Pirelli is de bandenleverancier van het World Tour-team Lidl-Trek dat al het hele seizoen hoge toppen scheert. Aandachtige tv-kijkers of toeschouwers tijdens de klassiekers zullen opgemerkt hebben dat er op de banden van kopman Mads Pedersen en co ‘PROTOTYPE’ gedrukt stond. Zij fietsten dus al geruime tijd op de nieuwste band uit het hoogste segment van de Italiaanse fabrikant, een band die Pirelli tijdens de afgelopen Giro officieel lanceerde.
De voorganger van de P Zero Race RS is de P Zero Race. Bij het ontwerp van die P Zero Race bleek uit een vergelijkende test met de grote Duitse en Italiaanse bandenmerken dat Pirelli het moest afleggen op het vlak van rolweerstand en gewicht, maar dat het met voorsprong beter scoorde in lekbescherming. De conclusie was dat de band overbeschermd was tegen scherpe voorwerpen op de baan, waardoor dit ten koste ging van andere prestatiegerichte eigenschappen.
Lichter en sneller
En dus gingen de ingenieurs opnieuw aan de slag door de originele formule van hun Smart Evo 2-rubber compound verder te ontwikkelen. Het resultaat werd een lichtere en duidelijk snellere band, lees: met een lagere rolweerstand. Dankzij het gebruik van de nieuwe Smart Evo 2-compound versloeg deze nieuwe band de concurrentie duidelijk, volgens Pirelli zelf. Pirelli claimt dat de P Zero Race RS zelfs kan concurreren met bepaalde specifieke tijdritbanden op het vlak van rolweerstand, maar dan met veel meer grip en lekbescherming.
De grootste verschillen met de P Zero Race zijn een iets lager gewicht (8%) en een lagere rolweerstand (16%), meer grip en het gegeven dat de P Zero Race RS volledig in Italië werd gemaakt in de nieuwe fabriek in Bollate nabij Milaan. Waar de P Zero Race zich als een allround performanceband oriënteerde, is de P Zero Race RS een puur prestatiegerichte band.
Nog een aspect dat aan dit race-karakter bijdraagt, is de opbouw van het karkas van de band. Daar speelt de gepatenteerde Speedcore-behuizing een cruciale rol in. Speedcore is een speciaal polymeer waarvan de profieldiepte en de lagen structuurstof werden herzien en teruggeschroefd naar een lichtere versie. Het bevat kevlar aan de binnenkant, wat het karkas de nodige robuustheid oplevert. Maar het helpt ook om de band luchtdicht te houden wanneer deze tubeless gemaakt wordt.
In de praktijk
Als je zoals de auteur een jaartje op de voorganger van de P Zero Race RS, de P Zero Race, hebt gesleten, dan is het verschil met deze verbeterde versie meteen voelbaar in de praktijk. Ze voelen gewoon sneller en soepeler, al kan dit gevoel ook wel in het hoofd zitten, wetende dat je met de nieuwste en snelste band rond je wielen op pad bent. Maar zoals elke amateurrenner kan beamen, is je snel voelen op een fiets een groot gedeelte van snel gaan op een fiets.
Voor ritten in nat weer liet ik volgens de aanbevelingen van Pirelli de druk in de banden zakken met iets minder dan een halve bar per band. De bochten sneed ik met vertrouwen aan en ik had nooit het gevoel weg te slippen of me op het randje van wegslippen te begeven. Dat geldt trouwens ook voor (snel) fietsen in droog weer. Tijdens een rondje avondfietsen op het circuit van Zolder, waar de gemiddelde snelheid boven de 40 kilometer per uur lag, had ik het gevoel sneller uit de bochten te komen en daar weinig rolweerstand bij te ondervinden. Vooral wanneer ik al hangend een bocht in ging, leek de band de natuurlijke curve van de fiets vlot te volgen, wat terug te brengen kan zijn naar het uitgedunde karkas en het gebruik van de lichtere compound.
Dit blijft natuurlijk een gevoel en dat valt voor ons niet wetenschappelijk te staven. En zoals eerder aangehaald. zal ook de gedachte dat je op ‘de snelste raceband ooit’ fietst zijn rol spelen in de rijervaring. Anderzijds: wie zijn wij om de geclaimde cijfers tijdens de labotests van Pirelli in twijfel te trekken? Het is enkel nog wachten tot een onafhankelijke instantie als Bicycle Rolling Resistance zijn testresultaten publiceert om de claims te verifiëren.
Over de lekbestendigheid tot slot kan ik kort zijn. Die doet wat het belooft. Na dik 2000 kilometer op de teller laat de eerste lekke band nog op zich wachten, iets wat bij een tubelessband sowieso al minder voorkomt. Met hoe langer hoe meer slijtage op het loopoppervlak zal de kans op een sisser en het bijbehorende melkfonteintje wel stijgen, maar vooralsnog combineert het soepele rijgevoel met een hoge lekbestendigheid.
De prijs van deze nieuwkomer in de categorie topbanden is niet van de poes. Ze kosten 89 euro per stuk en zitten daarmee in lijn met de topmodellen van de concurrentie. Niet goedkoop dus, maar hou in je achterhoofd dat high-end banden nog altijd de gemakkelijkste manier zijn om je fiets een upgrade te geven in een poging sneller te kunnen fietsen.
De P Zero Race RS is verkrijgbaar in 26, 28, 30 en 32 mm uitvoering en is voorzien van een casing van 120 TPI. Wat betreft kleuren is er de keuze uit klassiek zwart en ‘classic’ met een lichtbruine zijkant. Het gewicht in 28 mm-uitvoering bedraagt 290 gram, bij elke grotere maat komt daar 20 gram bij.