Deel dit artikel:

Origine Théorème FS vervolledigt mountainbike-gamma.

Met mountainbike in het DNA van zowel oprichters als werknemers binnen Origine is de nieuwe Théorème FS niet meteen een erg grote verrassing. Deze competitieve crosscountry full suspension is een bijzonder interessante aanvulling op het reeds bestaande mountainbike-gamma.

Voor wie Grinta! volgt, is Origine geen vreemde onbekende. Het Franse merk is een graag geziene gast op ons Test Fest en scoort steevast hoge toppen in onze verkiezingen van zowel racefiets als gravelbike van het jaar. Na hardtail Théorème en trailbike Naja, pakt Origine nu uit met de polyvalente en performante Théorème Full Suspension. 

Een plaftorm, twee fietsen

Na twee jaar ontwikkeling stelt Origine nu met gepaste trots hun efficiëntie crosscountry/ downcountry mountainbike voor. Trouw aan hun basisprincipe kan je ook deze Origine helemaal configureren naargelang budget, rijstijl, lichaamsbouw …

De Théorème FS komt er meteen in twee verschillende versies. Wedstrijdrijders die een snelle, lichte en agressieve fiets willen, komen terecht bij de versie met 100 millimeter veerweg. Bikers die adrenaline boven een scherpe chrono verkiezen, gaan voor de 120 millimeter versie. 

Dynamic Linkage

Bij een full suspension zijn de prestaties van de vering een van de allerbelangrijkste aandachtspunten. Je wilt immers een licht systeem dat zowel tijdens het trappen als op ruw terrein efficiënt is. Geen vervelende deining onder invloed van de kracht die je op de trappers zet, maar tegelijkertijd wel reactief wanneer het terrein ruwer wordt. Origine kiest voor een systeem met Flex Pivot waarbij het achterste draaipunt in de de vervorming van de staande achtervork zit. De carbon lay-up garandeert de sterkte terwijl er voldoende flex aanwezig is om tot 120 millimeter veerweg te realiseren. 

De Trunnion-stijl demper wordt ondersteboven in het frame gemonteerd. Op die manier maak je gebruik van de sterkte en stijfheid die sowieso in de zone rond het bottom bracket aanwezig is. Bijkomend voordeel hieraan is dat de bovenbuis en rocker lichter uitgevoerd kunnen worden zonder dat de algehele sterkte van het frame daaronder lijdt. 

In samenwerking met RockShox en Suntour werd de finetuning van de dempers in functie van het veergedrag op punt gesteld. De Dynamic Linkage levert nu een hoge gevoeligheid op kleine oneffenheden en een hogere progressiviteit aan het einde van de veerweg die voorkomt dat de vering bij de verwerking van zware klappen doorslaat.

Verschillende sag, verschillende rijstijl

Het Dynamic Linkage systeem is ontwikkeld rond twee SAG-opties, geldig voor zowel de Théorème FS met 100 als 120 millimeter veerweg.

25%: de optimale SAG voor prestaties dankzij een reactieve vering die in staat is om zware klappen op te vangen zonder dat de fiets daarbij van zijn rijlijn afwijkt. Met deze instelling haal je het beste uit het Dynamic Linkage systeem naar boven. 

30%: de ideale SAG om de wereld van het downcountry te verkennen, met een bijzonder precies stuurgedrag en een vering die in technischere afdalingen al eens een foutje van de biker vergeeft. 

Ben je geen wedstrijdrijder en heb je geen nood aan meer dan 100 millimeter veerweg, verhoog de SAG dan een beetje en zet de compressie wat verder open. Op de 120 millimeter-versie verminder je dan de SAG, schroef je de compressie op en krijg je een machine waarmee je kunt gaan racen.

Een platform, twee carbon lay-ups

De GTO carbon lay-up beoogt met een mix van iets soepeler high-modulus carbonvezels die de trillingen beter dempen, een meer allround gebruik.

De GTR mikt met een minimaal gewicht en maximale prestaties op snelheid. Deze carbon lay-up is er voor de mountainbikers die op zoek zijn naar een maximaal rendement en een frame dat direct accelereert. 

Ongeacht de lay-up bouwt Origine het frame volgens de UML-technologie (Unique Matrix Lay-Up), bekend van de wegmodellen bij Origine. Het is een technologie waarbij de carbonvezels rond een matrix worden gelegd. Dat resulteert in een licht, betrouwbaar en erg reactief frame.

Het leidt tot een framegewicht van 1712 gram in de GTR lay-up, terwijl het frame met GTO lay-up slechts 150 gram (1862 gram) zwaarder is.

Hedendaagse standaarden

De Théorème FS is voorzien van interne kabelgeleiding en kreeg een compleet nieuwe balhoofdstructuur mee. Dankzij een geïntegreerde stop is de stuuruitslag beperkt tot 72°, dat maakt dat je stuur bij een valpartij niet tegen je bovenbuis kan tikken.

Tegelijkertijd is er geen behoefte om een knik in de onderbuis te voorzien waardoor het balhoofd stijver kan worden uitgevoerd. Het frame is compatibel met de UDH-standaard en dus met direct mount derailleurs. 

Aan de achterkant wordt gebruik gemaakt van de Boost-stanadaard, banden tot 2,4” kunnen gemonteerd worden.

Oneindig veel mogelijkheden

Je hebt het misschien reeds begrepen, maar er moet steeds een Théorème zijn die aan eenieders verwachtingen voldoet. Je kiest veerweg, carbon lay-up, speelt met SAG en compressie … tot de fiets helemaal aan jouw rijstijl en verwachtingen voldoet.  Daar bovenop krijg je bij Origine alle kansen om je fiets in een online configurator à la carte samen te stellen.

Meer info via www.origine-cycles.com