Deel dit artikel:

100% Getest Selle Italia Kit Carbonio Superflow

Met mijn verleden op de motor doet de modelnaam SP-01 mij meteen watertanden want de Honda VTR SP-1 was één van de sportmotoren die mijn wereld op zijn kop zette. Selle Italia is er rotsvast van overtuigd dat ze met het SP-01 zadel de zadelmarkt omver zullen blazen. En of we benieuwd waren…

Als een zadelfabrikant met de bewering komt aandraven dat hij een revolutionair product klaar heeft, dan ben ik sowieso op mijn hoede want ik heb in de voorbije twintig jaar al genoeg zogezegde revolutionaire zadels zien passeren die uiteindelijk weinig of niets toevoegden aan wat al bestond. Qua looks en bouw is de SP-01 wel compleet anders dan alles wat we al gezien hebben. Want de meeste zadels met een centrale groef, gleuf of uitsparing (noem het zoals je wil) hebben ‘rondom’ wel een vaste structuur die onderaan op de rails is bevestigd om op die manier een vaste constructie vanaf de zadelpen tot het zadeldek te bekomen. En daar slaat het SP-01 zadel al meteen een andere weg in want de centrale uitsparing wordt tot helemaal achteraan het zadel doorgetrokken zodat een zadel in twee delen bestaat. Omdat de linker helft van het zadel enkel op de linker rail steunt, omdat de rechter helft enkel op de rechter rail steunt en omdat de beide rails slechts via de neus van het zadel met mekaar verbonden zijn, krijg je een SP-01 zadel waarvan de linker- en rechterhelft los van mekaar kunnen bewegen en flexen. Los in de hand is het bizar hoe flexibel de twee zadelhelften zijn, geklemd in de zadelpenkop is die flexibiliteit een stuk minder hoewel ze daarmee niet helemaal verdwijnt.

299,90 euro kost de SP-01 in Kit Carbonio Superflow versie en daarmee is dit zadel nog niet eens het duurste uit de SP-01 reeks want de SP-01 Tekno Superflow moet zomaar eventjes 419,90 euro in het laadje brengen bij Selle Italia. Gelukkig is de SP-01 Kit Carbonio Superflow subliem afgewerkt. Te koop in Small (130 mm) en Large (142 x 286 mm) weegt het zadel in L-versie 173 gram of acht gram meer dan wat Selle Italia opgeeft. De 7 x 9 mm rails zijn ‘carbo-keramic’ exemplaren en de kunststof zadelschaal is met carbonvezels versterkt. Heel veel zadeldek is er niet omwille van de grote centrale groef en de open achterkant van het zadel, maar het kunstleder is wel geperforeerd. De neus van het zadel is een beetje vierkant van vorm, zonder dat de zijkanten de beweging van de dijen hinderen. Gezien de hoge prijs van het zadel is het wel jammer dat Selle Italia op de zijkanten van de SP-01 niet wat slijtvast materiaal voorzag. Nu moet je immers je fiets heel voorzichtig parkeren want je wil vooral niet dat je fiets met de zijkant van het zadel tegen de muur van het café staat en daar lelijke krassen oploopt.

Het belangrijkste aan een zadel is uiteraard hoe het zit en op dat vlak is de Selle Italia SP-01 Tekno Superflow een toppertje. Drie maanden lang deed het zadel dienst als zitbank op de Rose X-Lite 6 duurtestfiets en de SP-01 maakte meteen indruk met een hoog zitcomfort. Niks last van drukpunten, nergens irritaties en ook in natte omstandigheden voldoende grip op het zadel. Natuurlijk is de keuze voor een bepaald zadel heel persoonlijk, al geloof ik dat de semi-flexibele structuur voor heel veel fietsers een meerwaarde kan zijn. Wil je het ook een keer ervaren, weet dan dat de SP-01 Superflow (in Small of Large) met 219,90 euro de ‘goedkoopste’ versie van de SP-01 is. Al blijft ‘goedkoop’ wel een relatief begrip…

Alle details van het Selle Italia SP-01 Kit Carbonio Superflow zadel vind je hier.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE