Strooizout is in de eerste plaats prettig, want daarmee blijven de wegen begaanbaar en kun je dus blijven fietsen, met een kleiner valrisico. Tegelijkertijd kan het zout funest zijn voor je fiets en materiaal. Het bijt behoorlijk en staat het toe dat vocht op kleine plaatsen kan komen. Zonder onderhoud te plegen is de kans groot dat de ketting roest en de derailleur op den duur dienst weigert. Met eenvoudig onderhoud valt een hoop leed te voorkomen en bespaar je onnodige kosten voor vervangingsonderdelen.
Houd je aandrijflijn ingevet
Bij gebruik van je racefiets, mountainbike of gravelbike (eigenlijke alle fietsen met derailleur) in de winter moet je in opperste staat van paraatheid zijn. Met name de combinatie van pekel en water kan schadelijk zijn. Daardoor kruipt het zout overal tussen, ook tussen de lagers en draaiende delen van de fiets. De allerbelangrijkste tip: houd je aandrijflijn goed ingevet. Doe dat voorafgaand aan je rit. Je kunt dit natuurlijk eenvoudig zelf doen. Er zijn genoeg merken met goede onderhoudsproducten.
Spoel de fiets snel af met koud water
Naast zout en water heb je te maken met modder en zand. Voor alle vuiligheid geldt: spoel de fiets zo snel mogelijk na de rit af, zeker als er pekel is gestrooid. Als je te lang wacht heeft de zoutoplossing meer tijd om in te werken op de draaiende onderdelen van de fiets. Spoel bij voorkeur met koud water af, omdat warmer water het strooizout helpt oplossen. Daardoor kan het nog verder invreten in de ‘vergeten hoeken’ van de aandrijflijn. Na de spoelbeurt en reiniging met de ontvetter droog je de fiets en vet je de ketting wederom in.
Gebruik de juiste wet lube
In de zomer werken we veelal met een lichtere kettingwax of -olie. Het voordeel van een dunner goedje is dat de frictie vermindert en dat je minder vuil aantrekt. De prestaties zijn dus optimaal. In de winter heb je vaak te maken met natte omstandigheden. Door regen en opspattend water kan de kettingolie wegspoelen, waardoor je ketting niet of minder goed beschermd is. Kies daarom voor een speciale lube die waterbestendig is. De fietsspeciaalzaak kan je prima helpen om het juiste middel te kiezen.
Neem een pekelfiets
Wil je je dure fiets niet blootstellen aan de gevaren? Neem dan voor de extreme omstandigheden een oude fiets die je toevallig nog in de garage had staan of koop ergens een tweedehands fiets waarop je net iets minder zuinig hoeft te zijn. Oftewel, neem een pekelfiets. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om enkele onderdelen te monteren. Steek bijvoorbeeld een goedkopere wielset, aangezien de wiellagers moeilijk schoon en droog te houden zijn.