Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

SRAM neemt Time-pedalen onder zijn vleugels

SRAM heeft de aankoop van Time Sport-pedalen van Rossignol Group afgerond. Cardinal Cycling Group nam eerder dit jaar de fiets- en frameactiviteiten van Time over en nu komt ook het gedeelte met de pedalen in andere handen. Wij zijn alvast benieuwd tot welke nieuwigheden de overnames zullen leiden.

De overname voegt wederom een merk toe aan SRAM’s portfolio naast RockShox, Avid, Quarq, Zipp en Truvativ. Hoewel het bedrijf uit Chicago vrijwel elk ander onderdeel voor racefietsen en mountainbikes aanbiedt, is het nog niet actief in de pedaalbusiness. De markt voor pedalen met vermogensmeting zit in de lift en deze overname lijkt voor SRAM de perfecte mogelijkheid om een eigen lijn te lanceren.

Time Bikes en Time Sport

Onder Rossignol kon Time nooit echt floreren, een verkoop was onvermijdelijk. “Ik ben erg blij dat we twee uitzonderlijke kopers voor Time gevonden hebben,” zegt Scott Rittschof, de senior vicepresident van Rossignol Group, aan bicycletrailer.com. “Elk bedrijf brengt unieke sterke punten om Time vooruit te stuwen.” Cardinal en SRAM gaan wel afzonderlijk te werk. Cardinals fiets- en frameactiviteiten zullen het merk ‘Time Bikes’ gebruiken en SRAM zal het merk ‘Time Sport’ toepassen voor zijn pedalen. Klanten kunnen nog steeds contact opnemen met Time gedurende de overgangsperiode tot medio 2021.

Powermeterpedalen

SRAM koopt naast Times volledige assortiment race- en mountainbikepedalen ook de schoenplaatjes en alle gerelateerde patenten. SRAM’s stap komt op een moment van grote interesse rond powermeterpedalen. Pedalen met vermogensmeting van Garmin en Favero Assioma zijn een succes geworden en Wahoo’s aankoop van Speedplay wordt gezien als een voorbode op de productie van powermeterpedalen. Nieuw is vermogensmeting niet voor SRAM. Het nam in 2019 zowel Quarq als PowerTap over.

Time blijft bestaan

“Time is een legendarisch merk en was een pionier op vlak van trapergonomie. Een van onze doelstellingen is het behoud van de geschiedenis en het erfgoed van Time. Daarnaast willen we hun levenswerk op vlak van innovatie en kwaliteit voortzetten,” benadrukt Ken Lousberg, CEO van SRAM, aan bicycletrailer.com. Het merk Time blijft dus als apart onderdeel voortleven onder de vleugels van SRAM.