflex 2.0

De wat? Juist ja, Wilier heeft ervaring met demping op wegfietsen, met de Cento 10 NDR die voorzien was van de originele Actiflex-demper aan de staande achtervork. Die technologie verfijnde Wilier verder op de Granturismo SLR. Bijgevolg gooien ze nu de 2.0-versie de wereld in. Hiermee gaat Wilier op zoek naar extra comfort zonder in te boeten aan efficiëntie. De demper is licht, onderhoudsvrij en het tussenstuk uit elastomeer is verkrijgbaar in verschillende sterktes afhankelijk van het gewicht van de rijder. Dit elastomeer bepaalt de bewegingsruimte van het onderliggende systeem met kogellagers en beschermt eveneens tegen invloeden van buitenaf. Belangrijkste verschil met de eerdere versie is volgens Wilier dat de twee driehoeken van het frame, dus de basisdriehoek en de achterste driehoek met de achtervorken, licht bewegen ten aanzien van elkaar maar intrinsiek niet van vorm veranderen. Dit zorgt voor meer stabiliteit, controle over de fiets en een verbeterde stijfheid. Het feit dat de basisdriehoek niet van vorm verandert, zorgt er ook voor dat je fietspositie steeds gelijk blijft, aldus de knappe bollen bij Wilier.

Liefde op het eerste gezicht

Onze eerste ontmoeting met de nagelnieuwe Wilier Granturismo SLR was meteen liefde op het eerste gezicht. Alsof deze fiets van de pen van Pininfarina is. Strakke lijnen en een in het oog springende rode kleur. Niets verraadt op het eerste gezicht dat de Granturismo SLR een endurancefiets is. De wielbasis is weliswaar 7 mm langer dan die van de Zero SLR en 5 mm langer dan die van de Filante SLR. En een bandbreedte tot 32 mm is dan wel gericht op comfort, maar ook niet extreem te noemen. De aero zadelpen is exact dezelfde als die van de Filante, verkrijgbaar met 0 of 15 mm setback, en ook de Wilier 0 geïntegreerde monocoque stuur-stuurpencombinatie is een bekend zicht. Het frame is enkel geschikt voor elektronische schakelsysteem. Bij Wilier geloven ze immers niet meer in de toekomst van mechanische groepsets. De derailleurhanger kan verwijderd worden voor gebruik met een enkel voorblad. De fiets is voorlopig verkrijgbaar in rood, zwart en grijs.

Fiets met pit

Het uitdagende terrein op het plateau in de omgeving van Asiago vormt meteen een ideaal testcircuit voor de Granturismo SLR. We onderwerpen ons testvehikel aan vlakke en glooiende wegen, maar ook aan stevige beklimmingen, technische afdalingen en korte prikjes op diverse ondergronden. Door iedere put op te zoeken, gaan we na hoe en of de Actiflex 2.0 werkt. Kleine oneffenheden worden weggefilterd, grotendeels ook door de bredere banden en lage druk, maar ook bij grotere putten vangt de fiets de klap mooi op. Het comfortabele gevoel staat in contrast met zijn rijgedrag. Want de Granturismo SLR heeft meer pit dan je doorgaans van een endurancefiets verwacht. Hij stuurt scherp in en reageert snel wanneer je op de trappers loopt. Ondanks de scherpte, blijft de Granturismo SLR doorgaans heel stabiel. Enkel bij hard remmen aan hoge snelheden, zoals net voor een haarspeldbocht, geeft de achterkant een zweem van opstandigheid.

Best of both worlds

De kleine poging tot rebellie terzijde slaagt Wilier er echt in om de beste eigenschappen van verschillende types racefietsen bij elkaar te brengen in een fiets die perfect is voor de wielertoerist die opkijkt naar profrenners en bereid is om zelf te investeren in een fiets. De Granturismo SLR is zo’n droomfiets die je koopt voor je 30ste, 40ste of 50ste verjaardag en waar je vervolgens zoveel zorg voor draagt dat je er tien jaar later nog steeds mee rijdt. En tegen dan komt Wilier ongetwijfeld met een nieuwe opvolger die terug helemaal mee is met de tijd.

Prijs: vanaf 7400 euro met Shimano Ultegra Di2 of SRAM Force AXS en Vision Trimax 30C-wielset

www.wilier.com