Gebouwd op exact dezelfde (tubeless) velgen als de CLX II-versies, zijn de nieuwere CL II-versies toch net iets betaalbaarder. Maar waar zit dan dat verschil? Bij de naven en spaken. Bij de Rapide CL-versie verzorgt DT Swiss de naven met het 350-model met 36t Star Ratchet en Competition Race straight pull spaken. Als we dat vergelijken met de betere versie van de Rapide, zien we daar 24 DT Swiss Aerolite T-head-spaken in voor- en achterwiel, en Roval AFD-naven, wat aerodynamischer (de platte spaken snijden sneller door de lucht dan de ronde) en lichter is. 1590 gram per set tegenover 1520 gram (inclusief tubeless velglint en ventiel) voor de duurdere CLX II.

Ook de Alpinist kent hetzelfde verhaal qua andere naven en spaken. Beide versies maken gebruik van dezelfde velgen. De wielset weegt 1375 gram tegenover 1265 gram voor de duurdere variant.
De Rapide CL II wordt aangeboden voor 1800 euro. De Alpinist CL II voor 1700 euro. Dat is toch 900 euro goedkoper dan de CLX II-uitvoeringen.
