Deel dit artikel:

Racefiets van het Jaar-verkiezing: BH Ultralight 8.5

De BH Ultralight is niet meteen een onbekende voor ons. Het is een graag geziene gast waar wij steeds met veel plezier ons been over smijten om rondjes te gaan rijden. BH positioneert de Ultralight als een lichte aerofiets waarmee je niet enkel sprintjes trekt maar daarbovenop ook nog eens vlotjes de berg op knalt. Afgaande op de commentaren van het testpanel bij deze ‘Racefiets van het jaar’-verkiezing, lijkt die positionering helemaal terecht.

Karakteristieke looks

De BH Ultralight kreeg een reeks kenmerken van de BH Aerolight mee. Het maakt dat het verschil tussen de aerodynamische klimfiets, Ultralight en de aero-racer, Aerolight steeds meer vervaagt. Ultralight of Aerolight, je moet al grondig gaan kijken om de fietsen nog van elkaar te onderscheiden. De Aerolight stond overduidelijk model voor de Ultralight. Bijna alle buizen zijn nu herwerkt in het Kammtail-ontwerp en ook de Air Bow-vork krijgt zijn plaats op de Ultralight. Die Air Bow geeft een grotere wielvrijheid en levert op die manier een betere luchtdoorstroming en aerodynamica. Het geeft de BH ook zijn eigen karakteristieke en unieke looks mee. Als extra filtert de opvallende knik bovenaan de vork trillingen weg. Elke framemaat heeft overigens een aangepaste vork-offset.

Langs de achterkant zijn de staande achtervorken behoorlijk laag geplaatst terwijl de liggende achtervorken licht naar boven buigen. Twee minimale ingrepen die het comfort van de BH Ultralight ten goede moeten komen.

De D-vormige zadelpen, waarvan de klem netjes verwerkt zit in de overgang van zadelbuis naar bovenbuis, levert eveneens – op papier althans – een comfortabele bijdrage. De zadelpen buigt in theorie een beetje door, maar in de praktijk is dat slechts minimaal merkbaar. Slecht asfalt of kasseistroken zijn geen spek naar de bek van deze lichte klimmer.

Licht frame

BH maakt gebruik van een Hollow Core Internal Moulding proces om lichte frames, zonder overtollig materiaal, te produceren. Het is een technologie voor enkelwandige frames waarbij de carbonvezels onder hoge druk in de mal worden geperst om zo enerzijds een compact materiaal te bekomen en anderzijds luchtbelletjes en onvolkomenheden tegen te gaan. Het frame wordt gevormd door zowel een mal rond de buizen als een mal in de buizen. Daardoor worden imperfecties in en rond de buizen vermeden en alle overbodig gewicht geminimaliseerd. De dikte van de buizen varieert afhankelijk van de zone, dikker in de zwaar belaste zones, minder materiaal waar mogelijk. Kijk bijvoorbeeld even naar de massieve vormen rond het bottom bracket. De breedte daarvan werd vergroot tot 86,5 millimeter. Het Ultralight-frame is het lichtste frame in het gamma van de Spaanse fietsenfabrikant.

Het frame weegt volgens de fabrikant een erg nette 830 gram, de vork legt daar nog eens 360 gram bij op de weegschaal. De 8.5 die we hier in test hebben, legt zo 7,75 kilogram op de weegschaal.

Onderdelen

Met 6999,9 euro is de 8.5 het op een na goedkoopste model uit de serie die uit vier modellen bestaat. Voor die net geen 7000 euro krijg je een fraai afgemonteerde racefiets met een voortreffelijk functionerende Shimano Ultegra Di2-groep.

De Vision TC 40-wielen zijn niet de allerlichtste optie op de markt maar zijn wel stijf en stevig. BH kiest voor een merkeigen cockpit van Evo. De stuurpen kent een forse knik naar beneden, wat voor een diepe zit zorgt en zo zijn invloed heeft op het rijgedrag. Op de testverslagen lezen we tevens een aantal bedenkingen bij een zekere flex in de cockpit. Mooi zijn de Quick Levers die in de steekassen verborgen zitten. Het Prologo Dimension-zadel kan iedereen bekoren.

BH Ultralight 8.5

De Ultralight heeft een behoorlijk sportieve zitpositie zonder ooit ergens extreem of onaangenaam oncomfortabel te worden. Het is een zithouding waar de meeste sportieve rijders zeker hun gading in moeten kunnen vinden. De zit is gestrekt en wordt dat al helemaal wanneer je met de handen onderin de beugels van het stuur gaat rijden. Je wordt op die manier als het ware bijna automatisch in een meer aerodynamische positie gedwongen. De Ultralight stond in het verleden steeds bekend om een indrukwekkend acceleratievermogen. Dat is op de nieuwe versie uiteraard niet anders. De BH reageert lichtvoetig, snel, direct, vinnig en dynamisch. Het stijve frame zorgt voor een directe krachtoverbrenging waarbij amper energie verloren gaat. Een aantal testers merkt hierbij echter op dat de stabiliteit op hoge snelheid te lijden heeft onder dat vinnige en dynamische karakter. Onze testfiets is een beetje onvoorspelbaar in de bocht, maar daar zou de toren spacers wel eens zijn aandeel in kunnen hebben. Bij eerdere testen met de BH Ultralight hadden we daar merkelijk minder opmerkingen over. 

Klimmen gaat echt wel uitstekend. De gekozen verhouding tussen het 52/36-crankstel en 11/34-cassette is helemaal op het beoogde gebruik afgestemd. Schakelen met de Ultegra Di2 gaat snel, zonder vertragingen en betrouwbaar. De aerodynamische aanpassingen van de Aerolight hebben ook hun invloed op het ‘vlakke’, waar de fiets echt uitstekende prestaties levert. De Continental GP 5000-banden zijn 28 millimeter breed, waardoor ook deze een beperkte bijdrage aan comfort leveren. De Vision 40 TC-wielen zijn niet meteen lichtgewichtjes. Dat is jammer, want met een lichtere wielset wordt deze BH Ultralight 8.5 ongetwijfeld nog een stuk sneller.

De BH Ultralight 8.5 is een racebike waar je zo mee aan de slag kan, die eigenlijk nergens zwakke punten vertoont. Het is een snelle en vertrouwenwekkende fiets die op hoog niveau presteert. De afwerking en lakwerk staan helemaal op punt en het is een fiets met een eigen ‘smoelwerk’ die toch wel vaak bewonderende blikken uitlokt. De hier geteste 8.5 biedt een uitstekende waarde voor zijn prijs met een mix aan degelijke en betrouwbare onderdelen. De kleurstelling van ons testexemplaar is een beetje saai, maar er zijn zes kleuren beschikbaar en dankzij het BH Unique-programma personaliseer je helemaal naar je eigen wensen. Dat maakt er eigenlijk een fiets van waarmee iedereen wel eens vriendjes zou kunnen worden. 

Meer info via www.bhbikes.com