We berichtten er vorige maand al over: SRAM stapte samen met negen WorldTour-teams die het sponsort naar de rechtbank om op juridische wijze een stokje te steken voor enkele maatregelen die de UCI wil nemen om de veiligheid in de koers te vergroten.
UCI-maatregel in strijd met wetgeving rond eerlijke concurrentie
Vooral het ‘Maximum Gearing Protocol’ raakte SRAM waar het pijn doet. Die regel stelt dat per omwenteling van de aandrijving de fiets een voorwaartse beweging van maximaal 10,42 meter mag maken. Het is allemaal vrij theoretisch, maar die waarde komt overeen met één omwenteling van een 54×11 groepset. Het probleem voor SRAM is echter dat het kleinste tandwiel op hun cassettes slechts 10 tanden telt en dat zij als onderdelenfabrikant dus hard getroffen worden door de nieuwe regulering die vanaf 2026 al zou ingaan. Dit aangezien alle teams die met SRAM-onderdelen koersen SRAM Red AXS groepsets gebruiken met een 54×10 vertanding.
De Belgische mededingingsautoriteit heeft nu geoordeeld dat deze UCI-regel in strijd is met de Belgische en Europese wetten rond eerlijke concurrentie. Als gevolg zal de maatregel dus niet ingaan en kan er gekoerst blijven worden met SRAM-groepsets met een maximale vertanding van 54×10.
Weinig transparant
Bovendien hekelt SRAM ook de weinig transparante en willekeurige manier waarop de UCI dit soort maatregelen invoert. Dat gebeurde volgens het Amerikaanse merk zonder overleg met andere stakeholders binnen de wielerwereld. Volgens SRAM zou deze limitering van de versnelling ook weinig tot niets veranderen aan de veiligheid tijdens wielerwedstrijden. Het voerde naar eigen zeggen zelf onderzoek uit tijdens de Tour de France dit jaar en bracht alle valpartijen in kaart. Volgens SRAM was er geen correlatie te vinden tussen het aantal valpartijen en de 54×10 versnellingsverhouding.
Case closed? Zou kunnen. Al hebben we een donkerbruin gevoel dat hierover het laatste woord nog niet is gezegd.



