“Het is echt next level.” – Nino Schurter, alias “The Goat”
Maar Flight Attendant zag net iets meer. Het automatische elektronische veersysteem op Nino’s fiets onthulde een andere dimensie van de race. Op die dag regelde Flight Attendant automatisch de vering van Nino en voerde 1325 veringsaanpassingen uit in iets minder dan negentig minuten racen.
Tijdens testsessies met het RockShox-testteam ontdekte men dat de gemiddelde snelheid van Flight Attendant rijders 1,8% hoger lag dan die van rijders met een handmatig systeem. Hoewel 1,8% te verwaarlozen lijkt, betekent dat voor een rijder met Flight Attendant tijdens een negentig minuten durende wereldbekerwedstrijd het systeem een voordeel van 96 seconden kan opleveren.
Flight Attendant vereenvoudigt het nemen van beslissingen in het heetst van de strijd door onmiddellijk de veringstatus te veranderen om zo de prestaties te maximaliseren. Dit verbetert de efficiëntie van je fiets in fracties van een seconde. Tijdens beklimmingen, afdalingen en alles daartussenin maximaliseert Flight Attendant het vermogen van je vering. Er is minder afleiding, minder om over na te denken, minder nood aan menselijke handelingen. Puur focussen op snelheid is het enige wat je nog moet doen.
AXS
Het begint allemaal met het AXS-ecosysteem dat verbazingwekkende hoeveelheden gegevens verzamelt in elke fractie van een seconde. Flight Attendant analyseert deze informatie en geeft je de perfecte veringinstelling op het moment dat je die nodig hebt. Flight Attendant maakt gebruik van AXS draadloze technologie, waardoor het systeem onmiddellijk gegevens kan ontvangen om de vering optimaal af te stellen. Dit draadloze communicatieprotocol zorgt voor een naadloze integratie en een efficiënte werking.
Het bijgewerkte algoritme van Flight Attendant maakt gebruik van nieuwe gegevensbronnen om je rijervaring te personaliseren. Met meer onderdelen en gegevens kan Flight Attendant betere beslissingen nemen, wat resulteert in een efficiëntere fiets. Het systeem verzamelt gegevens terwijl je rijdt, leert ervan en werkt met toenemende precisie om het maximale uit de vering van je fiets te halen.
Drie-positie demping
RockShox’ meest geavanceerde dempingssystemen bieden compressiedemping in drie standen: Lock, Pedal en Open. Flight Attendant schakelt automatisch tussen deze standen voor een optimale rijervaring, waardoor het voelt alsof het systeem je gedachten leest.
Flight Attendant kent jou misschien beter dan jezelf. Geen ander veersysteem biedt zoveel personalisatiemogelijkheden om het af te stemmen op jouw rijvoorkeuren, terrein, stijl en fysieke mogelijkheden. Bovendien werkt Flight Attendant onvermoeibaar bij elke rit om zijn algoritme te optimaliseren en aan te passen aan jouw behoeften
Bias adjust
Met Bias Adjust kun je de reacties van Flight Attendant in de automatische modus nauwkeurig afstemmen op jouw rijstijl en voorkeuren. Bias Adjust instrueert het Flight Attendant systeem om de voorkeur te geven aan de veringstanden, zodat deze beter bij jouw rijstijl en terrein passen.
Flight Attendant heeft nog een truc achter de hand. In tegenstelling tot kabelbediende systemen kan het systeem de voorvork en achterschokdemper in verschillende veerposities zetten, afhankelijk van het terrein en de input van de berijder.
Adaptive Ride Dynamics
Deze slimme functionaliteit verzamelt gegevens van jouw eerdere ritten om nauwkeurig jouw persoonlijke inspanningszones te berekenen. Het algoritme verzamelt voortdurend nieuwe gegevens en werkt deze automatisch bij terwijl je rijdt. Naarmate je sterker wordt, past Adaptive Ride Dynamics zich aan jou aan.
Doel van Flight Attendant is om ervoor te zorgen dat een fiets op elk moment in de optimale veringstoestand verkeert. Het gebruikt input van het parkoers, jouw biasinstellingen en Adaptive Ride Dynamics om dit te doen. Adaptive Ride Dynamics beïnvloedt de selectie van de veringsstatus op elk moment.
- In de Sprintzone, wanneer je sprint voor de finish of voorbij de concurrentie, gaat Flight Attendant naar de Sprintzone en gaat efficiëntie boven alles.
- In de Inspanningszone, wanneer je je tot het uiterste inspant, past de Flight Attendant je vering aan voor een steviger en efficiënter rijgevoel. Dit past bij een volledige inspanning op vlak terrein of een steile klim.
- In de Gemiddelde Inspanningszone, wanneer jouw inspanningsniveau stabiel en gematigd is, stelt de Flight Attendant zich in op een balans tussen comfort en efficiëntie. Dit geeft de vering van jouw fiets een meer reactief gevoel voor een breed scala aan terreinen.
- In de Lage-Inspanningszone, wanneer je ontspannen rijdt, past de Flight Attendant jouw vering aan voor meer comfort. Meestal resulteert dit in een meer open veerpositie.
Sram AXS-app
Instellen is eenvoudig. Koppel jouw AXS-onderdelen, stel jouw voor- en achtervering in, kalibreer jouw Flight Attendant-systeem en je bent klaar om te rijden. Begin vanaf dat punt met het personaliseren van jouw Flight Attendant rijervaring. De minimale vereisten voor Flight Attendant-functionaliteit zijn een vork, achterschokdemper en een trapsensor (vermogensmeter of trapsensor). Met een AXS achterderailleur en een AXS-controller is extra functionaliteit mogelijk.
RockShox SID vorken en demper
De SID SL Ultimate, de lichtste XC-voorvork op de markt, wordt nu dankzij Flight Attendant ook de slimste, meest efficiënte en technologisch meest geavanceerde vork. De SID SL Ultimate Flight Attendant is voorzien van de nieuwe drie-positie Charger Race Day 2 Flight Attendant elektronische demper die automatisch wisselt tussen de standen Open, Pedal en Lock.
Kostprijs: 1499 euro. De SID Ultimate is eveneens verkrijgbaar met een Flight Attendant, heeft 120 millimeter veerweg en zal 1599 euro gaan kosten.
De SID Luxe Ultimate Flight Attendant demper gaat over de toonbank voor 949 euro.