Deel dit artikel:

100% getest: Factor Lando XC

Je hoeft maar een blik te werpen op de Factor Lando XC en je beseft meteen waarvoor dit pareltje bestemd is: pijlsnel en nietsontziend racen. Deze mountainbike ademt gewoon ‘snelheid’ in al zijn vezels. We schoren onze benen, diepten een nauwaansluitend lycra-pakje op uit de kast, staken verse batterijen in de hartslagmeter en gingen ‘weight-weenie-gewijs’ vlammen.

Factor is nog steeds niet de grote naam in de wielerwereld. Akkoord, je ziet de frames meer en meer in het profpeloton (als sponsor van Israel Premier Tech of de dames van Parkhotel Valkenburg) maar al bij al blijft Factor nog steeds een relatieve nieuwkomer. Maar dan wel een nieuwkomer met een doel: high-end bikeframes maken. Dat doen ze reeds langer op de markt van de racefietsen, sinds 2018 zijn daar gravelbikes bijgekomen en begin dit jaar kwamen dan ook de eerste twee mountainbikes – deze Lando XC en een hardtail, Lando HT –  op de markt. De frames van Factor komen in een eerder beperkte oplage en zijn louter en alleen gemaakt om te presteren. Het zijn nog steeds behoorlijk exclusieve fietsen waar vaak ook een navenant prijskaartje aanhangt. Naast frames vervaardigt Factor onder de naam van Black Inc ook wielen en onderdelen (stuur, stuurpen, zadelpen). In carbon, dat spreekt voor zich.

Met de Lando betreedt Factor slechts een heel klein beetje onbekend terrein. Met Rob Gitelis in de rangen heeft Factor al tientallen jaren ervaring in het maken van carbonframes voor ondermeer Santa Cruz, Rocky Mountain, Scott, Canyon… En zoals Factor het ook deed met haar wegfietsen – eerst een ProTour-ploeg sponsoren en met die feedback aan de slag gaan vooraleer een consumentenversie te lanceren – werd ook de Lando eerst stevig aan de tand gevoeld. In wat algemeen beschouwd kan worden als misschien wel de zwaarste mountainbikewedstrijd ter wereld, Absa Cape Epic, stond het Amani Racing Team aan de start met de Factor Lando XC.

Licht en performant frame

Factor heeft dus onderhand een erg ruime kennis op vlak van carbonbewerking en framebouw. En dat resulteert ook in deze Lando XC in een erg stijf en licht frame. De demper werd verticaal gepositioneerd. Op die manier kan Factor meteen profiteren van de sterkte en de grote hoeveelheid materiaal die sowieso standaard rond het bottom bracket benodigd is. Dat betekent dan ook meteen dat er aan de bovenbuis minder nood is aan overdreven veel laagjes carbon. De verticale positionering maakt ook dat de demper helemaal geïsoleerd is van zijdelingse invloeden waardoor de demper minder belast wordt en ook actief blijft op kleine oneffenheden.

Nadeel aan die verticale plaatsing is dat het moeilijk wordt om een tweede bidonhouder te monteren. Aan zowel de onderkant en bovenkant van de bovenbuis zijn nog montagepunten voorzien voor gereedschap, Bento-stijl fietstas of andere accessoires. De rocker is uit een stuk carbon en bijzonder stijf en sterk. Het breed gemonteerde onderste scharnierpunt maakt bovendien handig gebruik van het beschikbare framemateriaal. Om het geheel een strakke look te geven zijn de meeste bevestigingspunten in het frame verwerkt. Het doet wat denken aan de strakke looks van de high-end racefietsen.

Net als de Split Tube overigens waar een kennersoog de Factor Twin Vane Evo in herkent. Maar ook deze ingrepen werden uitgevoerd met een laag gewicht en hoge stijfte in het achterhoofd.  De single pivot ophanging biedt plaats aan de voortreffelijke DT Swiss R232 One-demper.

De Lando is enkel voorzien in een 1x set-up. Race full suspension, weet je wel. Misschien had Factor wel kunnen voorzien in een chain guide of op z’n minst de mogelijkheid tot montage ervan. Niet dat de ketting in een 1x er vaak afvalt, maar die paar extra gram van een chain guide wegen echt niet op tegen tijdens een race langs de kant van de weg je ketting terug op zijn plaats te moeten krijgen.

De remklauw is van het flat mount type en ligt erg mooi in de achterdriehoek tussen staande en liggende achtervorken. Flat mount maakt ook dat de achtervorken helemaal uit carbon kunnen gemaakt worden, zonder legeringen te moeten verlijmen, alweer met het oog op gewichtsbesparing. Let niet op de hier gemonteerde Sram Force. Onderdelen blijven moeilijk beschikbaar en dan is een Sram Force remklauw een prima oplossing.

Factor maakt gebruik van een T47 bottom bracket standaard. Het combineert het gebruiksgemak van een geschroefde trapas aan de stijfheid van 30 millimeter cranks, overigens compatibel met Sram Dub en Shimano 55 millimeter kettinglijnen.

Geometrie

Met 120 millimeter veerweg vooraan en 115 millimeter achteraan moet de Lando XC klaar zijn voor de almaar technische worden crosscountry-parkoersen aan te vallen. Het is een zogenaamde ‘downcountry-bike’, waarbij een lichtgewicht crosscountry-frame gekoppeld wordt met meer veerweg en een progressieve geometrie.

De Lando XC komt hiermee met dezelfde veerweg als bijvoorbeeld Scott Spark. De geometrie van de Factor Lando XC is een schoolvoorbeeld van moderne geometrie voor een snelle crosscountry full suspension. Dat betekent met 67° een vrij vlakke balhoofdhoek en met 75,5° een steile zitbuishoek en 435 millimeter korte chainstays. Toch is de Lando XC een behoorlijk compacte fiets. Dat heeft alles te maken met de reach die met 460 millimeter (maat L) merkelijk korter is dan bijvoorbeeld de 471 millimeter van de Scott Spark of de 470 millimeter van de Specialized Epic. Hou daar even rekening mee, mocht je een Lando XC kopen. Tracht ergens een testrit te regelen zodat je zeker op de juiste maat zit. De waarden en cijfers van de Lando XC maken dat je rijpositie meer bovenop de fiets is. Enerzijds zit je mooi boven de trapas waardoor je alle kracht meteen kwijt kan, anderzijds zit je dichter op het voorwiel zodat een stuurimpuls meteen tot actie leidt en je meer controle krijgt over de voorkant van de fiets.

Onderdelen

De Factor Lando XC is er in twee kleuren en vier maten, ook de aankoop van een los frame behoort tot de mogelijkheden. Wat de onderdelen betreft, is de keuze behoorlijk eenvoudig. Zoals je mag verwachten van dergelijke high-end bike zijn de gekozen onderdelen even high-end. Onze testfiets wordt zo bos en berg ingestuurd met een Sram XX1 Eagle AXS groep met daarbij een crankstel met 34 tanden en Sram Level Ultimate-remmen met 180 millimeter remschijven.

RockShox staat met de SID SL Select met 32 millimeter dikke vorkpoten garant voor een sublieme voorvork. DT Swiss levert de R232 One-demper. Een bedenking bij de plaatsing van die demper: door de krappe ruimte rondom is het aanpassen van je settings of luchtdruk niet meteen het makkelijkste klusje. Op zich niet zo’n enorm probleem; eens die settings goed staan, kom je daar amper nog aan.

Een DT Swiss-lockout op het stuur bedient zowel demper als vork in drie verschillende standen.

Verder is het Black Inc dat de overige onderdelen levert. Dat betekent een prachtig stuur/stuurpencombo en lichte carbon zadelpen. Geen dropper post en dat is best jammer, het zou het rijgevoel op deze snelle bike nog leuker maken.

De Black Inc 27-wielen, waarbij de 27 op de interne velgbreedte duidt, zijn met 1460 gram heerlijk licht. Die wielen draaien rond Black Inc-naven metCeramicSpeed-lagers. Banden tot 2.4” zijn geen probleem voor de Black Inc 27. De Goodyear Peak-banden werden een aangename verrassing voor ons tijdens deze test. 

Test Factor Lando XC

Een eerste indruk liegt nooit. De Factor Lando XC rijdt zoals hij eruitziet en waarvoor hij bestemd is: razendsnel. Maar dan wel zonder dat je het echt in de gaten hebt. Op een of andere manier is Factor erin geslaagd een racy karakter te laten samengaan met een fiets die betrouwbaar en relaxed aanvoelt. Je neemt bochten en technische stroken simpelweg sneller zonder overdreven veel input van zijn berijder. Je hebt eigenlijk nergens het gevoel dat het hard gaat en toch rij je harder dan je eerder deed.

Alles wat je op je pad tegenkomt – beklimmingen, afdalingen, bochten, obstakels – wordt zo efficiënt verwerkt door de Lando XC dat het wel erg makkelijk lijkt te worden. Het lage gewicht, het stijve frame, uitgekiende geometrie en de uitstekend functionerende vering dragen hier zeker hun steentje toe bij. Akkoord, die DT Swiss demper vraagt een beetje meer afstelwerk- en dat is door de plaatsing niet zo eenvoudig – maar eens correct afgesteld, werkt die feilloos als een Zwitserse koekoeksklok. De kinematica van de fiets zorgt voor zowel grip, snelheid als comfort.

De Goodyear-banden hebben een lage rolweerstand maar bieden toch verbazend veel grip, met name in hard aangesneden bochten. De rubbercompound is redelijk soepel waardoor de banden makkelijk kunnen vervormen en zich zo netjes aan de ondergrond van het terrein weten aan te passen. Dankzij de 27 millimeter brede velgen kan je overigens op lage druk rijden, wat ook weer comfort, grip en rolweerstand ten goede komt.

Zelfs met de vlakke balhoofdhoek is de Lando XC een uitstekend klimmer en sprinter en snel je echt wel heel erg snel weg na de bocht. Het lage gewicht van de fiets – onze testfiets tikte af op 10,4 gram – heeft daar zeker zijn bijdrage in. Ook de geometrie die je mooi boven het crankstel plaatst en eerder bovenop de fiets dan erachteraan bengelend hebben hier zeker hun invloed. De bike voelt erg levendig en speels aan. En door de korte reach en dus een zitpositie met meer druk op het voorwiel wordt snelle bochtjes rijden helemaal een feest. Je denkt nog maar aan een bocht en de Lando XC gaat reeds op zijn zij liggen waarbij de gekozen lijn uitstekend wordt vastgehouden.

De drie standen op de DT Swiss-demper bewijzen toch nog steeds hun meerwaarde. Een stand tussen volledig open of helemaal geblokkeerd is vaak erg handig op technische beklimmingen. Met een volledig geblokkeerde demper verlies je al snel grip en controle, een volledig open demper doet je nodeloos energie verspillen. 

Conclusie

We schreven het reeds vaker, maar crosscountry-parkoersen zijn de afgelopen jaren almaar technischer en moeilijker geworden. Rock Gardens, drops, boomwortels, steile beklimmingen en dito afdalingen…. Dat heeft geleid tot een meer progressieve geometrie en in vele gevallen ook een toename van de veerweg. De Factor Lando XC is een schoolvoorbeeld van een moderne en capabele downcountry-racer. Snel, licht, stijf, comfortabel en vergevingsgezind in technische situaties, een onvervalst crosscountry- en/of marathonwapen, hoewel marathonrijders misschien het gebrek aan een tweede bidonhouder kunnen aanklagen.

In tegenstelling tot de Canyon Lux World Cup die brutaal nerveus en zonder compromis mikt op ervaren rijders, is de Factor Lando XC makkelijker te temmen. En net daardoor misschien wel sneller. 

De hier geteste Factor Lando XC is met €8599 niet de goedkoopste fiets, laat dat duidelijk zijn. Maar kijk je even naar de ‘grotere’ merken, dan betaal je voor een gelijkaardig afgemonteerde fiets al snel een paar duizend euro meer. Dat budget zou je kunnen gebruiken om een AXS Reverb dropper post te monteren op je Factor Lando XC. In een markt waar de concurrentie behoorlijk stevig is, zal Factor niet meteen de grootste speler op de markt worden. Dat hoeft ook niet, een beetje exclusiviteit kan nooit kwaad. Maar de Lando XC heeft alleszins alles aan boord om elke crosscountry-rijder meteen te bekoren.

Frame Factor Lando XC (met demper inbegrepen): €4499

Frame Facrtor Lando XC met Black Inc 27-wielen: €6199