Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wilier lanceert lichtgewicht e-racer met de nieuwe Mahle X20

Nieuws uit de keuken van Wilier. Het Italiaanse merk heeft een nieuwe e-racer gelanceerd, de carbon Filante Hybrid. In de elektrische fiets zit de gloednieuwe Mahle X20-motor geïntegreerd. Dit is op het moment het lichtste e-bikeaandrijfsysteem op de markt.

De nieuwe Filante Hybrid moet het klassieke wegfietsgevoel en -gedrag van Wilier combineren met de soepele ondersteuning van de Mahle X20-achternaafmotor. De Filante Hybrid verlengt je ritten, zonder het gevoel te geven dat je met een zware, logge e-bike van huis bent. Opgebouwd met Dura-Ace-onderdelen weegt hij volgens Wilier een slordige 10,3 kilo (dat is een pak lichter dan zijn voorganger, de Cento10 Hybrid). Wissel je het achterwiel voor een normale (zonder naafmotor), dan zakt het gewicht met zo’n 2 kilo.

Wilier zegt dat de geometrie van de Hybrid Filante vergelijkbaar is met die van de endurance racefietsen van het merk. De fiets heeft een stack van 566 millimeter en een reach van 379 millimeter in maat M. Dat is gelijk aan de Cento10 Hybrid, maar meer ontspannen dan de stack van 538 millimeter en de reach van 388 millimeter van de Filante SLR.

De Filante Hybrid frameset heeft misschien niet dezelfde agressieve geometrie als de racefietsen van Wilier, maar hij heeft wel hetzelfde framemateriaal. Net als de Filante SLR en de Rave SLR gravelbike van het merk is het frame van de Filante Hybrid gemaakt van HUS-MOD carbon, gemixt met vloeibare kristalpolymeren, waarvan wordt gezegd dat het lichtgewicht en responsieve frames creëert.

De Filante Hybrid heeft dezelfde aerodynamische carbon zadelpen als de Filante SLR. Alle kabels worden binnendoor geleid. Op het frame passen banden tot 32 millimeter. Daarmee is de e-racer volgens Wilier in lijn met de heersende trend.

De Filante Hybrid moet op de markt vooral hoge rapportpunten scoren met het volledig nieuwe Mahle X20-aandrijfsysteem met naafmotor, gemaakt in Slovenië. Met, volgens Mahle, een gewicht van ongeveer 3,5 kilo is de complete aandrijflijn zo’n 100 gram lichter dan het oude systeem, de X35. Tegelijkertijd wordt nog steeds dezelfde 250 watt aan vermogen geleverd. Het koppel is 60 newtonmeter. Mahle geeft aan werk te hebben gemaakt van een natuurlijker weggevoel. De ingebouwde sensoren zijn verbeterd.

Het bereik van deze e-racefiets varieert sterk, afhankelijk van hoe je hem berijdt. Aangezien je waarschijnlijk het grootste deel van de tijd boven de 25 kilometer per uur zult rijden, verwacht Wilier dat het X20-systeem in combinatie met de interne batterij (250 wattuur) bij gemiddeld gebruik voldoende is om 100 kilometer te rijden. Het bereik van de Filante Hybrid kan verlengd worden met de Extended Range-batterij (185 wattuur). Zoals altijd geldt dat onder meer het gewicht van de berijder, de ondersteuningsmodus, het wegdek en het wegprofiel een stempel drukken op de actieradius.

Op het aerostuur van carbon van de nieuwe Filante Hybrid zit de Pulsar One fietscomputer gemonteerd. Dit compacte apparaat heeft een 2,1” display dat real-time inzicht geeft in alle actuele relevante ritdata. Pulsar One is via het ANT+-protocol te verbinden met sensoren, zoals een cadans-, power- en hartslagsensor. De interface waarmee je het aandrijfsysteem bedient (iWoc) zit geïntegreerd in de pen.

Aan de lichtgewicht carbon frameset, het lichtgewicht e-aandrijfsysteem en de hoogwaardige specificaties hangt een prijskaartje. De goedkoopste modellen beginnen bij 9.300 euro. Dan krijg je de fiets afgemonteerd met Ultegra Di2. Voor de topmodellen moet je nog iets dieper in de buidel tasten. Voor 12.300 euro krijg je hem afgemonteerd met Dura-Ace Di2, voor 12.500 euro met Red AXS, in beide gevallen met Wiliers carbon wielen. Alle modellen (van XS tot XXL) zijn nu te bestellen bij de Wilier-dealers.