Deel dit artikel:

Pinarello Dogma XC: mountainbike voor het allerhoogste wedstrijdniveau

Met goudhaantjes Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot (minzaam bekend als PFP) in de rangen is het niet verwonderlijk dat Pinarello de mountainbikekaart trekt. Dit weekend tijdens de openingsmanche van de UCI Crosscountry World Cup in Nové Mesto zullen de Ineos Grenadiers op de gloednieuwe Dogma XC rijden.

Als onderdeel van de hernieuwde focus van het Italiaanse merk op mountainbike begon Pinarello in het najaar van 2022 met de ontwikkeling van een nieuwe full-suspension. Zowel PFP, Pidcock als het technische team van Ineos Grenadiers zetten zich aan het testen en het resultaat is een fiets die moet presteren op het allerhoogste niveau: wereldbekerwedstrijden, wereldkampioenschap en de Olympische Spelen van Parijs 2024 staan alvast op het programma. Dit jaar wordt nog een verder testjaar voor de Dogma XC, verwacht wordt dat hij in de handel verkrijgbaar zal zijn vanaf maart 2024.

Tom Pidcock: ”Ik kijk er echt naar uit om de nieuwe Pinarello Dogma XC uit te proberen in Nové Město. Ik heb hem in maart voor het eerst gezien en mijn eerste indrukken waren positief. Hij stuurt briljant, reageert super goed en is erg snel. Het is een fiets die nog in ontwikkeling is, en het wordt leuk om met Pinarello samen te werken om hem nog beter te maken. Ik ben nog nooit echt betrokken geweest bij het ontwikkelingsproces van een fiets, maar het is iets waar ik zeker van geniet en de ingenieurs van Pinarello zijn vastbesloten om mountainbikes te maken die ons helpen om wedstrijden te winnen.”

Dat het wensenlijstje van de regerende Olympische kampioen mountainbike Tom Pidcock niet mals is, hoeft niet te verbazen. Met deze vereisten moesten de ingenieurs aan de slag: extreme stijfheid in de achterdriehoek en de trapas voor een maximaal reactievermogen, een progressieve kinematica, de mogelijkheid naargelang het circuit de veerweg af te stemmen, een laag gewicht en snelle handling op technische stroken. De Pinarello Dogma XC moet het hele wensenlijstje afvinken.

Frame

In de zone rond het bottom bracket valt de Dogma XC op door een optimale stijfheid, oversized lagers en de ophanging van het scharnierpunt. De veerweg van de Dogma XC wordt mede bepaald door flex in de achtervorken. Bijkomend voordeel van deze flex stays is dat hierdoor ook gewicht wordt bespaard en de stijfheid verhoogd.

De achterdriehoek bestaat uit twee afzonderlijke semi-driehoeken die op een hoofddraaipunt zijn gemonteerd door middel van een uniek ontwerp waarbij twee pennen in het carbonframe zijn gegoten. Hierdoor is er geen klassieke verbinding nodig en kunnen de chainstays korter gemaakt worden wat dan weer zijn impact heeft op het rijgedrag. Daarbovenop krijgt modder minder kans om op te hopen en kunnen er bredere banden gemonteerd worden.

De achterdriehoek maakt gebruik van een gepatenteerd asymmetrisch ontwerp, waarbij de linkerkant is versterkt, zodat de fiets tegenwicht kan bieden aan de hogere krachten die aan de aandrijfkant worden uitgeoefend.

Cockpit

De speciaal ontworpen, volledig geïntegreerde cockpit bespaart gewicht en biedt meer rijprecisie dan een tweedelig alternatief. Volledig geïntegreerde kabelgeleiding is voorzien, evenals een specifiek balhoofdlager met een interne stop op 60° om te voorkomen dat het stuur bij een valpartij de bovenbuis raakt.  

Vering

De kinematica van de achtervering houdt rekening met de integratie van flex stays om de energieoverdracht tijdens het trappen te maximaliseren, optimale compressie en rebound te leveren tijdens technische afdalingen en maximale controle voor de rijder mogelijk te maken. 

De wrijving op elk draaipunt is geminimaliseerd door gebruik te maken van een gemengd systeem met lagers en bussen. Dit resulteert in minder energieverlies, een groter reactievermogen van de achterkant en een grotere duurzaamheid van het systeem.

Dankzij de mogelijkheid om het bevestigingspunt van de vering onder de bovenbuis te verplaatsen, kunnen verschillende dempers met verschillende veerwegen worden gemonteerd, zodat de rijders hun fiets kunnen afstemmen op de unieke eisen van elk parkoers. 

Hoewel de Dogma XC’s van zowel Ferrand-Prévot als Pidcock hetzelfde frame en dezelfde onderdelen hebben, hebben ze elk hun eigen lakwerk. Het goud op de fiets van Pidcock is een eerbetoon aan zijn gouden medaille op de Olympische Spelen van 2020 in Tokio, terwijl de regenboogstrepen op het model van Ferrand-Prévot een eerbetoon zijn aan haar overwinning op het wereldkampioenschap XC in Les Gets, Frankrijk, afgelopen augustus. 

Pauline Ferrand-Prévot: “Ik kan niet wachten om met de Dogma XC te rijden in Nové Město. Het is supergaaf om met Pinarello samen te werken aan de ontwikkeling van de fiets. Het was spannend om de fiets te ontvangen en te testen, mijn eerste indruk is dat ze een opmerkelijk snelle fiets hebben ontwikkeld. Hij heeft een goede mix van lichtheid, reactievermogen en stijfheid en maakt het mogelijk om echt veel vermogen te leveren. De ingenieurs van Pinarello vragen ons voortdurend om feedback en het is leuk om deel uit te maken van de ontwikkeling van de fiets. Ik kijk ernaar uit om hem eindelijk op het hoogste wedstrijdniveau te kunnen berijden.”