Deel dit artikel:

100% Getest: HJC Furion 3

Onze testredactie heeft niet altijd even goeie herinneringen gehad aan de helmen van HJC. Vooral het Selfit-systeem viel bij sommigen in de smaak en bij anderen helemaal niet. Benieuwd of het vernieuwde retentiesysteem in de Furion 3 – Selfit Pro – de meningen minder verdeelt.

Helmfabrikant HJC heeft een lange historie in het produceren van motorhelmen, maar sinds 2017 heeft het bedrijf zich ook op fietshelmen gestort. Vandaag sponsort het merk team Total Energies in het profpeloton, nadat het ook al aan boord was bij AG2R – Citroën en Israël Premier Tech. HJC kan dus al enkele jaren rekenen op feedback van profrenners om hun helmen beter te maken en zo zitten we intussen al aan de derde generatie van de Furion, één van de meer aerodynamische modellen in het gamma van HJC.

De ene helm is de andere niet en net als schoenen of het zeemvel van een koersbroek is helmkeuze vaak een heel persoonlijke. Ik heb in het verleden al verschillende HJC-helmen kunnen uitproberen – de vorige generatie van de Ibex en de Furion meerbepaald – en ondanks hun knappe looks gingen ze na de testperiode vaak de kleerkast in om er nadien niet meer uit te komen. Er was iets aan de helmen dat me niet echt lag en dat was het ‘Selfit’-systeem dat zo typisch is voor HJC.

Selfit is een retentiesysteem dat niet werkt met een draaiknop zoals haast elk ander merk van fietsenhelmen, maar met een veersysteem waardoor de helm zich vanzelf rond je hoofd klemt en je geen draaiknop moest gebruiken om het binnenwerk aan te draaien. En daar wrong voor mij het schoentje, of beter gezegd: de helm. Nadat ik de Ibex 2.0 of de Furion 2.0 een tijdje had gedragen, kreeg ik steevast barstende hoofdpijn door een drukpunt op mijn voorhoofd. Ondanks het feit dat je de veerspanning kon aanpassen. Overal waren online lovende kritieken te lezen over het systeem, maar mij beviel het niet.

(Lees verder onder de foto)

Selfit Pro-technologie


Op de nieuwe Furion 3 ging dat oude Selfit-systeem overboord en maakte het plaats voor Selfit Pro. Dat is in feite een combinatie geworden van de oude Selfit en een draaisluiting. De helm spant zich nog steeds zelf aan rond je hoofd, maar detailafstelling kan via de draaiknop. En ja: dat scheelt behoorlijk! Zelfs in die mate dat ik de Furion 3 een heel erg comfortabele helm vind. Het is wel even zoeken naar de juiste veerspanning. Je kan het binnenwerk van de helm immers net als vroeger in vijf standen plaatsen waardoor het Selfit Pro-systeem strakker of net minder strak rond je hoofd aangetrokken wordt. En ook de hoogte van het binnenwerk stel je makkelijk in en is bepalend voor het al dan niet ontstaan van drukpunten. Het spreekt vanzelf dat ik de helm draag met de minste voorspanning en hem dan vervolgens nog een klein beetje aandraai. Ik heb op die manier alleszins geen last meer van hoofdpijn onderweg. Ook de riempjes zijn kwalitatief afgewerkt, kunnen goed rond de oren worden ingesteld en vallen mooi op je slapen.

(Lees verder onder de foto)

Aerodynamisch met strakke look

Ook belangrijk bij een helm: zit de luchtstroom goed? Over aerodynamica hoeven ze bij HJC met hun ervaring in de moto GP alleszins van weinig mensen lessen te trekken. Hoe goed de Furion 3 door de lucht snijdt, dat is natuurlijk moeilijk te testen voor een gewone sterveling als ik. Maar dat hij er erg strak én snel uitziet, dat is wel een feit. En ook dat is belangrijk bij een helm, toch? De looks! Ziet je spiegelbeeld er gesoigneerd uit wanneer je langs een winkeletalage rijdt? Met de HJC Furion 3 durf ik te stellen van wel.

Luchtstroom zorgt echter ook voor verkoeling en alle mooie marketing- en pseudowetenschappelijke praatjes ten spijt: de Furion 3 is wel een warme helm. Er zijn niet zo gek veel gaten voor- en achteraan en dat zorgt ervoor dat het op een hete dag stevig opwarmt rond je hersenpan. Het feit dat mijn testhelm in een matzwarte uitvoering op kantoor aankwam, helpt uiteraard ook niet echt. Gelukkig zijn we in België niet zo gek vaak gezegend met subtropische weersomstandigheden en hoef je het daarvoor dus niet te laten om de Furion 3 te kopen.

(Lees verder onder de foto)

Tikkeltje zwaarder

Waar nogal wat helmfabrikanten hun producten bij volgende iteraties lichter proberen te maken, is de Furion 3 in vergelijking met z’n voorganger gek genoeg zo’n 40 gram zwaarder geworden. In maat M klokt de fietshelm af op 245 gram. Misschien zit de toevoeging van het SLID-systeem daar wel voor iets tussen. HJC heeft geen MIPS geïntegreerd in deze helm, maar kiest dus voor een zelf ontwikkelde technologie die in feite hetzelfde doel heeft: de rotatiekrachten neutraliseren mocht je bij een val met je hoofd op het wegdek of een obstakel terechtkomen. Bovenin de helm zitten twee subtiele pads met gel en die moeten bij een impact een deel van de energie absorberen. Of het werkt? Geen idee: ik ben gelukkig nog niet tegen de korst gegaan tijdens mijn testritten, maar ik wil in deze de ingenieurs van HJC wel op hun woord geloven.

De HJC Furion 3 heeft een interessante adviesprijs van € 209 en is verkrijgbaar in 7 verschillende kleuren. Meer info vind je op de website van HJC.