Deel dit artikel:

SRAM maakt draadloos schakelen toegankelijk

SRAM heeft met zijn nieuwe groepset GX Eagle AXS de goedkoopste, elektronisch aangedreven MTB-aandrijflijn gemaakt. Geen kabels en draden, enkel puur schakelgenot voor een zacht prijsje in vergelijking met concurrerende merken.

Voor 620 euro heb je alles wat je nodig hebt: een derailleur, shifter, batterij en oplader. Hiermee is de draadloze variant wel nog steeds drie keer duurder dan de gewone GX-set. De groepset komt op de markt na de XX1 en X01 Eagle AXS. Wat is dan het grote verschil? Het gewicht.

Een tikkeltje zwaarder

De derailleur weegt ongeveer 470 gram vergeleken met 350 gram voor de XX1 versie. De gewichtstoename is simpel te verklaren: er werd eenvoudiger materiaal gebruikt voor bijvoorbeeld de derailleurkooi en de derailleurwieltjes. Niet zo’n groot verschil, maar voor gewichtfreaks kan dat zeker tellen. Trouwens, voor een derailleur van de XX1-groep betaal je al snel evenveel als de volledige GX-set.

Dezelfde technologie als duurdere modellen

De nieuwe GX Eagle AXS-derailleur is voorzien van dezelfde technologie als die van de X01 en XX1 AXS. Hieronder verstaan we een Type-3 Roller Bearing Clutch om het klapperen van de ketting te verminderen en SRAM’s Overload Clutch die de kans op schade verkleint als de derailleur een stootje krijgt. Eveneens is er een grotere kettingomwenteling mogelijk rond de cassette dankzij de jockey wheel offset en werd meer bodemvrijheid gecreëerd in vergelijking met de mechanische SRAM Eagle.

Schakelen naar ieders voorkeur

De vorm van de shifter is identiek aan die van de X01- en XX1-groep. Via de SRAM AXS-app is het mogelijk om de werking ervan naar eigen voorkeur in te stellen. Waar sommigen de voorkeur geven aan een derailleur die de ketting omhoog beweegt bij het opschakelen en omlaag bij het naar beneden schakelen, geven andere renners de voorkeur aan een tegenovergestelde oriëntatie. Dit aanpassen kan makkelijk zelf en is in een handomdraai gebeurd.

Gerelateerde artikels