Het is – hoe kan het ook anders – COVID en de daaruit voortvloeiende stockperikelen die ertoe hebben geleid dat Specialized nu met de grove borstel door het rubberassortiment gaat. Het aantal types banden wordt van 256 (!) teruggedrongen naar 122 in 2026. Maar dat betekent niet dat Specialized minder types fietsers wil bedienen, integendeel. Door duidelijke keuzes te maken, een pak bandensoorten te herwerken en door toch enkele nieuwe banden te lanceren, wil het merk het vooral makkelijker maken voor z’n klanten.

Nieuwe RapidAir TLR als allersnelste wegband
De S-Works Turbo TLR was binnen het Specialized-gamma lange tijd dé referentieband in koers, maar met de RapidAir TLR ligt de focus volledig op snelheid. Tim Merlier boekte er al overwinningen mee in onder andere de UAE Tour en deze week nog Parijs-Nice. Volgens Specialized is de RapidAir TLR de ultieme wedstrijdband: 1,3 W sneller dan de Continental Aero en in vergelijking met de S-Works Turbo heeft de band 3 watt minder rolweerstand, 2 watt minder ‘aero drag’ (ofte luchtweerstand) en hij is 25 gram lichter. Over een afstand van 40 kilometer zou de band je 33 seconden sneller maken wanneer je gemiddeld 45 km/uur rijdt. De RapidAir TLR komt in twee breedtes – 26 en 28 mm – en heeft een karkas van 120 TPI (threads per inch).

De S-Works Turbo TLR blijft wel in het assortiment en is volgens Specialized een ideale keuze voor wie snelheid toch aan duurzaamheid wil koppelen. Perfect voor wedstrijden in alle seizoenen, maar ook voor trainingen. De nieuwe Turbo TLR-band heeft vergeleken met de vorige S-Works Turbo 10% minder rolweerstand en hij is 20 gram lichter.
Daarnaast blijft ook de Mondo in het assortiment als lekbestendige ‘endurance’-band van Specialized.
Nieuwe profielen voor gravel
Ook in het gravelassortiment van Specialized zijn er nieuwigheden te sprokkelen. De geprofileerde Rhombus-gravelband verdwijnt en wordt vervangen door de Terra. Die komt in twee breedtes: 45 en 50 mm. Daarnaast krijgen ook de Pathfinder en de Tracer er extra brede uitvoeringen bij. De nieuwe Pathfinder komt in 35, 40 en 45 mm. De allround Tracer zal beschikbaar zijn in 40, 45 en 50 mm.

Niet enkel de breedtes van de Pathfinder en Tracer zijn nieuw, ook het noppenpatroon én het karkas zijn anders dan voorheen. De bedoeling daarvan? Banden creëren die het rijgevoel verbeteren. Zo zijn de nieuwe Pathfinder-banden volgens Specialized merkbaar stabieler geworden, planten de noppen zich beter in een natte ondergrond en bieden ze onderweg meer vertrouwen. Oorzaak? Het terugbrengen van het aantal ’threads per inch’ in het karkas van de banden. Alle gravelbanden hebben bij Specialized nu 60 TPI, terwijl de vorige S-Works Pathfinders nog 120 TPI telden. Zijn soepele banden met meer nylon draden dan niet altijd sneller? Specialized betwist dat en wijst op het feit dat vooral het rubber een effect heeft op de rolweerstand. Daarom werd bijvoorbeeld bij de nieuwe Pathfinders vooral gefocust op de rubbersamenstelling en kregen die gravelbanden in principe ‘wegrubber’ verwerkt in het centrale loopvlak.

XC banden worden lichter
Gewicht was bij de cross country mountainbikebanden dan weer het belangrijkste aandachtspunt voor de komende seizoenen. Zowel de Air Trak voor snelle omlopen als de Fast Trak voor allround omdstandigheden, zijn dan ook een stuk lichter dan hun voorgangers. De Air Trak vervangt de Renegade Control 2BR en is 55 gram lichter, de Fast Trak is dan weer 60 gram lichter dan de vorige Fast Trak Control 2BR.

De Air Trak is beschikbaar in drie uitvoeringen: 29 x 2.2″ en 29 x 2.35″ met Flex Lite casing en 29 x 2.35″ met een meer duurzame Grid Lite casing. De Fast Trak is er in vier varianten: 29 x 2.2″ en 29 x 2.35″ met het lichte en soepele Flex Lite karkas, 29 x 2.2″ en 29 x 2.35″ met Grid Lite.

Meer tractie en controle voor trail en enduro mountainbikers
Tot slot komen ook de trail en enduro mountainbikers aan hun trekken met de Butcher- en Eliminator-banden. Die hebben een geüpdated noppenpatroon dat voor meer tractie en controle op de meest technische terreinen moet zorgen. De Butcher is de band die je vooral in losliggende ondergronden wil gebruiken, terwijl de Eliminator ietsje meer allround is. Beide banden zijn in meerdere maten, met verschillende rubbersamenstellingen én met verschillende karkassen verkrijgbaar. In dit segment maakt Specialized een onderscheid tussen Grid Trail en Grid Gravity casing, waarbij de Grid Gravity variant extra robuust is en dus ook uitermate geschikt voor e-mountainbikes.
Meer info over het vernieuwde bandengamma vind je op de website van Specialized!
