Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Giant Defy Advanced Pro 0

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten inmiddels in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. Nummer twee in de rij is de Giant Defy Advanced Pro 0.

De Prorace Valcolla waarvan we gisteren het testverslag online zetten kon je opbouwen als lichtgewicht klimfiets of als strakke criteriumbak. De Giant Defy Advanced Pro 0 heeft ‘slechts’ één bestaansreden en dat is comfort. Van de 28 mm tubeless banden over de comfort geometrie tot het moeiteloos schakelen met de Shimano Ultegra Di2 groepset: bij de Giant Defy draait alles rond comfort.

Hoge bomen vangen veel wind

Op zoek naar een maximum aan comfort ontwikkelde Giant voor de Defy een compleet nieuw frame. Met een torenhoge balhoofdbuis en een korte bovenbuis is de geometrie gericht op een iets rechtere zithouding, de carbon lay-up werd honderd procent in functie van comfort getuned en de ranke D-shape carbon zadelpen moet de laatste trillingen wegfilteren voor ze het achterwerk van de fietser kunnen bereiken. De ‘Gun Metal Black / Iris’ kleurstelling is ronduit schitterend. Enerzijds heel stijlvol en chique wat het low profile karakter van de fiets perfect aanvult, anderzijds zijn er die Giant letters die een andere kleur krijgen afhankelijk van de hoek waaronder je ze bekijkt. En ook dat past dan weer perfect bij de Defy want dit is een fiets die zo knap ontworpen is dat er altijd wel iets nieuws aan te ontdekken valt.

Goocheltruc met de kabels: alles weg!

Zoek niet naar kabels op de Defy Advanced Pro 0 want ze zijn allemaal weggewerkt. En Giant ging daarvoor echt wel ‘all the way’ want de kabels lopen aan de achterkant van de stuurpen door een soort rubber huls. Door de ene gesmaakt als een mooie vonst, door een andere tester afgedaan als een bouwdoos met rubberen blokken is de oplossing visueel apart, maar technisch niet feilloos. Bij trage maneouvres en korte bochtjes voel je dat de kabels en de rubber hulzen voor wat frictie zorgen en daar moet je toch een beetje aan wennen.

Foto links: de kabels lopen van het stuur naar de bovenkant van de stuurpen en dan langs de achterkant van de stuurpen door een reeks rubberen flappen naar beneden.

Comfort tot in de details

Ook aan de zithouding moet je wennen want de Giant is vooraan best wel hoog en de bovenbuis kort. Met de handjes bovenop de hoods kan je wel wat gestrekter sportief gaan zitten, het Giant Contact SLR D-Fuse comfortstuur had onderaan wat verder mogen doorlopen want loop je op de pedalen, dan stoot je soms met je polsen tegen de onderkant van het stuur aan. Het comfort van de Defy staat boven elke twijfel want bijna alle testers gaven de Giant voor het onderdeel ‘comfort’ het maximum van de punten. De fiets is ook heel stabiel, met dank aan de Giant SLR-1 Disc wielset met 30 mm hoge tubeless ready carbon velgen die een scheutje snelheid aan de fiets toevoegt zonder dat de comfortracer daardoor gevoeliger wordt voor zijwind. 28 mm Giant Gavia bandjes die in de winkel al meteen tubeless staan zijn de ideale keuze voor een comfortracer als de Defy Advanced Pro 0 die 8,03 kilo op de weegschaal zet.

Electric boogie

De Shimano Ultegra Di2 aandrijving met een 50/34 crankstel en 11-34 cassette zet het kilometervreterkarakter van de Defy extra in de verf want voor elke omstandigheid heb je de juiste versnelling achter de hand. De junction box zit netjes in het rechter stuuruiteinde opgeborgen, veel mooier dus dan de lelijke units onder de stuurpen (dat was pas een afknapper geweest als een volledig geïntegreerde fiets als de Defy). Het Shimano Ultegra crankstel is standaard voorzien van de Giant Power Pro vermogensmeter die je wel nog moet activeren, op de linker liggende achtervork zit de RideSense sensor voor kadans en snelheid.

Schijfje groter, graag

Stap je bij de jurering van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! een hele dag van de ene op de andere testfiets over, dan imponeert de Giant met zijn comfort. Keerzijde van de medaille is wel dat door de nadrukkelijk op comfort gerichte zithouding de Defy wat slomer en trager aanvoelt. Rij je er tweehonderd kilometer op een dag mee, dan zal je ongetwijfeld niet trager zijn dan met een doorsnee racefiets, maar het zal waarschijnlijk wel wat trager aanvoelen. Wat de gekozen onderdelen betreft slaat Giant zo goed als elke spijker vol op de kop, enkel de 140 mm remschijf op de voornaaf had wat ons betreft een 160 mm exemplaar mogen zijn. Want wie voor een dergelijke comfortracer gaat, die wil in de bergen graag veilig en comfortabel kunnen afdalen. En dan is zo’n iets grotere remschijf in het voorwiel toch een zekerheid.

Conclusie

Waren comfortracers tot voor kort vaak heel saai en duf, dan bewijst Giant met de Defy Advanced Pro 0 dat je in één fiets wel degelijk klasse en blits kunt combineren. De rijkarakteristieken van de Defy zijn nadrukkelijk op comfort gericht en daar moet je wel een beetje aan wennen. 4.999 euro is niet goedkoop, maar als je voor die prijs een volledig in huis ontwikkelde carbon fiets met Ultegra Di2 aandrijving, carbon tubeless velgen en een maximale integratie van de onderdelen krijgt, dan valt er weinig te klagen. Alleen over de diameter van de remschijf en de vorm van het stuur kan je nog discussiëren, voor de rest is het trappen en trappen tot je aan de einder verdwijnt.

Alle details van de Giant Defy Advanced Pro 0 vind je hier.

Gerelateerde artikels