Deel dit artikel:

Ultieme racer binnen de Origine Axxome-familie: RR

Na twaalf jaar van ontwikkeling lanceert Origine de ultieme versie van zijn racefiets: de Axxome RR. Met deze fiets schotelt het fietsenmerk wedstrijdrijders de lichtste en meest directe Origine ooit voor. De RR vervoegt de Axxome GTR en Axxome GTO.

In 2013 begon het voor Origine met Axxome, een racefiets die prestaties aan een laag gewicht en veel comfort koppelde. De constructeur bleef de Axxome doorontwikkelen en telkens werd de fiets technologisch verfijnder, lichter, directer en
preciezer. Met als hoogtepunt de Axxome III GTR die tot fiets van het jaar verkozen werd.

De Origine-ingenieurs rustten niet op hun lauweren en bleven op zoek naar mogelijkheden om het gewicht verder te verlagen en de fiets toch directer en reactiever te maken. Ze belandden al snel bij de meest exclusieve materialen en de meest vooruitstrevende processen. Met het RR-project wilde Orgine een radicale Axxome creëren voor wedstrijdrijders die op zoek zijn naar een minimaal gewicht en maximale prestaties.

Een uitzonderlijke vezel, een nieuwe lay-up en vooruitstrevende mallentechniek

De Axxome RR steunt op drie technologisch pijlers: de meest exclusieve carbonvezel op de markt, een volledig opnieuw ontworpen lay-up én vooruitstrevende mallentechniek.

De nieuwe lay-up is zone per zone geoptimaliseerd om de dikte en oriëntatie van de vezels nauwkeurig aan te passen aan de werkelijke mechanische belastingen. Door in elke zone van het frame een andere lay-out toe te passen konden de ingenieurs de stijfheid van elke van die zones haarfijn tunen, met bijzondere aandacht voor de bracketpartij en de achterdriehoek. Kwestie van de trapkracht zo efficiënt mogelijk bij het achterwiel te krijgen.

De keuze voor de zeer high-modulus M40X vezel, een materiaal dat Toray® voorbehoudt aan een select gezelschap
fabrikanten. Deze vezel, afkomstig uit de luchtvaart en gebruikt in de Formule 1, is uitzonderlijk vanwege zijn stijfheid/gewicht verhouding. Deze vezel is bijzonder complex om te gebruiken en wordt om die reden zelden ingezet voor producten die in serie gemaakt worden. Maar de M40X vezel is wel van essentieel belang als je op zoek bent naar een frame met de beste verhouding tussen gewicht en prestaties.

De introductie van UML 2, een nieuwe mallentechniek die een nog nauwkeurigere verdichting van de vezels
mogelijk maakt, maakt dat er geen harsresten in de framebuizen achterblijven.

Stijfheid voor radicaal rijgedrag

De combinatie van bovenstaande drie innovaties zorgen voor een torsiestijfheid van de hoofddriehoek die 6 % hoger ligt dan die van de Axxome GTR. Op de weg resulteert dat in een radicaal ander rijgedrag: scherper, reactiever… een directe verbinding met het asfalt.

Laag gewicht, sterk karakter

Met een gewicht van 749 gram (maat medium) zet het frame van de Axxome RR een nieuwe standaard voor lichtheid bij Origine, 14% lichter dan de Axxome GTR. De complete fiets weegt slechts 6,35 kg zoals hier gepresenteerd, een opmerkelijk gewicht dat de Axxome RR tot een van de lichtste fietsen op de markt maakt, zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid en betrouwbaarheid. Dit gewicht, in combinatie met de volledig opnieuw ontworpen interne architectuur van het frame, zorgt voor een rijgedrag dat zowel strak als nauwkeurig is, met een onmiddellijk gevoel van rendement. Dit is een pure wedstrijdfiets, ontwikkeld om snel mee te rijden, over lange afstanden.

Gerelateerde artikels