Deel dit artikel:

100% Getest: BBB NanoStrike Combo

BBB is flink met de bezem door zijn verlichtingsaanbod gegaan. Niet alleen gingen de krachtige lampen voor offroad gebruik overboord, tegelijk werd een aantal modellen opgefrist en nieuwe lampjes geïntroduceerd. Voor wie geen fortuin aan zijn fietsverlichting wil uitgeven, maar toch veilig op weg wil gaan in duistere omstandigheden is er de NanoStrike koplamp (42,95 euro) en het Signal achterlicht (29,95 euro). Als koppeltje te koop in de NanoStrike Combo aan 69,95 euro.

NanoStrike

BBB somt de technische specificaties van de NanoStrike koplamp netjes op in een video, dus in plaats van de hele mikmak over te schrijven wordt u vriendelijk verzocht om het filmpje hiernaast eens te bekijken. Zodat we hier meteen door kunnen naar onze bevindingen met de koplamp.

De allerbelangrijkste reden als klant om voor de NanoStrike koplamp te kiezen, is het bijna belachelijke gebruiksgemak. Het lampje weegt slechts 70 gram en bevestig je met een lange rubber strap om eender welk stuur. De uitstulping op de lamphouder werd aangepast zodat de rubber strap beter op zijn plaats blijft zitten en de lamphouder is voorzien van een slede waar de lamp netjes in schuift. Je kan dus de strap op het stuur laten zitten als je de fiets ergens parkeert, al is dat houdertje dan wel in een handomdraai gejat. Dus maar beter gewoon de hele strap + verlichting van het stuur halen, dat gaat minstens even snel.

Dankzij de geheugenfunctie floept het licht aan in de brandmodus die je als laatste gebruikte, met de zachte drukknop bovenop de lampbehuizing (ook prima te bedienen met dikke winterhandschoenen) scroll je door de zes modi (low = 15 lumen, standard = 130 lumen, high = 250 lumen, boost = 400 lumen, flash = 100 lumen en day flash = 400 lumen). Die 400 lumen boost-functie moet je vooral zien als een extraatje dat je achter de hand houdt voor boerenwegeltjes waar het echt stikdonker is, voor de rest van de tijd laat je de lamp beter in de standard of high modi staan om de batterij niet te snel leeg te trekken. In theorie heeft de accu genoeg jus aan boord om de lamp in de hoogste brandmodus ruim twee uur te laten schijnen (waarna ze vanzelf op een lagere stand overschakelt om je toch nog veilig thuis te krijgen), maar die waarde is nogal afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Fiets je op gewone doorgaande wegen (met straatverlichting), dan heb je aan die 250 lumen wel genoeg. Voor offroad gebruik zal de NanoStrike sowieso een tikkeltje te licht uitvallen, daarvoor zijn er betere lampen te koop (die ook wel een pak meer kosten).

Signal

Het Signal achterlicht zit al een eeuwigheid in de BBB line-up, maar voor deze winter werd het lampje compleet opnieuw ontwikkeld. Ook van deze lamp maakte BBB een video met alle producteigenschappen (zie hiernaast), dus daar gaan we niet dieper op in. De grootste vernieuwing aan het achterlichtje is dat de aan/uit knop naar de achterkant van de lampbehuizing verhuisde zodat het volstaat om de lamp tegen de zadelpen aan te drukken om het aan/uit te zetten of om van brandmodus te veranderen. En dat is wel zo handig, zo hoef je in het half donker niet meer naar de aan/uit knop onder je achterwerk te zoeken om de verlichting te bedienen. Ook de Signal wordt met een lange rubber strap om de zadelpen of staande achtervork bevestigd, het stuk rubber dat het contactpunt tussen lamp en zadelpen beschermt tegen krassen doet eveneens dienst als afdekkap van de USB-laadpoort en is onderdeel van de rubber strap. Netjes gemaakt allemaal, niks op aan te merken.

Ook hier is er keuze uit meerdere brandmodi (vijf in totaal), al ontgaat me daarvan het nut een beetje. Want als je snel wil opgemerkt worden door achteropkomend verkeer (zowel overdag als ’s nachts), dan kies je volgens mij sowieso best voor een heel heldere én knipperende modus. In het geval van de Signal kom je dan bij de Day Flash modus uit die met zijn 50 lumen een heel goede zichtbaarheid geeft. Beperk je je trouwens tot één modus die je gebruikt, dan is de geheugenfunctie van de lamp pas echt een meerwaarde. Zelfs in de hoogste knippermodus is de brandduur van het achterlicht zo goed dat ik onderweg een beetje de tel ben kwijt geraakt. Gewoon na een rit of vijf van twee uur in het donker de Signal een keer terug opladen volstaat om je veiligheid in het verkeer te garanderen.

Conclusie

Het Signal achterlicht is sowieso een no-brainer. Voor 29,95 euro is dat een toppertje: degelijk gemaakt, handig in gebruik en voorzien van een prima batterij. De verplaatsing van de aan/uit knop naar de achterkant van de lampbehuizing was best een slimme ingreep. Of je de Signal in pakket koopt met de NanoStrike koplamp hangt er een beetje van af. Voor intensief gebruik (lees: dagelijks trainen/pendelen over hele kleine onverlichte wegen) zijn er betere opties, fiets je voornamelijk in stedelijk gebied waar er al veel straatverlichting is, dan voldoet de NanoStrike.

Alle details over de NanoStrike Combo vind je hier.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE