Met deze Procen Air rij je niet onopgemerkt rond. Dat is het minste dat je kan zeggen over het ontwerp van deze helm. Je merkt meteen dat dit een aerohelm is aan de hand van de langwerpige vorm en het gebrek aan ventilatiegaten. Afhankelijk van de snelheid (30-60 km/u) haal je er een voordeel van 5 tot 18 watt mee in vergelijking met de bekende (en zeker niet trage) POC Ventral. Ook in onafhankelijke tests komt deze Procen Air helemaal bovenaan te staan. Ben je dus vooral op zoek naar snelheid, dan is dit jouw helm. Maar er is natuurlijk meer dan enkel maar het aerodynamische aspect aan een helm.



Deze POC is in elk geval geliefd bij de profrenners van EF Education – Easypost. Onder meer Ben Healy en Alison Jackson zijn vaak met de Procen Air te zien. De ene renner kiest voor het vizier, terwijl de andere een gewone fietsbril gebruikt, want ook dat is mogelijk en kost je maar een beetje van dat aerovoordeel. Je krijgt een donker en een transparant vizier dat je via magneetjes moeiteloos op de helm plaatst. Heb je het vizier tijdens de rit even niet nodig, dan kan je het aan de achterkant van de helm vastklikken, eveneens met die magneten. Dat is wel even zoeken om de juiste plek te vinden. De zichtbaarheid die het vizier biedt, is trouwens zeer goed. Ook het contrast van de lens is zeer goed, maar niet zo goed als bij mijn allerbeste fietsbrillen. Het ruime gezichtsveld maakte dat echter grotendeels goed. Uiteraard moet je wel wat opletten als je jouw helm en het vizier ergens neerzet, zodat er geen krassen opkomen, want een vervanging is niet goedkoop.

Een helm mag nog zo goed zijn op papier, als hij niet goed zit, zal je hem niet met plezier dragen. Of nog erger: je kan er hoofdpijn door krijgen. POC is echter een van die merken die altijd een uitstekende pasvorm garandeert. Enkel wie een heel ronde hoofdomtrek heeft, zal misschien minder blij zijn met die vorm, maar de meeste mensen kunnen goed opschieten met een POC-helm. Deze Procen Air is niet anders. Hij weegt nochtans een stevige 350 gram met het vizier erop, maar toch merkte ik daar nauwelijks iets van. Hij verschuift niet en gaat niet knellen op langere ritten.
Nog veel meer was ik verbaasd over de koeling. Amper drie openingen zitten er aan de voorkant, maar die zijn blijkbaar perfect gepositioneerd. De luchtkanalen aan de binnenkant en de grote openingen aan de achterkant zorgen voor een aanzuigeffect, waardoor je de frisse wind effectief over je kruin voelt blazen. Ik durf gerust te zeggen dat dit zowat de best verkoelende aerohelm moet zijn die ik ooit heb getest. Ook dat draagt bij aan het algemene draagcomfort.

Je kan natuurlijk niet om het uiterlijk heen. Dat is heel specifiek en toont aan dat de drager van de helm een zekere ambitie heeft. Hiermee ga je dus niet met kaarsrechte rug op een comfortfiets zitten. Wel mooi is dat het vizier onderaan doorloopt in de helm. Dat stukje onder de helm is echter van zacht materiaal en heeft dus geen structurele functie. Hij zorgt gewoon voor een doorlopende lijn en voor minder windlawaai in je oren. Rij je met één of meer vrienden, dan moet je iets beter luisteren om hen te verstaan.
Conclusie

Hij zit verrassend goed, koelt beter dan veel gewone helmen en voelt lichter aan dan hij werkelijk is. Met andere woorden, de POC Procen Air biedt niet alleen een voordeel in jouw strijd tegen de luchtweerstand, maar is ook comfortabel. De enige twee nadelen die ik kan aanduiden, zijn het specifieke uiterlijk en de afwezigheid van Mips. POC meldt dat er geen compromissen op het vlak van veiligheid zijn gemaakt, maar Virginia Tech heeft dit model nog niet getest, waardoor ik niet kan evalueren hoe veilig deze Procen Air is ten opzichte van modellen met Mips, Spin, KinetiCore of WaveCell (allemaal technieken die een deel van de impact bij een val absorberen om zo de krachten af te leiden, waardoor je minder kans maakt op hersenletsel, red.). Daar komt dan nog de prijs van 400 euro bij. Zo nestelt deze helm zich ook op budgettair vlak aan de top. Toegegeven, je krijgt er wel twee magnetische lenzen bij, zodat je in principe geen extra fietsbril moet kopen. Naast zwart is hij er ook in het wit, donkerblauw of donkergroen.
Prijs: 399,95 euro