Deel dit artikel:

Ridley komt met lichte, aero Falcn RS

Een lichte aero fiets of een aero klimfiets - het is maar hoe je 't wil noemen - is onontbeerlijk in het gamma van een fietsfabrikant die meespeelt op WorldTourniveau. Ridley beantwoordt aan die vraag met de Falcn RS, die al sinds de Dauphiné te zien is bij de renners van Lotto-Dstny.

Ridley stelt in zijn persbericht de Falcn RS voor als de alleskunner. Hij is licht, aero én kan bredere banden aan, waardoor je hem kan gebruiken in elke wegrit in een grote ronde maar ook in de klassiekers en zelfs Parijs-Roubaix. Het lijkt erop dat dat vanaf volgend jaar niet meer bij Lotto-Dstny zal zijn – de twee partijen stevenen af op een onprettige scheiding – maar de ploeg gebruikt dit nieuwe model wel al sinds de Dauphiné en Tour. De Falcn RS schaart zich in de categorie van aero klimfietsen naast begeerlijke namen als de Tarmac SL8, Ultimate CFR, Scultura, SuperSix Evo en ander moois.

In maat medium weegt het frame 825 gram en de voorvork 380 gram, wat niet het allerlichtste is maar wel een competitief cijfer. Dat ze bij Ridley lichter kunnen, bewijst de Helium SLX, want die frameset is 110 lichter. De Belgische fabrikant focuste naast gewicht echter op aerodynamica – een onderdeel waarin ze al hun knowhow bewezen hebben.

Lichte aero

Het frontale oppervlak is zo klein mogelijk gehouden. Dat merk je aan de balhoofdbuis en de aero cockpit. Daarnaast loopt de balhoofdbuis wat langer door en is gekozen voor een diffuser aan de vorkkroon, want: “Dit zorgt voor turbulentie in de luchtstroom vóór de down tube, waardoor het gemakkelijker wordt voor de luchtstroom om over de down tube te gaan en de druk achter de head tube te verhogen. De Ridley diffuser-vork zorgt voor een fiets die bij vijftig kilometer per uur tien procent minder weerstand heeft dan de oorspronkelijke vork.” Ook de andere buizen kregen een aerodynamisch geoptimaliseerd profiel, maar wel zonder scherpe randen, want die maken de carbon layup ingewikkeld, wat dan weer gewicht zou toevoegen.

De achterkant van de fiets is zo licht mogelijk, met een dunne zitbuis en dunne staande achtervork. De Falcn RS is geoptimaliseerd voor banden van 28 mm maar je kan gaan tot 34 mm, zodat je extra comfort kan vinden, indien nodig. De geometrie is aangepast in de richting van een agressievere rijpositie: langer en lager. Het rijgedrag omschrijft Ridley als reactief en behendig. De Forza Cirrus Pro Integrated cockpit is beschikbaar in vier maten, terwijl de Forza Aero-zadelpen 6 mm offset heeft. Voor de bevestiging van de achterderailleur is gekozen voor een UDH-derailleurpat, iets wat we tot nu toe vooral bij mountainbikes zagen.

De Falcn RS kan worden uitgerust met een 1x- of 2x-aandrijving. Voor die eerste optie is een afdekplaatje voorzien. Ridley biedt standaard alleen elektronische schakelopties aan voor de Falcn RS, met Shimano 105 Di2 (7399 euro met Forza Levanto DB), Shimano Ultegra Di2 en Sram Force AXS (beide 9399 euro met DT Swiss ARC 1400) als standaardopties. Extra opties, zoals Sram Rival AXS, SRAM Red AXS en Shimano Dura-Ace Di2, zijn beschikbaar in de online configurator.

Gerelateerde artikels