Deel dit artikel:

Weektip: hoe vervang je je remschijven?

In mountainbikeland zijn remschijven de standaard en ook op steeds meer racefietsen zien we ze terug. Voor ieders veiligheid is het van belang dat deze tiptop in orde zijn. Zodra ze versleten zijn, is vervanging noodzakelijk. In deze weektip leggen we uit wat erbij komt kijken als je fiets om nieuwe schijven roept.

Telkens als je remt, slijt de schijf een stukje af. Hij wordt daardoor dunner. Op diverse schijven staat aangegeven wat de minimale dikte moet zijn om een goede en veilige remweg te kunnen garanderen. Per fabrikant kan dat verschillen. Als de dikte onder de voorgeschreven millimeters duikt, dan is het zaak om werk te maken van vervanging.

Vervangen of niet?

Met een schuifmaat kan je heel eenvoudig meten of de dikte nog oké is. Je zet de maat op twee punten van de schijf: eerst op het deel van het oppervlak dat het remsysteem gebruikt om te remmen, vervolgens op het deel dichter bij het midden van de schijf. Als er meer dan 0,2 millimeter verschil zit tussen de dikte van beide punten, dan moet de schijf ingewisseld worden voor een nieuwe.

Een tweede indicator voor vervanging is de rechtheid van de schijf. Als hij een tik heeft gehad en daardoor iets gebogen is, dan is het ook zaak om hem te vervangen. Je kunt dit eenvoudig nagaan door de schijf op een vlakke ondergrond te leggen. Druk de punt van je vinger op de schijf (bij voorkeur met handschoen aan om de schijf schoon/ vetvrij te houden). Als hij hierdoor aan de andere kant ‘opwipt’, is het tijd voor vervanging. Terugbuigen is lang niet altijd een optie.

Juiste vervangingsmaterialen

Let bij het bestellen van de remschijf op dat je de juiste maat kiest. Er zijn namelijk uiteenlopende groottes verkrijgbaar, variërend van 140 millimeter tot wel meer dan 200 millimeter diameter. Op de originele schijf staat bijna altijd aangegeven wat de diameter is. Zo niet, dan zul je hem zelf moeten opmeten. Let ook op het verschil tussen voor en achter: soms zijn beide schijven niet even groot. Dit heeft te maken met het noodzakelijke remvermogen: hoe groter de schijf, hoe groter het remoppervlak en hoe harder je kunt remmen.

Zorg er ook voor dat je de juiste remblokken in huis haalt. Deze remblokken zitten in de remklauw verstopt. Ze zijn leverbaar met verschillende materialen: zachte en harde. Sommige remsystemen lenen zich alleen voor zogeheten resin remblokken. Dit is de zachte variant. Op de remschijven staat dit vrijwel altijd vermeld.

Centerlock- of 6-gaatsbevestiging?

Voordat je kunt overgaan tot vervangen, is het nog van belang om duidelijk te hebben met wat voor bevestiging je te maken hebt: een centerlock- of 6-gaatsbevestiging. Het verschil daartussen is dat de remschijf met een 6-gaatsbevestiging met zes bouten wordt vastgemaakt. Bij de variant met centerlock zit in het midden een sluitring. In de video hieronder wordt per type uitgelegd hoe je de remschijf kunt vervangen.

Gerelateerde artikels