Deel dit artikel:

100% Getest: Superior X-Road Team Issue SE

Het Tsjechische Superior heeft met de X-Road een fiets die als racefiets maar evengoed als gravelbike kan worden ingezet. Dat hij uitblinkt in dat laatste bleek al in de Gravel Fondo Limburg, waar Bram Tankink zijn leeftijdscategorie won, maar wij ontdekten beide facetten van de Superior X-Road.

Tegenwoordig zie je het wel meer, racefietsen die zich ook als gravelbikes profileren, maar Superior was er al vroeg bij om die weg in te slaan. Met een toegelaten maximale bandbreedte van 40 mm situeert de X-Road zich aan de sportieve kant van het gravelspectrum in de plaats van de avontuurlijke. Je kan een kant en klare X-Road kopen met een koersgroep of met een gravelgroep (de GR-uitvoeringen). Deze SE (Special Edition) zit daar tussenin. Hij heeft een Ultegra-groep maar wel met een GRX-achterderailleur. Door de extra spanning die op die derailleur zit – als je tenminste het klepje omhoog zet – gaat de ketting niet klapperen op ruwe ondergronden.

Gravel of race

Normaal komt de fiets met Schwalbe One-banden van 30 mm breed – een ideale maat voor een dergelijke multifunctionele fiets, trouwens – maar ons testmodel kwam met 40 mm brede G-One Allround-gravelbanden. Zo konden we meteen aanvoelen hoe de X-Road zich gedroeg op onverharde paden. Dat was zoals verwacht: snel, direct en vinnig. Dit is dan ook eerder een gravelracer dan een gezapige avonturenfiets. Op de Belgische grindwegen kan hij perfect uit de voeten maar het is niet echt een vervanger van een mountainbike, die je op technische singletracks kan uitlaten. Daarvoor ontbreekt hij het wat aan comfort. Dat is uiteraard een afweging die je zelf maakt: wat heb je nodig op de parcoursen die jij rijdt? Zijn dat vooral snelle paden, dan is dit een perfecte fiets. Kies je liever de moeilijkere weg, dan kan je beter opteren voor eentje met meer bandruimte of een paar comfortingrepen.

De D-vormige zadelpen vangt overigens wel iets van de trillingen op, maar deze Superior ademt desondanks efficiëntie en snelheid. Dat kunnen we wel smaken. De enige onderdelen die daar minder op zijn voorzien, zijn de wielen. De Shimano WH-RS370 komt wat traag op gang en de interne breedte van 19 mm is meer geschikt voor race- dan gravelbanden. Dan probeerden we maar eens een lichtere wielset met racebanden uit. Wat een verschil! De acceleraties werden nog een stuk snediger en de directheid in het stuurgedrag ging er evenzeer op vooruit. Door deze ingreep kwam het potentieel van de X-Road bovendrijven. Dit is inderdaad een van die fietsen die je kan inzetten op zowel het asfalt als het grind. Een extra wielsetje en je kan wisselen van het ene naar het andere dat het een lieve lust is. Die standaard Shimano-wielen hou je dan voor de discipline die je het minst nauw aan het hart ligt.

Van stuurpen tot achterpat

Met een gewicht van zo’n 8,3 kg doet de Superior X-Road Team Issue SE het voortreffelijk in zijn segment. Met een lichtere wielset haal je er vlot een paar honderd gram vanaf. De interne bekabeling is gebruiksvriendelijk geïnstalleerd. Onder de stuurpen zit een afdekkapje waardoor je de kabels naar binnen leidt. Zo is een kleine aanpassing geen hels karwei. Het minimalistisch gestijlde carbon frame heeft verder een interne zadelpenklem – waarbij we wat carbon montagepasta nodig hadden om de pen goed vast te laten klemmen – en een direct-mount-pat voor de achterderailleur. Zo schakel je achteraan nog accurater. Wil je deze fiets inzetten in het woonwerkverkeer? Geen probleem, er zijn bevestigingspunten voorzien voor spatborden. Het zadel voelde wat goedkoop aan maar dat is dan ook het enige minpunt dat we nog kunnen vermelden. Voor ons geen probleem, want we monteren sowieso vaak een van onze favoriete zadels op onze testfietsen.

Een afdekkapje onder de stuurpen houdt de interne kabelgeleiding toegankelijk.

Conclusie

Zoek je niet de moeilijkste paden op, dan kan de Superior X-Road perfect dubbele dienst doen als race- en gravelfiets. De maximale bandruimte van 40 mm laat geen al te gekke uitspattingen offroad toe, maar daarbij moeten we toegeven dat een typisch Vlaams gravelparcours geen brede banden vereist. Ook op het asfalt komt deze Superior goed uit de verf. De niet al te indrukwekkende wielen en het zadel bleken zowat de enige minpuntjes te zijn op deze multifunctionele racer. De mix van Ultegra en GRX deed het uitstekend en het strakke frame liet geen steken vallen.

De Superior X-Road Team Issue SE is verkrijgbaar in vier maten voor 2995 euro.

Meer info op de website van Superior >>

(c) Shimano

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE