Deel dit artikel:

Wilier USMA SLR: Italiaans snelle hardtail

Bij sommige mountainbikes heb je aan een oogopslag voldoende om het inzetbereik te kennen. De gloednieuwe Wilier USMA SLR is er zo eentje: pijlsnel en nietsontziend crosscountry-racing.

Het Italiaanse Wilier – opgericht in 1906 – heeft een lange traditie op vlak van technologische innovaties. Hun roots liggen vooral op de weg, maar in hun gamma vinden we eveneens vier modellen mountainbikes terug. Twee compromisloze racers – deze USMA SLR en de full suspension URTA SLR – en twee beter betaalbare bikes, full suspension 110FX en hardtail 101X. De USMA SLR is de ‘race-ready’ hardtail die voortaan samen met de URTA SLR de topmodellen uit het mountainbike-aanbod van Wilier vormen. 

Lichtgewicht

Het hele ontwerp van de USMA SLR is gebaseerd op een laag gewicht. In mountainbike-wedstrijden wordt het verschil op de vaak erg steile hellingen gemaakt. Klimmen is fysisch zwaar en wanneer je fiets vederlicht is, stuif je toch meteen een pak sneller de berg op. Een lichtere fiets houdt je ook gewoon fitter aan het eind van de rit of wedstrijd. Het frame van USMA SLR weegt slechts 850 gram. 

Wilier gebruikt voor het USMA SLR-frame dezelfde carbontechnologie als diegene die we reeds kennen van hun high-end racefietsgamma. Hus-Mod carbon werkt met kwalitatief hoogwaardige carbonvezels die in erg sterke vezelmatten in verschillende richtingen worden gelegd. Hierdoor voorziet Wilier meer materiaal op de meest belaste plaatsen en kan er minder materiaal voorzien worden op die plaatsen waar dat mogelijk is. Omdat een mountainbike toch een stuk zwaarder belast wordt dan een racefiets, werden de raakpunten van de buizen extra verstevigd.

Net als bij de full suspension kan ook deze USMA SLR voorzien worden van een monocoque carbon stuur en stuurpen uit een stuk. Dat verhoogt niet enkel het comfort, het geeft de cockpit een strak en gestroomlijnd uiterlijk mee. Twee gaten in de balhoofdbuis zorgen voor de interne kabelgeleiding.

Geometrie

Weinig verrassend in de geometrie, ook hier gelden de moderne wetten van langere reach, vlakkere balhoofdhoek en korte chainstays. Om de fiets levendig en speels te maken, werden de chainstays 425 millimeter kort, terwijl er wel nog steeds banden tot een breedte van 2.4” gemonteerd kunnen worden. De zitbuishoek is met 75° behoorlijk steil waardoor je steeds in de perfecte positie zit om je kracht kwijt te kunnen. De balhoofdhoek wordt 67,75° vlak. Gecombineerd met een reach van 430 millimeter en een lagere bottom bracket drop zit je mooi gecentreerd en krijg je een betere stabiliteit in de afdaling.

Zonder er ook maar een meter mee gereden te hebben, hebben we de indruk dat de USMA SLR wel eens een opwindende en pijlsnelle race-hardtail zou kunnen zijn. Snel in de beklimming, speels in de bocht en stabiel met vertrouwen in de afdaling, wat verwacht je eigenlijk nog meer van een hardtail?

Prijzen en varianten

De USMA SLR komt er in vier modellen waarbij je telkens de keuze krijgt uit drie verschillende wielsets. Het topmodel wordt uitgerust met de draadloze Sram Eagle XX1 AXS-groep en is verkrijgbaar met Miche K1 carbonwielen (€9700). Diezelfde fiets met Miche K4-carbonwielen komt op €9300, met Miche 966-wielen kost je deze configuratie €8300. Verder is er een versie met de Shimano XTR-groep waarbij je opnieuw keuze krijgt uit de drie verschillende wielsets. Een Sram GX AXS en een Shimano XT-versie maken het gamma compleet. Een los frame is eveneens beschikbaar aan €2800.

Bekijk ook even de best wel grappige video.

Meer info via wilier.com