Deel dit artikel:

100% Getest: Nieuwe Specialized Diverge gravelbike

‘Innovate or die’, zo luidt het credo van Specialized. De nieuwste innovatie uit Morgan Hill is een doorontwikkeling van de Diverge gravelbike. Hoewel we hier toch eerder van een ‘Extreme Make-over’ mogen spreken. Dus: ‘Move that bus!’ en maak kennis met de nieuwe Diverge.

Om het even op z’n Trumps te zeggen: het gravelgebeuren is huuuuuuuge in Amerika. Gravelraces als Dirty Kanza, Belgian Waffle Ride en Barry-Roubaix kleuren er de cyclokalander en lokken duizenden deelnemers. Langzaam maar zeker rollen ook aan onze kant van de oceaan gravelbikes als warme broodjes over de toonbanken. Specialized was enkele jaren geleden met zijn eerste generatie Diverge gravelbikes meteen mee met de trend en behandelt gravel al lang niet meer als een niche. Meer zelfs: het bracht in zijn hoofdkwartier in Morgan Hill een team van ingenieurs en ontwerpers op de been dat zich fulltime bezighoudt met de ontwikkeling van gravelbikes, -onderdelen en -accessoires.

Tabula rasa

De laatste innovatie die daar van de tekentafel richting fabricage ging, is een doorontwikkeling van de Diverge gravelbikes. Maar waar ‘nieuwe generatie’ vaak synoniem is voor nieuwe wijn in oude zakken, besliste Specialized om haast tabula rasa te maken met het bestaande platform.

Kort samengevat: de geometrie van de Diverge werd volledig herbekeken, er is ruimte gemaakt voor nog bredere banden, het Future Shock 2.0 veersysteem werd geïntegreerd, de SWAT-box om je tools op te bergen zit nu ìn het frame en de afmontages zijn helemaal mee met de tijd. Kortom: deze Diverge is meer dan alleen een facelift van het vorige model. Hij is volgens Specialized meer dan ooit dé allround fiets waarmee je kan ontsnappen aan de dagelijkse sleur, het drukke verkeer en altijd weer diezelfde platge(t)reden paden.

Gravel voor elk budget

Wat alvast niet veranderd is, zijn de vele keuzemogelijkheden die je hebt binnen het Diverge-platform. Met elf verschillende modellen én telkens ook een paar specifieke kleurcombinaties in de aanbieding, is er wel een Diverge voor ieders budget. Vertrekkende van de aluminium Base E5 met Shimano Claris-afmontage voor 1.099 euro, tot en met het neusje van de zalm: de S-Works Diverge. Die heeft o.a. een vederlicht (maar superstijf) FACT 11r carbon frame, Roval Terra CLX carbon wielen en een afmontage die Sram Red eTap AXS en Sram XX1 Eagle AXS combineert. De S-Works Diverge maakt je bankrekening 9.999 euro lichter. Daartussenin heb je nog de keuze uit de Diverge Pro, Expert en Comp in FACT 9r carbon en de Diverge Sport en Base in FACT 8r carbon. De Diverge Comp E5 en Elite E5 zijn naast de Base E5 de andere aluminium modellen. Helemaal nieuw in het gamma zijn nog de aluminium Expert E5 EVO en Comp E5 EVO, die vooral opvallen door hun recht stuur, dropper post en bredere 42 mm banden.

Alle modellen met de verschillende afmontages, beschikbare kleuren én hun adviesprijzen kan je rustig nalezen op de website van Specialized.

De nieuwigheden én een verslag van onze testrit met de S-Works Diverge in Girona ontdek je hieronder!

Links: S-Works Diverge, midden: Diverge Expert Carbon, rechts Diverge Sport Carbon

Wat is er anders aan de nieuwe Diverge?

Focus op stabiliteit

Misschien de minst zichtbare verandering aan de Diverge, maar wel de meest bepalende voor het rijgedrag, is de aangepaste geometrie van het frame. De bovenbuis werd 13 mm langer en gecombineerd met een kortere stuurpen, voor een zwaartepunt dat iets verder achter het voorwiel zit én minder ‘toe overlap’ in krappe bochten. Daarnaast is ook de balhoofdhoek één graad minder steil geworden. Die combinatie zorgt voor meer stabiliteit eens je op snelheid bent én zekerheid offroad. Om de fiets toch kwiek en reactief te laten sturen, werden de vorksprong en de naloop aangepast aan de luiere balhoofdhoek.

Ook aan de ‘bottom bracket drop’ werd gesleuteld. Dat is de verticale afstand tussen het centrum van je trapas en de denkbeeldige, horizontale lijn tussen je wielassen. In vergelijking met de vorige Diverge werd die 5 mm kleiner, van 85 naar 80 mm: de trapas zit dus wat hoger om ervoor te zorgen dat je ook op ruig terrein en met kleinere 650b-wielen nooit met je pedalen de aardkorst kan raken. De trapas zit echter nog steeds laag genoeg om een goeie stabiliteit te garanderen.

Bandbreedte: mag het iets meer zijn?

Om van de Diverge ook effectief een allround ‘partner in crime’ te maken, voorziet Specialized in de voor- en achtervork ruimte voor 47 mm brede banden. Kies je voor 650b-wielen, dan passen zelfs banden van 2,1 inch breed. Daarmee behoren ook uitdagende singletracks perfect tot de mogelijkheden van de Diverge. Al moest er wel wat gegoocheld worden met de liggende achtervork om het gebruik van dit soort tractorbanden mogelijk te maken. Een langere achtervork was geen optie voor de ingenieurs van Specialized, want dat beïnvloedt het rijgedrag te fel. Ook onorhtodoxe constructies, met een vorkpoot die lager of hoger loopt dan de andere, werden van tafel geveegd. In dit geval koos men aan de aandrijfzijde voor een uitsparing in de liggende achtervork, waardoor die tussen de achterband en de tandwielen van het crankstel een stuk smaller is. Om de vork toch sterk genoeg te maken, zit hier een 15 mm lang stuk massief carbon.

Future Shock 2.0

Het Future Shock 1.5-veersysteem zit tussen de stuurpen en de balhoofdbuis en werd in eerste instantie ontwikkeld voor de Roubaix-comfortracer. De 20 mm veerweg van het systeem kwam van pas op kasseien, maar bood op de Diverge ook soelaas voor de handen, armen en schouders van gravelliefhebbers. De eerste generatie Future Shock was een puur mechanisch systeem met twee veren. Maar de Future Shock 2.0, die in de jongste generatie van de Roubaix-comfortracer werd geïntroduceerd, heeft ook hydraulische demping. Die kan je met behulp van een draaiknop aan de stuurpen harder of zachter instellen. De nieuwe S-Works Diverge, Pro Carbon, Expert Carbon en Comp Carbon-modellen zijn voorzien van de Future Shock 2.0. De Sport Carbon, Base Carbon, Comp E5, Expert E5 EVO en Comp E5 EVO doen het nog met Future Shock 1.5.

Storage for Water, Air and Tools

Herinner jij je de vorige S-Works Diverge nog? Dan denk je misschien ook spontaan aan de ‘SWAT-box’: een soort driehoekig opbergdoosje onderin het frame, net boven de trapas. Best handig, maar het zag er ook vrij knullig uit. Het doosje ging bij de nieuwe Diverge gelukkig overboord en ruimde plaats voor het SWAT-systeem dat je ondertussen ook op enkele Specialized mountainbikes vindt. Via een luikje onder de bidonhouder kan je je multitool, binnenband en CO2-patronen nu gewoon kwijt in de onderbuis van je fiets. Dankzij het meegeleverde SWAT-houdertje blijft dat binnenin ook allemaal netjes op z’n plaats. Het Deflect wind- en waterbestendig jasje van Specialized kan je dan weer tot een worstje oprollen en ook in het SWAT-compartiment stoppen. Maar net als bij de Future Shock 2.0 zijn enkel de duurdere modellen met SWAT uitgerust. De S-Works Diverge, Pro Carbon, Expert Carbon en Comp Carbon hebben zo’n luikje.

Een voorsmaakje van de nieuwe Diverge in… Girona!

Grinta! mocht begin maart al even proeven van de splinternieuwe Diverge en dat deden we in stijl: Specialized nodigde ons en enkele andere journalisten voor die eerste kennismaking uit in Girona. Al was dat wel op de valreep. Het coronavirus was aan zijn opmars bezig en daags na terugkomst ging zowat heel Europa in lockdown. Van een gelukje gesproken…

Nog een (klein) gelukje: de meerderheid van de genodigden kreeg een Diverge Pro Carbon met Sram Force eTap AXS of een Diverge Expert Carbon met elektronisch geschakelde Shimano GRX810 groepset voorgeschoteld om twee dagen lang de heuvels rond Girona te verkennen. Maar ‘yours truly’ mocht aan de bak met het absolute topmodel: de S-Works Diverge.

Even watertanden bij zoveel ‘blingbling’

Het FACT 11r carbon frame van de S-Works Diverge weegt in maat 56 volgens Specialized amper 900 gram en combineert dat lage gewicht met een stijfheid waar zelfs onze koning der Belgen nog een puntje aan kan zuigen. Met de Roval Terra CLX carbon wielen gaat Specialized op datzelfde elan verder. Rond die wielen ligt een stel tubeless ready Pathfinder Pro banden van 38 mm breed. In de Future Shock 2.0 stuurpen zit een Easton EX70 AX carbon stuur met 16 graden ‘flare’ geklemd. De shifters, de schijfremmen met 160 mm rotors en het crankstel met 42T kettingblad zijn Sram Red eTap AXS. Voor de achterderailleur, ketting en 12-speed 10-50 cassette grabbelde Specialized in de koekjestrommel waar ‘Sram XX1 Eagle AXS’ opstaat. Tot slot zit je gebeiteld op een S-Works Power Body Geometry-zadel en X-Fusion Manic Dropper zadelpen.

Hoe rijdt dat?

Wat vanaf de eerste seconde opvalt wanneer je op deze fiets stapt en even aan het slalommen gaat, is het heel erg directe stuurgedrag. Aan lage snelheid laat de minste verroering van het stuur de fiets van richting veranderen. Daar zitten, naast de fameuze aanpassingen in geometrie, ook vooral de lichte Roval-wielen voor iets tussen.

Die lichtvoetigheid is, uiteraard ook in combinatie met het lage gewicht van de complete fiets, heel fijn op bijvoorbeeld steile, wat meer technische klimmen. Je houdt perfect de controle op paden waar je je weg naar boven moet zoeken tussen stenen die nog enkele millennia erosie voor de boeg hebben om tot grind herschapen te worden.

Aan hogere snelheden neemt toch vooral de stabiliteit van de Diverge de bovenhand in het rijgedrag. Al blijft de fiets ook op het vlakke kwiek en speels aanvoelen en zijn de acceleraties heel snedig dankzij het stijve frame, de vrij compacte achtertrein én de lage rolweerstand van de 38 mm brede Pathfinder Pro banden. Die zijn op het asfalt en op harde, opgedroogde trails een heel fijne keuze. Op los grind schoot het profiel wat mij betreft wel wat tekort. Tijdens een snelle, bochtige afdaling op los grind moest ik even alle zeilen bijzetten om een stuurfoutje goed te maken. Daar komen de Tracer Pro’s van Specialized beter tot hun recht.

‘Business in the front, party in the back’

De S-Works Diverge is een schoolvoorbeeld van iets wat de coole gravelaars een ‘mullet gravelbike’ noemen. Een fiets die, net als het fameuze nektapijt uit de jaren ‘80, garant staat voor ‘business in the front’ met race-onderdelen vooraan en een ‘party in the back’ met achteraan mountainbike-onderdelen. De combinatie van de Sram Red eTap AXS shifters en het 1×42-tands crankstel met de XX1 Eagle AXS achterderailleur, cassette en ketting werkt echter wel feilloos. Het draadloos schakelen gaat precies, snel en trefzeker.

Al betekent een 12-speed 10-50 cassette ook wel dat de sprongen tussen de versnellingen automatisch vrij groot zijn. Het bereik van de cassette is groot genoeg voor ieder terrein, dat zeker. Maar op een type fiets als de Diverge, waarmee je vaak ook gewoon op asfalt of vlakke offroadwegen wil knallen, komen kleinere, meer subtiele stapjes tussen de versnellingen het rijplezier zeker ten goede.

Geschokt door het comfort

Rijplezier zit hem echter ook in comfort en dat is er aan het stuur van de nieuwe Diverge in overvloed, ondermeer dankzij het Future Shock 2.0 veersysteem tussen stuurpen en balhoofdbuis. Het voegt amper extra gewicht toe aan de fiets, maar dankzij het dempend vermogen worden meer trillingen uitgevlakt dan ik had verwacht. Na twee gravelritten van ongeveer 70 kilometer in de heuvels rond Girona, kwamen mijn polsen en armen haast ongehavend uit de strijd. Nochtans was het parcours bij momenten zeer geaccidenteerd. Persoonlijk voelde ik wel geen wereld van verschil in demping wanneer ik wat ging frunniken aan de draaiknop van de Future Shock.

Remkracht in overvloed

Met schijfremmen die zich voor- en achteraan kunnen vastbijten in 160 mm rotors laat Specialized niks aan het toeval over. Het remgedrag van de fiets biedt dus veel zekerheid. En als je wil, kan je nog een stapje verder gaan: de schijfrem op de voorvork is zo gepositioneerd dat je vooraan ook een 180 mm rotor kan monteren. Ideaal wanneer je bepakt en bezakt een bergpas in Kirgizië naar beneden moet én geweldig in combinatie met de 47 mm brede banden die op de nieuwe Diverge passen.

Oog voor detail

Een S-Works-frame kost best een aardig zakcentje. Het is dan ook fijn dat Specialized op de juiste plaatsen kunststof beschermingsplaatjes voorziet. Zo is de liggende achtervork gevrijwaard van een klapperende ketting en is ook de onderbuis ter hoogte van de trapas beschermd tegen steenslag.

Daarnaast heeft het frame genoeg bevestigingsnokjes voor drinkflessen, baggage en pakdragers. En de geïntegreerde SWAT-box is een vooruitgang in vergelijking met die op de vorige S-Works Diverge. Al vergt het nogal wat prutswerk om je spullen erin te stoppen of eruit te halen. Het is zelfs voor Peter Sagan onmogelijk om dat tijdens het rijden te doen.

Binnenkort meer over dit avontuur!

Een uitgebreide reportage over onze graveltrip met Specialized in Girona en een testverslag van de S-Works Diverge, lees je in de gravelbijlage bij het septembernummer van Grinta!

Meer info over de nieuwe Diverge gravelbikes vind je op de website van Specialized.

Nog even de plussen en minnen van S-Works Diverge op een rij:

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE