Deel dit artikel:

Specialized Mondo moet snelste endurance-band worden

Een brede, lekbestendige band voelt al te vaak aan als een logge tractorband. Specialized gebruikt daarvoor de T2/T5-rubbersamenstelling van de S-Works Turbo voor de nieuwe Mondo-band. Na een optreden in Paris-Roubaix en winst in de Belgian Waffle Ride-gravelrace is hij nu ook beschikbaar voor het publiek.

Volgens Specialized is de S-Works Mondo 11% efficiënter (minder rolweerstand, dus) en 5% lichter dan de concurrentie in het segment van de endurance-banden. De Amerikanen noemen het dan ook de optimale combinatie van snelheid en duurzaamheid. Het is dan ook de band voor wie alles wil: een lange levensduur, hoge lekbescherming en het snelheidsgevoel van een pure koersband.

Net als bij de S-Works Turbo kiest Specialized opnieuw voor de mix van T2 en T5. Die eerste zorgt in het middenstuk van de band voor een lage rolweerstand en hoge duurzaamheid, het tweede, zachtere Gripton-rubber voor grip op de zijkanten.

De S-Works Mondo werd zowel op de weg als in het labo getest.

Twee soorten lekbescherming

Onder het rubber van het loopvlak vind je de Blackbelt-lekbescherming. Die is nu van aramide en dat dat materiaal is gekruist geweven om 12% beter te beschermen dan vroeger. De Grid Race-bescherming behoedt de flanken van stootlekken en insnijdingen. Die dubbele laag van gekruist geweven panelen van polyamide is aangebracht aan de zijkanten. Daar zijn soepelheid en flexibiliteit belangrijk, vandaar de keuze voor een open structuur die niet gemakkelijk scheurt. Een dergelijke zoektocht naar een ideale mix van materialen lijkt op de queeste naar de heilige graal. Specialized benadrukt dat elke plek in de band andere materiaaleigenschappen vraagt, vandaar de verschillende benaderingen bij Blackbelt en Grid Race.

Het soepele karkas heeft een dichtheid van 120 tpi en de hieldraad, die uiteraard ook compatibel moet zijn met de nieuwere hookless velgen, is van een geweven nanovezel. Die kan hoge en lage druk aan op elk type velg, en zorgt toch voor een vlotte installatie op de velg. De tubeless-ready constructie heeft een voldoende luchtdichte laag om lange ritten aan een constante druk te kunnen afwerken. Toch is het gewicht laag, volgens Specialized 5% lager dan de concurrentie. Dat vertaalt zich in 310, 330 en 360 gram voor de breedtes 28, 32 en 35 mm.

Thuis op slechte wegen

Russel Finsterwald koos de breedste versie voor de Belgian Waffle Ride, vanwege de afwisseling tussen verharde en onverharde wegen. Die keuze leverde hem de zege op. Ook in Parijs-Roubaix dook de nieuwe S-Works Mondo op. Het is dan ook een band die zich thuisvoelt op lastige parcoursen. Slechte wegen, kasseien en grind vormen geen probleem.

De S-Works Mondo kost 80 euro en komt in drie maten: 28, 32 en 35 mm. We hebben de banden net in test, dus hou onze kanalen in de gaten voor een testverslag.

Onder meer Kasper Asgreen reed er Paris-Roubaix mee.