Deel dit artikel:

100% Getest: Cannondale Dynam

Cannondale staat niet meteen bekend om zijn helmen maar de nieuwe Dynam heeft een aantal interessante kenmerken die zelfs niet-Cannondale-rijders over de streep zouden kunnen trekken.

Meteen spingt het uiterlijk van de Dynam eruit. In vooraanzicht lijkt hij opgebouwd uit twee centrale ribben en twee zijkanten, waar er onderaan een luchtopening zit. Die vier ‘delen’ van de helm zijn bovenaan verbonden met dunne rails, wat Cannondale de PolyRail-structuur noemt. Die rails moeten de helm verstevigen, licht houden én voor extra koeling zorgen. Ze zorgen er in elk geval voor dat er drie brede luchtstromen je hoofd kunnen verkoelen. Achteraan zijn er voldoende uitlaten om de stroming te bevorderen. Als je wat snelheid maakt, voel je dan ook de wind door je haren gaan en dat is op een warme zomerdag – ja, die zijn er ook nog! – zeer welkom.

De vorm van de helm valt op: love it or hate it.

Mips Air Node

Met een prijs van 160 euro maakt Cannondale het niet al te gek. Er is alvast niet bespaard op de veiligheid, want Cannondale gebruikt de Air Node van Mips, wat er eigenlijk nog gewoon uitziet als gewone padding maar wel even goed functioneert als de plastic Mips-laag die we al kennen. Het voordeel van deze uitvoering van Mips: de veel betere integratie in het geheel, wat niet alleen zorgt voor een laag gewicht maar ook betere ventilatie en minder uitgetrokken haar, want de eerste generatie van Mips durfde al eens wat haartjes vastgrijpen. Hoe het werkt: de padding zit met kleine velcro’s vast aan de helm en die laten los bij een val, zodat ze opnieuw voor die essentiële beweging zorgen die de impact van een crash beperken. Je moet wel zorgen dat de velcro’s in de helm vast blijven kleven, dus af en toe eens de binnenkant van je helm checken kan geen kwaad.

De Mips-laag is bij de Air Node enkel de padding die met kleine velcro’s (herkenbaar aan de bolletjes op de padding) in de helm vastzit.

Het EPS-schuim bevat ook grijze en witte spikkels, wat voor een aparte look zorgt die we wel konden smaken. De buitenschaal is helemaal versmolten met het schuim – de welbekende ‘inmold-constructie’ – zodat de helm goed beschermd wordt tijdens het dagelijkse gebruik. In de kleine voorste luchtopeningen passen de poten van je bril en die blijft daar ook zitten dankzij de zachte FrameLock Grippers.

Belangrijk is de pasvorm van een helm. Wij konden alvast perfect overweg met de Dynam. De helm bleef goed op zijn plaats zitten en knelde nergens. Het afstelsysteem omsluit het hele hoofd, zodat het aanpassen naar ruimer of strakker niet voor knelpunten zorgt. Er zijn achteraan drie openingen waarin je het verstelsysteem kan vastklikken. Daarmee laat je de achterkant hoger of lager op je hoofd aangrijpen. De laagste stand bleek voor ons ideaal. De zachte riempjes klik je vast met de magnetische Fidlock-sluiting. Die kan je met één hand openen en het sluiten gaat nog vlotter.

Conclusie

Ondanks zijn 320 gram in maat medium – de lichtste helmen zitten rond de 200 gram – vonden we niet dat de Cannondale Dynam storend zwaar was. De uitstekende pasvorm zorgde daarvoor. Dankzij het Mips-systeem en de goede ventilatie durven we het een aanrader in deze prijsklasse te noemen.

Prijs: 160 euro

Meer info op de website van Cannondale >>

Gerelateerde artikels