Deel dit artikel:

Scope baseert nieuwe Artech-wielen op visschubben 

Scope mikt hoog met zijn nieuwste wielset. Bij de Nederlandse wielproducent zelf spreken ze over een revolutie in de fietsindustrie, want de Artech-wielen zijn geïnspireerd door de natuur: ze haalden de mosterd bij visschubben.

Artech maakt gebruik van de nieuwste technologieën om de meest aerodynamische en zijwindstabiele wielen op de markt te creëren. Samen met de Technische Universiteit van Delft hebben ze het oorspronkelijke 2D AEA-algoritme, ofwel Algorithm Enhanced Aerodynamics, geüpdatet naar 3D. In het 2D EAE-algoritme werd er enkel rekening gehouden met de interactie van de luchtstroom van de velg en de band. Met het nieuwe 3D EAE-algoritme wordt er nu ook rekening gehouden met de complete fiets. 

Aerodynamica gebaseerd op visschubben  

Voor de oppervlakte van hun velg ging Scope kijken naar de natuur en de luchtvaartindustrie. De schubben van een vis helpen de weerstand te verminderen wanneer ze door het water bewegen, wat vooral te danken is aan de vorm en rangschikking van de schubben. Deze technologie werd recent ook toegepast in de luchtvaartindustrie. 

Bij een glad velgoppervlak wordt de luchtstroom na verloop van tijd onstabiel. Door het toevoegen van de ‘visschubben’, ofwel Aeroscales, krijg je een betere luchtstroom over het velgoppervlak, waardoor de luchtweerstand daalt.  

Om het effect van de Aeroscales te onderzoeken, maakte Scope 3D-geprinte prototypes van de Artech-velgen met en zonder de Aeroscales. De velg met Aeroscales liet een significante vermindering in luchtweerstand zien.  

Gewichtsbesparing tegenover de competitie 

Bij de nieuwe Artech-wielen is er niet alleen rekening gehouden met een verbeterde aerodynamica, ze zijn ook ontworpen met het oog op gewichtsbesparing zonder in te boeten aan sterkte en duurzaamheid.

Voor de Artech-wielen is gebruikgemaakt van 3D-printtechnologie voor de naven, evenals carbon aerospaken. Bij deze spaken kon Scope de aerodynamica optimaliseren zonder gewicht toe te voegen. 

De Artech 6-wielen wegen per paar 1244 gram, wat aanzienlijk lager ligt dan concurrenten als Zipp 454 (1358 gram), ENVE 6.7 SES (1510 gram) en DT Swiss 1100 Dicut 62 (1676 gram). De Artech 4-wielen wegen 1120 gram en de Artech 2-wielen wegen 965 gram. 

Lokale versterkingstechnologie  

Een ander opmerkelijk kenmerk van de Artech – maar ook iets wat vaker wordt toegepast bij carbon velgen – is het gebruik van lokale versterkingstechnologie, ontwikkeld in samenwerking met de Technische Universiteit Delft. Door de velg rond de spaakgaten lokaal te versterken, wordt het gewicht verminderd zonder afbreuk te doen aan de structurele integriteit. 

Een breed assortiment 

Momenteel heeft Scope alleen hun race- en all-roadwielen gelanceerd, maar het plan is om later in 2024 ook een gravel- en triatlonwielset uit te brengen.

De Artech Road-serie is ontwikkeld voor verharde wegen en maakt gebruik van een hooked velg en een interne velgbreedte van 23 mm. Ook de Artech All-Road-serie heeft een hooked velg, maar is ontwikkeld voor zowel verharde als gravelwegen en heeft een interne velgbreedte van 25 mm. 

Alle wielen van de Artech-lijn zijn beschikbaar tegen een prijs van 3998 euro. Wanneer je kiest voor de CeramicSpeed-lagers stijgt de prijs naar 4498 euro.